אלי בר און: לא לייזר. צעצוע!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

הספין שפרסמה מפא"ת על "המצאת המאה", הלייזר ש"ישנה את המאזן האסטרטגי"... מציפים אותי בשאלות קוראים, למרות שכבר פרסמתי היום מאמר בנושא. 

ארחיב:

זה נכון שיש לייזר כזה שמשנה את המאזן האסטרטגי; אבל, זה לא הצעצוע שמפא"ת עושים לו יחסי ציבור.

אנשי התקשורת - שיצרו את הספין על גבם - לא אשמים. הם לא אמורים להבין דבר וחצי דבר בפיתוח, בטכנולוגיה, במדע ובחקר ביצועים. לכן לצערי, הם מנוצלים; ופולטים מידע שאין לו כל קשר למציאות.

מהנדסי מפא"ת לא מפתחים כלום, רק התעשייה והאקדמיה. מהנדסי מפא"ת הם פקידים מוכשרים שמאשרים תקציבים, מקדמים רעיונות, מאשרים פרויקטים וכד'. פיתוח מבוצע רק בתעשייה!

[למאמרי הקודם בסוגיה זו: לייזר חדש? עובדים עליכם!, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'ספין תקשורתי', לחצו כאן]

[בתמונה: לייזר חשמלי - ספין! צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון]

באשר ללייזר...

כדי ליירט רקטה ביעילות ובמהירות, יש להעביר אנרגיה רבה לנקודה חשובה בגוף הרקטה, עד שתנוטרל ותתפוצץ. רקטה היא גוף קשיח, שטס מהר מהר למטרה; ולנטרול הרקטה צריך זמן קצר מאוד, שניות בודדות. הצעצוע של מפא"ת - שנקווה, שתהיה לו עוצמת קרן איכותית של 100 ק"ו, גם כאן זה לא בטוח... - חסר את האנרגיה הזו. לכן אין ביכולתו ליירט רקטות, גם לא אחת ויש הרבה. הוא לא יירט מ- 5 ק"מ וגם לא מק"מ אחד בלבד.

במצב בו העוצמה תגדל מכ- 100 ק"ו של קרן לייזר איכותית - שעדיין אין - לכ- 300 ק"ו, מספר שקראתי באחת הכתבות, ושיתרחש בעתיד הרחוק רחוק, כי יש בעיות טכנולוגיות שאין עדיין בארה"ב מי שהצליח לחשוב איך לפתור; והם מובילים ובגדול, בתחום הזה בעולם. אז, בתותח של 300 ק"ו תהיה לתותח הלייזר החשמלי יכולת מוגבלת ליירוט רקטות קלות ואיטיות. עדיין לא רקטות וטילים כבדים ארוכי טווח.

לסיכום, וכדי לא לפתח ציפיות מ"המצאת המאה"...

  • יירוט של מזל"טים? כן. זה טוב לתעשייה ויהיה ביקוש של מערכות משדות התעופה האזרחיים.
  • פצמ"רים שהם פגזים איטיים מאוד? אפשרי, מעט מאוד, לא מטח גדול.
  • רקטות וטילים? לא! רק טילים נגד טילים יכולים במגבלות מסוימות מסוגלים ליירט רקטות וטילים; וזה פתרון יקר מאוד; ולכן, אינו יעיל נגד נגד כמויות גדולות ונגד טילים מהדור החדש.

הפתרון היחיד ואין אחר הוא שילוב במערכת של לייזר כימי רב עוצמה הוא הסקייגרד שעצמתו גדולה פי 10? 1000 ק"ו ויעילותו - ולא אכנס לפרטים - גדולה פי 100.

הסקייגארד מיירט מהקרקע הכל, לטווח של 15 ק"מ; וממטוס כבד, בגובה רב, גם בטווחים של 300 ק"מ.

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *