פנחס יחזקאלי: מסע ההישרדות המופלא של המפכ"ל מסתיים

תקציר: המפכ"ל קובי שבתאי המאיס את עצמו על רבים מידי במערכת; אבל מבחינתו, הוא מסיים מסע הישרדות מדהים. רבים לא האמינו שיסיים שנה בתפקיד, והנה הוא מסיים שלוש שנים תמימות. לא המשטרה ולא עם ישראל הרוויחו מכך, בלשון המעטה!

[בתמונה: המפכ"ל - שורד בלתי נלאה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר FIXABAY]

[לאוסף המאמרים על 'אתרוג פוליטי' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על יחסי המפכ"ל והשר הממונה, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

כשהדברים הנכונים מגיעים, הם מגיעים מהסיבות הלא נכונות. כך היה גם הפעם... 

השר לביטחון הפנים החליט שלא לתת לקובי שבתאי שנה רביעית. הוא עשה זאת בזמן הנכון, לשם שינוי, תוך מתן חצי שנה חיונית למפכ"ל החדש להתכונן, אחרי שייבחר ויאושר.

"טלטלה בצמרת המשטרה" זעקה אמנם כותרת 'ישראל היום'... (ראו המאמר למטה), אבל, לא טלטלה ולא גרביים. המפכ"ל קובי שבתאי המאיס את עצמו על רבים מידי במערכת. למעט החבורה הקטנה בירוק (יוצאי משמר הגבול) שמקיפה אותו, רבים מידי במשטרת ישראל, כולל בפיקוד הבכיר שלה, נושמים לרווחה מעזיבתו הצפויה, ויש כאלה שגם פותחים בקבוקי שמפניה.

אבל מבחינתו, שבתאי מסיים מסע הישרדות בלתי יאומן. רבים לא האמינו שיסיים שנה בתפקיד, והנה הוא מסיים שלוש שנים תמימות. לא המשטרה ולא עם ישראל הרוויחו מכך, בלשון המעטה!

איציק סבן בישראל היום: טלטלה בצמרת המשטרה: בן גביר החליט סופית שלא להאריך את כהונת המפכ"ל שבתאי
בפגישה שנערכה בין השניים הבהיר בן גביר למפכ״ל כי מבחינתו הוא נכשל בהתמודדות עם מעשי הרצח בחברה הערבית, ובכך שהוא עסוק במינויים של חברים שלא על בסיס מקצועי...
[בתמונה: לא טלטלה ולא גרביים. למאמר המלא של איציק סבן בישראל היום, לחצו כאן]

מינוי מוזר ומפתיע...

ניצב אורי בר לב נוהג לומר שכמעט לעולם תהיה בחירת המפכ"ל בגדר הפתעה: "אם תשאלו כתב צבאי לפני מינוי הרמטכ"ל מי הוא מעריך שייבחר, הוא מקסימום יצטרך להמר בין שניים. כתב משטרתי לעומת זאת תמיד יהיה בחוסר וודאות". 
מדוע? משום שמבנה הסמכויות בין שר למפכ"ל גורם לשרים לבחור תמיד במפכ"ל חלש, מ'השורה האחורית', בתקווה שהוא יזדקק לו לגיבוי מיניסטריאלי, מול בכירי הארגון.

מינויו של שבתאי למפכ"ל היה הרבה יותר מהפתעה, כיוון שכבר אז הייתה המשטרה בקריסה מוחלטת ונזקקה לרפורמטור 'עם קבלות' וניסיון בשינוי ארגונים גדולים. אבל שום דבר בהיסטוריה שלו לא הכין אותו באמת לניווט מערכת מורכבת בקריסה כמו המשטרה. הוא לא היה מפקד מחוז והיכרותו את המערכת המשטרתית ומורכבותה הייתה מוגבלת למדי. על מקצועיות במקצוע השיטור עצמו אינני מדבר כלל, כיוון שלמרות שהדבר נשמע בלתי יאומן ממש, מקצועיות כזו אינה מאפיינת איש מסגל הפיקוד של המשטרה.

הכרזתו של השר לביטחון הפנים דאז, אמיר אוחנה, על המינוי, הייתה הזויה לפחות כמו המינוי עצמו: "תוך חצי שנה תראו משטרה אחרת לגמרי", הבטיח (שטיינמץ, 2020). 
האמת, קיבלנו משטרה אחרת לגמרי, אבל רחוקה מאוד מציפיותיו של השר ושלנו!
משה שטיינמץ ב'כאן': אוחנה בהתייחסות ראשונה למינוי המפכ"ל: "תוך חצי שנה תראו משטרה אחרת לגמרי" השר אמר על הבחירה בקובי שבתאי: "בעזרת השם יחזק את אמון הציבור במשטרה"
[לכתבה המלאה של משה שטיינמץ ב'כאן', מה- 17 בדצמבר 2020, לחצו כאן]

מה במינוי שבתאי גרם לנו להיות אופטימיים?

שלוש תכונות אצל שבתאי עשויות היו לגרום לנו לחשוב, שאולי... 

התכונה האחת היא הנכונות לבעוט בקונספציות ובפרות קדושות: ראינו את זה, למשל, כש'תקע סיכה' בעינו של הממסד הביטחוני השמרן, שכפה על עוטף עזה שנים מיותרות של שריפות, בעקבות העפיפונים ובלוני הנפץ. שנים טענו מומחים, שהשריפות בעוטף עזה פשוט לא היו צריכות להיות. אנשי עמותת 'מגן לעורף' הצביעו על כך, שישנם כבר בנמצא בצבא האמריקני כלי נשק, שעלותם זניחה יחסית – תותחי לייזר חשמלי (ראו סרטון למטה) - שהצבתם על גבול הרצועה תחסל את האיום הזה כמו גם איום נוסף אפשרי של רחפני נפץ מהרצועה.

בתקופה ההיא, כשמערכת הביטחון ביטלה כל דיון בסוגיית הלייזר (היום הם נזכרו מאוחר מידי...) הוכיח מפקד משמר הגבול דאז, קובי שבתאי, שאפשר בזול ובקלות: הוא אסף סביבו שלושה מדענים: פרופ' עמי ישעיה מאוניברסיטת בן גוריון, ד"ר רמי אהרוני וד"ר אודי בן עמי, והעמיד לרשותם סכום זעום, כדי שיבנו מערכת לייזר חשמלי, ליירוט בלונים, "להב אור" (ראו המאמר למטה). התוצאה הייתה לייזר שחיסל, בגזרתו, את האיום הטקטי של עפיפונים; ורחפנים; ובלונים (מערכת הביטחון עשתה הכל כדי להעלימו, אבל זה כבר נושא למאמר אחר...).

כתבתי אז: "העובדה שמתמנה מפכ"ל 'חתרני', שאיננו חושש לבעוט בממסד הביורוקרטי היא סימן מעודד". אבל לצערי, לא ראינו ולא נראה זכר ליצירתיות הזו בשלוש שנותיו של שבתאי כמפכ"ל.

התכונה השנייה היא היותו לוחם אמיץ ונערץ בצנחנים, שאמור היה לסחוף את השוטרים אחריו.

והתכונה השלישית והאחרונה, היותו איש רעים מקסים להתרועע. קשה שלא לאהוב את האיש החם הזה במפגשים בינאישיים. זה אמור היה להקל עליו ליצור שיתוף פעולה והרמוניה בעבודת סגל פיקוד.

איציק סבן ב'ישראל היום': מערכת לייזר חדשנית תיירט בלוני תבערה מעזה
פיתוח של המשטרה ומומחי טכנולוגיה: מערכת "להב אור" תינעל על הבלון או הרחפן, וקרן לייזר תפוצץ או תשרוף אותם • "הסיכול יהיה אפקטיבי מעכשיו"
[לכתבה המלאה של איציק סבן ב'ישראל היום', לחצו כאן]

אבל התוצאה: שבתאי הוא אחד משלושת המפכ"לים הגרועים בכל הזמנים!

אם הייתי נדרש לבחור את הגרועים במפכ"לי המשטרה לדורותיהם, הייתי בוחר בשלושה:

הראשון הוא יחזקאל סהר, פעיל מפלגת מפא"י, שבנה בהוראת אדונו, דוד בן גוריון משטרה מזרח אירופאית הכפופה ישירות לשליט, ומינה את בנו של השליט (עמוס בן גוריון) כסגנו וכמחליפו המיועד; שקיבע בעשר שנותיו כמפכ"ל (1958-1948), את התרבות הארגונית של משטרת המנדט במשטרת ישראל (הבעיה האמיתית של המשטרה עד ימינו אלה...), ומחה כל זכר לתרבות הארגונית של משטרת תל אביב היהודית, שהייתה מתאימה ממנה עשרות מונים; ושהשריש את השחיתות השלטונית עמוק במשטרה (חלקה חזרה אליו כבומרנג בפרשת 'שורת המתנדבים') [להרחבה בנושא 'שורת המתנדבים', לחצו כאן].

השני הוא רוני אלשיך, שיצר שבר גדול ביחסי המשטרה עם האזרחים והדמוקרטיה הישראלית; וכדי לשרוד, 'אתרג' את עצמו בדרך של 'הטבעת' משטרת ישראל בפוליטיקה, בהצהרות שווא על 'ראשון חוקרי נתניהו'. להערכתי, אם הפרקליטות והמשטרה יכשלו בנסיונותיהם הבלתי פוסקים לחבל בחקירות פגסוס, המימד החמישי ועין הנץ, עלול עוד אלשיך למצוא את עצמו כמו יחזקאל סהר, עומד לדין פלילי.

והשלישי הוא מיודענו, קובי שבתאי, תלמידו של אלשיך (שהנחיל לו את תורת האיתרוג), שלראשונה בשבעים שנים, הרס במאי 2021, בפרעות תשפ"א, את ביטחון אזרחי ישראל בכך, שבכל אירוע ביטחוני, תעמוד משטרת ישראל לימינם, והשוטרים יגנו עליהם בגופם. לאחר מכן, השלים את המלאכה בהרס המשטרה מבפנים, בהסכם השכר השערורייתי עם האוצר, שהבריח את השוטרים מהארגון... (יחזקאלי, 2021). בגלל ההסכם הזה, לא הצליחה המשטרה לבלום את גל העזיבות ואין ביקוש לתקנים הרבים שקיבלה המשטרה.

[בתמונה: אם הייתי נדרש לבחור את הגרועים במפכ"לי המשטרה לדורותיהם, הייתי בוחר בשלושה... מקור תמונתו של יחזקאל סהר מימין: משטרת ישראל. תמונתו של רוני אלשיך במרכז נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דוברות המשטרה. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0; תמונתו של אל: רב ניצב יעקב שבתאי, באדיבות באדיבות עמותת הכומתות הירוקות]
[בתמונה: אם הייתי נדרש לבחור את הגרועים במפכ"לי המשטרה לדורותיהם, הייתי בוחר בשלושה... מקור תמונתו של יחזקאל סהר מימין: משטרת ישראל. תמונתו של רוני אלשיך במרכז נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דוברות המשטרה. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0תמונתו של אל: רב ניצב יעקב שבתאי, באדיבות באדיבות עמותת הכומתות הירוקות]

אפריל 2021: האירועים שהרסו את הקדנציה - אסון מירון ופרעות תשפ"א

הקדנציה של שבתאי נגמרה למעשה, איך שהתחילה, באסון מירון, ב- 30 באפריל 2021, עוד בחודש הראשון לכהונתו. מאותו רגע, היא עמדה בסימן הישרדותו האישית של המפכ"ל. אי אפשר להבין את שהתרחש לאחר מכן, מבלי לזכור את העובדה הבסיסית הזו (לוועדה ולחלקו של המפכ"ל באירוע ובהכנות לוועדה בתוך המשטרה לא ראוי שאתייחס, כיוון שהנושא עדיין בדיון). 
מאז עשה שבתאי כל שיכול היה, כדי 'לאתרג' גם את עצמו, כדי לשרוד.

ההזדמנות הגיעה במאי 2021, בפרעות תשפ"א, אז הזכירה המשטרה בהתנהגותה את משטרת המנדט הבריטי, שעמדה מהצד בזמן ההפרעות, "איזנה בין יהודים וערבים", ואצה רצה לטפל ביהודים מיד אחריהן. היא זו שפרסמה בבוקר היום השני לפרעות, כי יהודי רצח ערבי בלוד הבוערת (כתב אישום לא הוגש עד היום...) והפכה למצית העיקרי של תבערת היום השני למהומות שם... 

כך סייע שבתאי לאלה, המבקשים לטשטש את סיפור המרד של הפלסטינים תושבי ישראל. התוצאה הושגה כמקווה, ושבתאי 'אותרג' ברמה האישית ע"י התקשורת, שביקרה את המשטרה ככלל אבל לא נגעה בו לרעה...

[בתמונה: מפכ"ל על חבל דק... תמונה חופשית שהועלתה על ידי cgnetwork2006 לאתר photobucket]
[בתמונה: מפכ"ל על חבל דק... תמונה חופשית שהועלתה על ידי cgnetwork2006 לאתר photobucket]

ספטמבר 2021: החתימה על הסכם השכר שהרס את המשטרה מבפנים

בכל פעם שמצבה הכלכלי של המשטרה התקרב לקו האדום, היו פקידי האוצר מנסים למכור למפכ"לים הסכם שכר, לפיו, תקרת שכר השוטרים (לא הקצינים הבכירים...) תוגבל, וכל חמש שנים המשטרה תצטרך לפטר אחוז נכבד מהשוטרים החדשים שגויסו ויגויסו. עד שבתאי היו המפכ"לים מבטלים את הרעיון, שברור היה שיהרוס את המשטרה מבפנים. לשם מה? ממילא יגיע רגע משבר כשדעת הקהל מתקוממת ועימה הפוליטיקאים, ואז היה הכסף מגיע ממליא.

הפעם, מול מפכ"ל חלש, ולהוט לרצות, ושר בעייתי בלשון המעטה (עמר בר לב) שהצטרף ללחצים, נכנע המפכ"ל וחתם, תוך ויתור על קיום הצבעה בספ"כ, כיוון שהרוחות שם הסלימו ממש. חזית נוספת שנפתחה נגד המפכ"ל ונגד הבכירים באה משוטרי השטח, שאיבדו, סופית, את אמונם בפיקוד. התוצאה היא ששוטר, מרגע שהוא מתגייס למשטרה - בנוסף למשכורת הרעב, להיעדר חופשות וזמני מנוחה בסיסיים ולמרות הלחץ הגובר של האירועים והבוז שהוא מקבל מחלק מהאוכלוסייה - כבר נמצא ברשימת המועמדים לפיטורים מרגע גיוסו. 
מי שעדיין אינו מבין מדוע לא מתגייסים למשטרה, למרות התקנים שנתן האוצר, שיתבונן שוב על סעיפי הסכם השכר, יבחן את רשימת המתפטרים מהשירות, ויקרא את תגובות השוטרים ברשתות החברתיות.

להחלטה הזו היו השלכות קריטיות על יציבותה של המשטרה. המתח הבלתי נסבל - שבין שוטרים מתחילים, המשתכרים כ- 7,000 ש"ח לחודש; לניצבים המשתכרים כ- 90,000 ש"ח - פרץ החוצה. עד אז, 'הכביסה המלוכלכת' של המשטרה כובסה בפנים, כשהשוטרים מקפידים על קוד הנאמנות שבתרבות הארגונית. האקט הזה ריסק את קוד הנאמנות לחלוטין. שוטרים החלו לדבר בגלוי על ההתעמרויות מצד הפיקוד, ועל חוליי הארגון.

כך קרס הארגון לתוך עצמו. אחד הביטויים הראשוניים לכך היה תופעת 'השוטרים במסכה', שהופיעו בתוכנית 'הצינור' של גיא לרר בערוץ 13, וסיפרו הכל... [למאמר: 'בגידת הפיקוד העליון בשוטרים הקריסה את המשטרה מבפנים', לחצו כאן].

אלי סניור ב- YNET: "המפכ"ל פגע במשטרה": הסכם השכר החדש - וזעם הניצבים על שבתאי
קציני משטרה, בהם שלושה ניצבים, מתחו ביקורת חריפה על המפכ"ל שבתאי שחתם על ההסכם שיביא לפיטורים המוניים במשטרה כל כמה שנים - ויקבע תקרת שכר. "האטרקטיביות להתגייס תיפגע", אמר קצין מסגל הפיקוד הבכיר. גורם המעורה בפרטים: בר-לב לחץ על המפכ"ל, שנכנע לבסוף...
[בתמונה: המפכ"ל פגע במשטרה... לכתבה המלאה של אלי סניור ב- YNET, לחצו כאן]

יולי 2022: "המצב טוב מאי פעם"...

שבתאי נדרש להמשיך לספק אשליה כוזבת לממשלת השינוי, ולהמשיך לשרת את שוחרי הדו קיום התודעתי: ב- 24 ליולי 2022 הוא קבע בישיבת הממשלה שעסקה במאבק בפשיעה הערבית כי, "אנשים מנסים לייצר תחושה שהדרום בוער... המצב היום טוב מאי פעם, חד וחלק" [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן].

המשטרה שתחת פיקודו של אלשיך, ובייחוד המחוז הדרומי שלה, המשיכו להדהד את המסר השקרי והמסוכן הזה, עד שקרס ברעש גדול בלחץ האירועים שהצטברו בשטח. עקב כך, הפך שבתאי לבדיחה, בתוך המשטרה ובחוגי הימין, אבל התקשורת הממוסדת המשיכה לשמור על האתרוג שלה, למרות שגיאותיו חוזרות ונשנות בניהול המשטרה.

[בתמונה: יאללה מתאתרגים... שבתאי בעקבות אלשיך... התמונה המקורית - משתלות גצלר. שם הצלם אינו מצויין. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן. תמונתו של המפכ"ל היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: יאללה מתאתרגים... שבתאי בעקבות אלשיך... התמונה המקורית - משתלות גצלר. שם הצלם אינו מצויין. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן. תמונתו של המפכ"ל היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

ספטמבר 2022: האנרכיה גוברת, והאתרוג הופך לנטל

לקראת תום הקדנציה הקצרה של 'ממשלת השינוי', דומה היה שמצב הפשיעה במגזר הערבי - למרות יחסי הציבור המהדהדים לפעולת סגן השר סגלוביץ' (ראו למשל אצל ליבסקינד, 2023) - מעורר אצל אנשיה רצון להתנתק מהמפכ"ל הבעייתי.

התופעה הזו הגיעה לשיאה בקביעתה של זהבה גלאון - המנהיגה של חסידי "הדו הקיום בכל מחיר, ולמרות הכל" דאז - שבתגובה לרצח הכפול בלוד ב- 6 בספטמבר היא קבעה ששבתאי הוא מינוי פוליטי - של נתניהו כמובן - ושאיננה סבורה שהוא צריך להמשיך, ואף המליצה למנות תחתיו מפכ"ל ערבי... 

אבל אז, למזלו הטוב של שבתאי, הגיעו הבחירות, והפכו את הקערה על פיה!

סגל ולמפל ב- YNET: זהבה גלאון אחרי הרצח הכפול בלוד: "צריך למנות מפכ"ל ערבי" יו"ר מרצ אמרה ב-ynet radio כי "יש אי-אמון בין האזרחים הערבים למשטרה, קשה להם לקבל משטרה שהתייחסה אליהם עד לפני שנתיים כאויבים". לגלאון אמנם אין מועמד ספציפי מהחברה הערבית, אך על המפכ"ל הנוכחי אמרה: "מינוי פוליטי, לא חושבת שהוא צריך להמשיך"
[זהבה גלאון: "צריך למנות מפכ"ל ערבי"... לכתבה המלאה של סגל ולמפל ב- YNET, לחצו כאן]

דצמבר 2022: שבתאי משודרג מאתרוג לתקוות הדמוקרטיה

ממשלת הליכוד, שהושבעה ב־29 בדצמבר 2022, עשתה בהתחלה לשבתאי רק טוב. אם עד אז היה

אתרוג, הרי שבגלל הצורך לבטל את בן גביר, הוא הפך ל'מגן הדמוקרטיה', שהתפטרותו תחשוף את פניו האמיתיות של השר.

תמימותו הארגונית של השר החדש - שהיה חסר ידע מינימלי בניהול מערכות גדולות, קל וחומר בניהול משטרה - והעובדה שהתעקש שלא לשמוע לעצות מקצועיות של אלה שהבינו והסכימו לסייע, גרמה לשבתאי לחשוב שניתן להשתמש בשר כ'אידיוט שימושי' להשגת מטרותיו: כהונה של שנה רביעית מחד גיסא; ומינוי אנשי שלומו מאידך גיסא.

מאיר תורג'מן ב- YNET: המפכ"ל: "מלאכת השוטר - הגנה על המדינה כמדינת חוק דמוקרטית"; בן גביר: "מצפה לממש את המדיניות שלי"
בצל המתיחות בינו לבין בן גביר, הדגיש המפכ"ל כי השוטרים יפעלו מתוך שליחות "להקנות ביטחון אישי וחברתי לאזרחים". ברקע רעש המוחים מחוץ לטקס, הזכיר השר את הקמת המשמר הלאומי, ואמר: "ממקבלי הדרגות והתפקידים שאני ממנה אני מצפה לממש את המדיניות שלי". מפכ"לים וניצבים לשעבר לא הוזמנו...
[בתמונה: המפכ"ל הפך פתאום ל'אביר הדמוקרטיה'... לכתבה המלאה של מאיר תורג'מן ב- YNET, לחצו כאן]

זה היה הרקע לסיפור הדחתו המתוקשרת של ממ"ז תל אביב, עמי אשד

ב- 9 במרץ 2023 - יום בו התרחשו הפגנות מרובות ברחבי הארץ, כשהגדולות שבהן בתל אביב - הוצאה הודעה משותפת למשטרת ישראל ולמשרד לביטחון לאומי, על "סבב מינויים" שבמהלכו יוחלף עמי אשד, ויועבר לתפקיד (מבזה של) ראש אגף ההדרכה. לא פורסם שמו של מחליף... האירוע הזה גרר סערה ציבורית שבמרכזה השר בן גביר, שהזדרז להתייצב בראש, אך גם המפכ"ל ספג הרבה אש על שמילא את רצונו של השר, לכאורה (בפועל כאמור, המפכ"ל השתמש בשר כ'אידיוט שימושי'.

יחסיהם של קובי שבתאי עם עמי אשד היו בעייתיים מלכתחילה. הם הגיעו למשל לשבר חסר תקנה בפרשת הסכם השכר (ראו למעלה), שאשד הטיח בו בגינו, שהוא הורס את המשטרה במו ידיו; ואשד גם לא הסתיר את שאיפתו לרשת את התפקיד. המצב החמיר מאז החלה המחאה נגד הרפורמה המשפטית. שבתאי גילה שאתרוג חדש נולד, והוא פופולרי יותר ממנו - ושהסובלנות של אשד מול מפגיני השמאל מאתרגת אותו על חשבונו.

העובדה שבן-גביר יצא (שלא בצדק, אבל זה נושא למאמר אחר...) נגד האופן שבו טיפל מפקד המחוז בחסימת נתיבי איילון לתנועה, הקנתה למפכ"ל הזדמנות להיפטר מאשד בעזרת השר, שהעיד על כך בעצמו: "מהרגע הראשון שנכנסתי לתפקיד, המפכ"ל אמר לי שעמי אשד הוא ממ"ז כושל; ושבסבב הבא צריך להחליף אותו" (חדשות 12, 11/3/23). [להרחבה בנושא הפוליטיקה הארגונית המשטרתית, לחצו כאן].
[בתמונה: נחשו נחשו עמי, מי משך את מי לפארסת הדחת עמי אשד? השר את המפכ"ל או להיפך? תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]
[בתמונה: נחשו נחשו עמי, מי משך את מי לפארסת הדחת עמי אשד? השר את המפכ"ל או להיפך? תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]

לחזור להיות אתרוג בכל מחיר

שבתאי הבין כי אין יותר אתרוג, שכולם פנו נגדו בגלל פרשת אשד; ואת זה היה צריך לתקן ברמה המיידית. לכן, השורד הבלתי נלאה שלנו ערך מסיבת עיתונאים בשיא הצפייה במוצאי שבת, ב- 2000, השפיל את עצמו, לקח אחריות על טעותו, והתייצב לצד המערכת המשפטית (קריטי לתשומת לב הקואליציה: כשנגיע לרגע המבחן, שבו בית המשפט יפסול את חוקי הקואליציה).

התוצאה (בינתיים) הייתה הצלחה מסחררת, ושבתאי חזר ברגע להיות אתרוג... אמנון אברמוביץ' -האיש שהמציא את המושג - קבע המאמר ב- N-12: "אפשר לבקר את התנהלותו של המפכ"ל קובי שבתאי - ויש על מה • אבל במבחן הראשון של המשבר החוקתי הוא בחר בצד של שלטון החוק • אמנון אברמוביץ'" (אברמוביץ', 2023).

[בכרזה: "מודה ועוזב (שוב) יאותרג"... המאמר: פנחס יחזקאלי (2021), מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א באתר ייצור ידע, ייצור ידע, 15/5/21. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: "מודה ועוזב (שוב) יאותרג"... המאמר: פנחס יחזקאלי (2021), מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א באתר ייצור ידע, ייצור ידע, 15/5/21. הכרזה: ייצור ידע]

למפכ"ל מחכים עוד מסקנות הוועדה לחקירת אסון מירון

הודעת השר סימנה את תום החיים הטובים בקופסת האתרוגים. שבתאי נחשב עתה 'ברווז צולע' בתוך המשטרה. אנשיו כבר לא יזכו לקידום, וחלקם מן הסתם אף יסולק ע"י מחליפו של המפכ"ל.

והרע הגדול עוד לפניו: מסקנות הועדה לחקר אסון מירון מתקרבות והולכות; ואם יימצא אשם יתכן מאוד שימצא עצמו מסובך גם בתביעות נזיקין על רשלנותו שגרמה לאירוע.

אם קובי שבתאי יסיים את תפקידו בשן ועין, המשטרה יוצאת מהקדנציה הזו בלי שיניים ובלי עיניים. היא איבדה את מעמדה הציבורי גם בתחום ביטחון הפנים והיא מרוסקת מבפנים. דבר אחד בטוח: לקובי שבתאי היא לא תתגעגע!
[בתמונה: להיות אתרוג בכל מחיר - מפכ"ל בהישרדות מתמדת... המקור: הלוגו של "הישרדות הונדורס". הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: להיות אתרוג בכל מחיר - מפכ"ל בהישרדות מתמדת... המקור: הלוגו של "הישרדות הונדורס". הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על 'אתרוג פוליטי' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על יחסי המפכ"ל והשר הממונה, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: מסע ההישרדות המופלא של המפכ"ל מסתיים

  1. הנשיא בחר צד לפני כמה ימים – צד שמאל – בביטויים נגד הרוב בכנסת שהולמים במאה אחוז את המפגינים הרדיקליים. הוא רוצה לשרוד והוא יודע שכדי לשרוד הוא לא צריך את הימין, הוא צריך את השמאל, הצד החזק, שקובע את הנרטיבים בתשקורת ובכלל.
    המפכ"ל הולך בעקבותיו. השורד הבלתי נלאה, מנסה ללכת על חבל דק ולתמרן בין השר לרצונו באיתרוג. כעת הלך צעד אחד ברור שמאלה. עוד צעד אחד קטן בכיוון הזה והוא נופל מתפקידו, פשוט יודח. זה יהיה הסיפתח למשבר החוקתי הגדול – הדחת המפכ"ל והיועמ"שית. זה מתקרב בצעדי ענק.

    יש פה מאבק בין העם לבין כל מרכזי הכוח בישראל – חלקם בשמאל העמוק (התשקורת למשל) וחלקם בקטע ההישרדותי (חלק מצמרת המשטרה) ולכן הולכים עם השמאל ומוקדי הכוח החזקים שלו.

    אני מאמין שהפעם העם לא יוותר. זה עכשיו או לעולם לא. או שנהיה דמוקרטיה בה יש ביטוי מוחשי לרצון הרוב, או שנהיה דמוקטטורה משפטית, מן מטריקס כזה שבו יש כאילו דמוקרטיה, אבל בעצם האנשים משועבדים לאליטות הלא-נבחרות. השאיפה לחירות ולדמוקרטיה חזקה מהכוחניות האלימה של המנסים לסחוט את ההנהגה הנבחרת של הציבור.
    אם בג"צ והשמאל לא יאפשרו את העברת הרפורמה, העם לא יאפשר את המשך שלטון בג"צ. תהיה פה לא הפגנת מיליון אלא הפגנת 5 מיליון. המדינה תושבת עד אשר בג"צ יפוזר.

    צריך להבין שהרפורמה הזו היא בעצמה פשרה. הדבר "המלא מלא" מצד ימין זה פיזור בית המשפט העליון שנבחר בשיטת חבר מביא חבר, ועריכת בחירות לבית המשפט העליון ע"י הציבור או ע"י נציגי הציבור, דהיינו הכנסת. זה הדבר הצודק והאידאלי, להחזיר את המהפיכה השיפוטית של אהרון ברק אחורה, מיידית.
    לכן צריך שיהיה ברור – לא תהיה פה פשרה שתבטל את הרפורמה הדמוקרטית, שהיא כבר פשרה בעצמה.

    כל זה לא אומר שלא צריך שינויים משמעותיים בחברה ובאופן ההתנהלות של הרוב שזכה בבחירות. במיוחד, החרדים חייבים להיכנס תחת האלונקה הלאומית בבטחון ובכלכלה. זה הדבר המרכזי. יש לחתור לשינוי זה (והוא יקרה!) אבל אסור לגזול את קול הרוב, גם אם זה לא רוב בקרב מי שחושבים שהם "שוים יותר".

    אני מצפה מאנשי המשטרה הישרים (ויש רבים כאלו) ללכת עם הדמוקרטיה ועם שלטון החוק, לא שלטון המשפטנים.
    החוק קובע שהמשטרה כפופה לממשלה במאה אחוז. לא למשפטנים.
    אי אפשר "לפרש" את החוק אחרת. כל "פרוש" כזה בטל ומבוטל ומשמעותו מרד במלוא מובן המילה.

    הלוואי שלא נגיע ליום הזה בו יקרה המשבר החוקתי הגדול ובטח שלא יגיע יום של עימות פיזי חס וחלילה.
    אבל יש שלטון במדינה והשלטון הוא בידי הממשלה הנבחרת ולא שום דבר אחר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *