פנחס יחזקאלי: תסמונת בלעם של איתמר בן גביר – רצה לקלל ויצא מברך

תקציר: לא היה שר שתלו בו ציפיות רבות יותר מאיתמר בן גביר. לא היה שר שהיה לו סיכוי מצוין להפוך למושיע לאומי ולמנהיג בעל שיעור קומה כמוהו. כל זה התאדה באוויר והפך ל'פלופ'. בזאת, בן גביר יכול להאשים רק את עצמו. אבל הוא בחר להאשים אחרים, רצה לקלל ויצא מברך...

[בתמונה: תסמונת בלעם - רצה לקלל ויצא מברך... ציורי תנ"ך/ בלעם ואתונו/ ציירה: אהובה קליין (c) שמן על בד]
[בתמונה: תסמונת בלעם - רצה לקלל ויצא מברך... ציורי תנ"ך/ בלעם ואתונו/ ציירה: אהובה קליין (c) שמן על בד]

[לריכוז המאמרים על יחסי המפכ"ל והשר הממונה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

לא היה שר שתלו בו ציפיות רבות יותר מאיתמר בן גביר. לא היה שר שהיה לו סיכוי מצוין להפוך למושיע לאומי ולמנהיג בעל שיעור קומה כמוהו. כל זה התאדה באוויר והפך ל'פלופ'. בזאת, בן גביר יכול להאשים רק את עצמו.

אבל הוא בחר להאשים אחרים... נאמן לשיטתו - של 'שליפות תקשורתיות' כתחליף לתוכנית אסטרטגית חכמה; הוא סידר למפקד מחוז תל אביב, עמי אשד, 'מסדר השפלה' בשידור ישיר, והדיח אותו מול המקרופונים, כשהדלפות אנשיו מלעיגות על ההודעה הרשמית שמדובר ב'סבב מינויים'; מבזות את תפקיד ראש אגף ההדרכה כסוג של 'עונש'; ומציעות לאשד להבין את הרמז, ולהתפטר.

המפכ"ל קובי שבתאי מצידו - במקום לגבות את הממ"ז שהפעיל שיקול דעת ראוי ונהג בצורה מקצועית - שמח לשתף פעולה במקרה זה, ולהיפטר מאופוזיציונר בסגל הפיקוד, ולהרוויח עד כמה חודשים טובים עם לשכה ורכב שרד ופמליית מתחנפים, אומרי הן.

ב'הפוך על הפוך', זה קרה דווקא כשמשטרת תל אביב גילתה ראיית מצב נכונה - הבינה שהיא איננה השחקן הראשי בהפגנות - וסרבה לספק לתקשורת ולמארגני המחאה, על חשבונה, תמונות של מפגינים פצועים ומדממים, שיוסיפו דלק על האדים הנפיצים שממלאים ממילא את האוויר.

[בתמונה: "הפוך גוטה הפוך"... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי PublicDomainPictures לאתר Pixabay]

תסמונת בלעם...

רק שב'הפוך על הפוך', רצה בן גביר לקלל ויצא מברך. הוא הפך את עמי אשד לגיבור; 'אתרג' אותו בתקשורת, נתן לו זמן הכנה שקט למאבק על המפכ"לות; והעלה מאוד את סיכוייו להתמנות לתפקיד, אם בן גביר לא ישרוד בתפקידו. 

כמו שזה נראה, אם תמשיך הקואליציה הנוכחית להתעקש לא להבין את המציאות, הסיכוי לכך גדל והולך.
[בכרזה: תסמונת בלעם - בן גביר רצה לקלל ויצא מברך... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: תסמונת בלעם - בן גביר רצה לקלל ויצא מברך... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[לריכוז המאמרים על יחסי המפכ"ל והשר הממונה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: תסמונת בלעם של איתמר בן גביר – רצה לקלל ויצא מברך

  1. מאמר טוב. האפשרות להפגין ולשבות היא זכות ראשונית של כל אזרח. כמובן שהיא מתנגשת עם הזכות לתנועה של אזרח אחר. משטרת ת"א פועלת נכון בכך שאינה מחפשת לעצור ולפנות בכוח, אלא, מכילה את ההפגנות. בשירותי במשטרת ירושלים השכלנו להכיל הפגנות קשות מאלו היום. מבחינתנו כל הפגנה שהסתיימה ללא נפגעים נרשמה בהצלחה וטוב שכך.

  2. לא הבנתי מה הבעיה בהדחה? הוא מצפצף על ההנחיות הלגיטימיות למנוע חסימת כבישים, אז מתקבל על הדעת שהוא יפוטר לאלתר!
    ועדיין לא הבנתיאת התובנה שהוא שיפר את סיכוייו במירוץ למפכ"לות. מי בדיוק ימנה אותו למפכ"ל, כשהוא נהפך לסמל התנגדות לממשלה?

  3. משטרת ישראל כפופה לדרג המדיני הנבחר, כלומר לאיתמר בן גביר.
    בן גביר ביקש שלא ייחסמו כבישים מרכזיים בת"א ולא ישובשו החיים באופן משמעותי במדינה, מעבר למה שמסוכם עם מארגני המחאה – צעדות בקפלן וכד'.
    זו הנחיה סופר לגיטימית והיא מתונה בהרבה מההנחיות שהיו בזמן ההתנתקות ואוסלו, שם שברו את ראשי המפגינים בשניה שבאיזה שהוא מקום היתה איזו שהיא חסימה קלה לדקה.

    ממ"ז ת"א לא יכול לבוא עם מדיניות לעומתית לזו של המפכ"ל. הוא כפוף אליו ולא הפוך.
    אני עדיין בהלם מהגדרות התקשורת "האובייקטיבית" שקראה להדחת הממ"ז "פוטש"… – משמעות המילה היא הפיכה של אנשי צבא/משטרה נגד שלטון נבחר, בדיוק הפוך מהמצב אצלנו. אנשי משטרה שאינם מקבלים את מדיניות השר, הם הם שעושים פוטש.

    אינני חושב שהביקורת על בן גביר במקום. הוא מנסה לממש מדיניות שונה, אבל הדרג "המקצועי" וכמובן כל מוקדי הכוח בישראל נמצאים נגדו. בכל הכוח. לא משנה מה יעשה ומה יגיד, הם מנסים לנטרל אותו, ואח"כ גם להגיד תיראו כמה הוא לא מוצלח.
    זה אמבוש מתוכנן מראש, בזוי וניקלה.
    גם מי שלא הצביע לבן גביר יכול לכבד את בחירת הבוחר ולאפשר לו לממש מדיניות שונה.
    לא נתנו לו 100 ימי חסד. נתנו לו 100 ימי רדיפה. מהיום הראשון רודפים אותו ומונעים ממנו ליישם מדיניות.
    לא צריך לתת לרדיפה הזו יד. הוא אחראי לבטחון של כולנו והוא נבחר באופן דמוקרטי ופועל באופן שאיננו אנטי-דמוקרטי, אלא באופן שמעורר הערכה והבנה שהוא בשל ובוגר הרבה יותר ממה שהוא היה בעבר.

    ולגבי החוכמה – היא לא נמצאת במקום אחד. הכלה מאד מאד גדולה של המחאה, גם כאשר היא גולשת לפסים אלימים ובריוניים במיוחד, לא בטוח שהיא גם חכמה. היא בוודאי לא צודקת ואיננה לפי החוק. וצריך חוק אחד לכולם. האלימות של אנשי המחאה, אם הם פורצים את הגבולות של המוסכם עם המשטרה, נוכחת וברורה כעת לכולם.
    סיוע לקידומו של הממ"ז המודח? ייתכן, אבל אף אחד לא נביא. הכל יתכן ולא בטוח בכלל שההדחה סללה את קידומו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *