אלי בר און: לייזר חדש? עובדים עליכם!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי JudaM לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

אחרי שמשטרת ישראל יצאה עם הלייזר שלה ליירוט עפיפונים ובלוני נפץ, קיבלנו כותרות חדשות ממערכת הביטחון:

"יירוט במהירות האור: הלייזר הישראלי שישנה את המשחק... פריצת דרך ישראלית אחרי עשורים של ניסיונות: לראשונה פותחה יכולת מוכחת ליירט מטחי רקטות וטילי נ"ט עם לייזר שיופק מחשמל, במחיר של דולרים בודדים ליירוט – ובלי הגבלה. בסוף השנה: טבילת אש בעוטף עזה. החזון: מל"טים שיפילו רקטות מעל ראש האויב, בלי אזעקות. צפו: כך תפעל המערכת"(זיתון, 2020; ראו הכתבה למטה).

לייזר חדש וחלש מיירט רקטות? זו טעות במקרה הטוב; והולכת שולל במקרה הפחות טוב, והסביר יותר!

.

[לכתבתו של יואב זיתון ב-וואלה, לחצו כאן]

חברים במערכת הביטחון, הלייזר שאתם מציגים לא מסוגל ליירט רקטות נקודה!

מזל"טים ובלונים? אולי. רקטות קלות, כבדות וטילים? הגזמתם. הרצון, לזכות באהדה ציבורית, מובן. האם זו הדרך? השאלה היחידה שנובעת מהפרסום הזה היא, האם אתם מוליכים שולל את הציבור, או את עצמכם...

כדי ליירט רקטות, יש צורך להניח אנרגיה רבה על כתם דיי גדול, על הרקטה, ובמשך שניות ספורות, עוצמה גדולה מאוד. היכולת הנדרשת היא הרבה מעבר ליכולות של הלייזר דל האנרגיה הזה, שעדיין לא הוכיח את עצמו לא כאן ולא בארה"ב שהיא המדינה המובילה בעולם בתחום הזה.

ללייזר שמוצג בסרטונים - בעוצמה של כ- 100 ק"ו שאני חוזר עדיין, לא הוצג לציבור - טווח יירוט יעיל של 900 מטר בלבד, כך אני מחשב על פי קריטריונים בין לאומיים של האקדמיה בארה"ב. אז עד שהוא יתחיל ליירט, הרקטה הקלה מטיפוס הגרד שמהירותה כ- 400מ/ש תפגע במטרה.

במה הלייזר כן יפגע? במזל"טים ורחפניים, מ- 5 ק"מ ב- 15 שניות ויותר.

אבל, בשביל זה, יש לנו כבר את הפיתוח המשטרתי בעשירית מחיר!

[לכתבה המלאה של איציק סבן ב'ישראל היום', לחצו כאן]

מה כן?

אפשר למכור את הצעצוע לשדות תעופה אזרחיים ולעשות קצת כסף. אבל, רקטות קלות וטילים כבדים ומהירים - שמהירותם 1000 מטר בשנייה ויותר - לא ניתן ליירט.

ומה באשר ללייזר של 300 ק"ו? ספרו זאת לסבתא שלכם. כאשר המכונית הפרטית שלכם תטוס לניו יורק נדבר. זו יומרה שגובלת בחוצפה. וגם אז, עוד שנים רבות, לייזר חשמלי של 300 ק"ו יצליח ליירט רקטה כבדה אחת לכל היותר; וגם זאת בשטח מוגבל קטן.

באשר לטענה המגוחכת, שאת הרקטות הכבדות נמשיך וניירט באמצעות טילים, שעלותם מיליוני דולרים לאחד, כחץ ושרביט קסמים: רבותי, היקף האיום על מדינת ישראל - כפי שמפורסם בחו"ל - הוא אלפי רקטות וטילים כבדים ביום, חלקם כבר מדויקים, שהם המסוכנים מכולם כי פגיעתם במטרה חיונית וחשובה וודאית. אין לכל מדינות העולם גם יחד מספיק טילים מיירטים יקרים, וכסף, כדי שיוכלו להתמודד עם הכמות והאיכות הזו.

רק לייזר כימי רב עוצמה מסוג הסקייגרד

הוא אינו מרעיל - כפי שמספר הקצין הנכבד - ויעיל 100 מונים מהצעצוע של 100 ק"ו. טווחו רק כדי לסבר את האוזן הוא כ 15 ק"מ, השטח שהוא מגן עליו גדול פי 100 מזה של הצעצוע והוא מסוגל בקלות לטפל במטחים כבדים וליירט כל איום.

אז שלא יעבדו עליכם...

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

2 thoughts on “אלי בר און: לייזר חדש? עובדים עליכם!

  1. ברור כשמש שהכותב "המומחה" משומן היטב מחברת סקייגארד
    אחרת אין שום הסבר למה הוא פוסל על הסף את הפיתוח של מפא"ת ומכפיש את מערכת הבטחון שהוכיחה שהיא מסוגלת לתת בטחון למדינה

    • טעית. לא קשור בכלל. עוד מעט תאיר השמש, יתחילו הבעיות מעזה, ותיווכח בעצמך. זו מערכת נגד עפיפונים ובלונים. יכלו להציב אותה כבר לפני 10 שנים. המשטרה פתחה אחת כזו עכשיו בעשירית מחיר, והנה רבותינו ממפא"ת קפצו להביא בשורה לעולם… קצת סבלנות והכל יתבהר. חזור אלי כשתיווכח וניישר קו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *