גדעון טרן: החוברת 'בין הכרעה לניצחון'

[להורדת החוברת: בין הכרעה לניצחון (עיונים בביטחון לאומי מס' 2) לחץ: בין הכרעה לניצחון[לאוסף המאמרים על 'הכרעה', לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 2 ביוני 2021

בין הכרעה לניצחון היא החוברת השנייה של כתב העת עיונים בביטחון לאומי שראתה אור ביולי 2001 במכללה לביטחון לאומי, צה"ל. היא מבוססת על יום עיון משותף למרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, ולמכללה לביטחון לאומי, צה"ל, שהוכן והובל על ידי אלוף משנה במילואים גדעון טרן (ראו תמונה משמאל).

[מקור תמונתו של גדעון טרן משמאל: טוויטר]

הכרעה ו- ניצחון הם שניים מן המושגים המהותיים ביותר בחשיבה הצבאית בכלל ובחשיבת הביטחון הלאומי בישראל בפרט.

בתחום הצבאי, מגדיר מילון מונחי צה"ל את המושג ניצחון כ"התגברות על האויב ויצירת מצב שבו המנצח במלחמה, במערכה או בקרב, השיג את מטרותיו הצבאיות במלואן או בעיקרן, במחיר שהוא יכול לעמוד בו. השגת הניצחון היא התכלית הכללית הקבועה של כל חייל בכל מצב (המילון למונחי צה"ל, 1998, ע' 136).

מושג צבאי קרוב ל- ניצחון הוא הכרעה"שבירת כוח ההתנגדות של האויב לפעול ביעילות נגדנו, על ידי יצירת מצב, שמתקיימים בו (להערכת המחליט) התנאים להשגת המשימה שנקבעה. מצב כרעה ניכר בכך, שהאויב איבד את יכולתו לפעול נגדנו ביעילות" (המילון למונחי צה"ל, 1998, ע' 424).

החוברת מובאת עתה, לרגל ההתעוררות בצה"ל בסוגיית הניצחון, מאז נכנס הרמטכ"ל, אביב כוכבי, לתפקידו; ועל רקע תוצאות מבצע 'שומר החומות'.

פרקי החוברת מובאים בפניכם, במאמרים נפרדים, כמפורט:

[לאוסף המאמרים על 'הכרעה', לחצו כאן]

[להורדת החוברת: בין הכרעה לניצחון(עיונים בביטחון לאומי מס' 2) לחץ: בין הכרעה לניצחון]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *