שרית אונגר-משיח: הקמפיין שיצא משליטה…

[בתמונה: השימוש בניתוח רשתות חברתיות/ארגוניות כחלק מההיערכות לבחירות לרשויות המקומיות. התמונה היא תמונה חופשית מהאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים בנושא אופטימיזציה של רשתות ארגוניות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

אינג' שרית אונגר-משיח היא מומחית לניתוח רשתות ארגוניות (ONA), ושותפה בחברת 'ייצור ידע'. שימשה בעשור האחרון כמנהלת הידע של חברת TECI.

*  *  *

הבחירות לרשויות המקומיות בפתח, ואחד הכלים החדשים שזמין היום למתמודדים, ולעורכי הקמפיין שלהם, הוא יכולת הניתוח של הרשת החברתית (Social Network Analysis - SNA) והרשת הארגונית (Organizational Network Analysis - ONA), שהם יוצרים במהלך הקמפיין.

אחת העובדות המרתקות בקמפיין בחירות היא, שאנחנו יודעים איך הוא מתחיל; איך אנחנו רוצים שהוא ייגמר; יכולים להשתדל לנתב אותו לשם; אבל, לעולם לא תהיה לנו שליטה על התוצאה, וגם לא על התהליך. לא תמיד תהיה לנו ההבנה / היכולת לזהות סיכונים מתהווים ולמנוע מהן לפגוע במטרות הראשוניות של הקמפיין.

כיוון שלתמונות רשת יש יכולת מופלאה לספר סיפור ארגוני / ניהולי באופן ויזואלי,  אמחיש במאמר, דרך שתי תמונות רשת, סיפור על קמפיין בחירות, שיצא משליטה:

תמונת הרשת הראשונה למטה מתארת את השלבים הראשוניים של הקמפיין: התארגנות הצוות ש'רץ' עם המועמד. אנו רואים אותו במרכז הרשת (צבוע תכלת), מוקף בתומכים הראשונים (פוטנציאל הבוחרים הצבועים צהוב) המתקבצים סביבו. בחלק השמאלי התחתון של תמונת הרשת מצויים הפעילים המתגבשים סביב המועמד (צבועים תכלת, גם הם), כשהקשר שלהם עם התומכים עדיין קלוש. 

כשהקמפיין נמשך, מעמיק הקשר של הפעילים עם התומכים, כשהמועמד אמור לשמור על הדומיננטיות שלו בקרב התומכים ולהעמיק אותה, ככל שהקמפיין מתקרב לשלביו הקריטיים.

אבל, החיכוך של הפעילים עם התומכים הפוטנציאליים יכול לייצר גם תוצאות בלתי צפויות.

[להרחבה על המושג 'תוצאות בלתי צפויות', לחצו כאן]

תוצאה כזו מומחשת למשל לפניכם במפת הרשת השנייה למטה, המתארת את המצב בשלב מתקדם יותר בקמפיין: אחד הפעילים יצר דומיננטיות-יתר בקרב התומכים, וגם תמיכה בלעדית בו, עד כי הוא מהווה משקל נגד מול המועמד: ניתן לראות כי השניים חולקים קבוצת תומכים משותפת (במרכז), אבל, לכל אחד מהם רשימת תומכים נפרדת...

מצב כזה איננו תמיד איום על המועמד. פעמים רבות אין לאותו אדם רצון להוביל רשימה והוא מעדיף להתמקם כ'מספר שניים'. פעמים אחרות מצטרף גורם לרשימה ומביא עמו את תומכיו...

אבל, במקרים אחרים יכולה דינמיקה כזו לפגוע באופטימיזציה של המאמץ, להביא למאבקי כוח לא בריאים - דווקא כשהאנרגיה חייבת להיות ממוקדת בחוץ, עד כדי 'פיצוץ' הרשימה, ואף פילוגה. בהקשר לכך ידועה נוסחתו של פרופ' יצחק אדיג'ס להצלחה של ארגון:

הצלחה לפי אדיג'ס

[להרחבה בנושא 'אופטימיזציה', לחצו כאן]

מריבות ברשימה מקטינות את המכנה עד כדי הפיכתו לשלילי ומחבלות בהתפתחות של המונה, משמע, בהרחבת חוג התומכים ובביסוסו.

[לקובץ המאמרים בנושא אופטימיזציה של רשתות ארגוניות, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “שרית אונגר-משיח: הקמפיין שיצא משליטה…

    • אבי יקירי,

      זהו פוסט מקצועי ממוקד, המיועד לשתי קבוצות עיקריות:
      – לעוסקים בבחירות לרשויות המקומיות מחד גיסא;
      – ולאנשי האבחון הרשתי (Organizational Network Analysis – ONA) מאידך גיסא…

      אין פלא שהוא מעניין הרבה פחות ציבורים אחרים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *