גרשון הכהן: עץ הדעת מול עץ החיים

תקציר: חטא אדם וחווה באכילת פרי עץ הדעת נטוע כבר אלפי שנים ביסודות תודעת האדם. נקודת מבט אחת - שנראית לי הפשוטה ביותר והמעשית ביותר - מתמקדת בזיקה שבין האכילה מפרי עץ הדעת לבין המגמה המואצת במאות השנים האחרונות, בעיקר בתרבות המערב, לדומיננטיות היתר של השכל והתבונה בהכוונת האדם במבוכי חייו.

[בתמונה - פרי עץ הדעת: הזיקה שבין האכילה מפרי עץ הדעת לבין המגמה המואצת במאות השנים האחרונות, בעיקר בתרבות המערב, לדומיננטיות היתר של השכל והתבונה בהכוונת האדם במבוכי חייו... המקור: Contributed by Sweet Publishing, free bible images, Artist: Jim Padgett]
[בתמונה - פרי עץ הדעת: הזיקה שבין האכילה מפרי עץ הדעת לבין המגמה המואצת במאות השנים האחרונות, בעיקר בתרבות המערב, לדומיננטיות היתר של השכל והתבונה בהכוונת האדם במבוכי חייו... המקור: Contributed by Sweet Publishing, free bible images, Artist: Jim Padgett]

[לקובץ המאמרים על פרשת בראשית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על ברוך שפינוזה, לחצו כאן]

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

זהו מאמר שלישי מתוך ארבעה, העוסק באינטואיציה ובחשיבותה. למאמרים האחרים לחצו כאן: 

*  *  *

חטא אדם וחווה באכילת פרי עץ הדעת נטוע כבר אלפי שנים ביסודות תודעת האדם. משמעות החטא מבוארת באלפי פירושים, בהשפעה מעשית על חיי האדם עד עצם ימינו. נקודת מבט אחת נראית לי הפשוטה ביותר והמעשית ביותר, מתמקדת בזיקה  שבין האכילה מפרי עץ הדעת לבין המגמה המואצת במאות השנים האחרונות, בעיקר בתרבות המערב, לדומיננטיות היתר של השכל והתבונה בהכוונת האדם במבוכי חייו.

על מגבלות השכל והתבונה האנושית עמדו כבר בפילוסופיה היוונית, ובכל זאת בהיבטים רבים נראו תורת אריסטו ואפלטון -, כל אחת על פי דרכה - כמדגישות את יכולות השכל האנושי כמהות האדם. תורת ישראל לעומת זאת, הציבה תמונה מורכבת יותר ביחס למתח המתמיד שבין שכלו של אדם לבין רגשותיו ויצריו. סיפור עץ הדעת יכול להתפרש בהקשר הזה כמאמץ להציג את דומיננטיות היתר של השכל, כתוצאת אותו חטא קדמון של אכילת פרי עץ הדעת.

[בתמונה: סיפור עץ הדעת יכול להתפרש כמאמץ להציג את דומיננטיות היתר של השכל, כתוצאת אותו חטא קדמון של אכילת פרי עץ הדעת... המקור: Contributed by Sweet Publishing, free bible images, Artist: Jim Padgett]
[בתמונה: סיפור עץ הדעת יכול להתפרש כמאמץ להציג את דומיננטיות היתר של השכל, כתוצאת אותו חטא קדמון של אכילת פרי עץ הדעת... המקור: Contributed by Sweet Publishing, free bible images, Artist: Jim Padgett]

עונש ההתעלמות מהאינטואיציה והרגש...

המגמה להתעלמות מכל מה שמעבר להגיון ולהגמוניית התבונה הטהורה- כמו ממדי אינטואיציה ורגש - היא לפי סיפורי בראשית של עם ישראל, תוצאת החטא הקדמון של אדם וחווה. מתוך החטא נולדה המגמה המתקיימת מאז, שהתגברה במאות האחרונות בעיקר בתרבות המערב, להגמוניית השכל. מאותו הרגע מתוך סגולת פרי עץ הדעת, כל מה שיכול היה להיות מוענק לאדם מעץ החיים - מה שמכונה בערבית 'מדרסאת אל חייה' - מוצג כנחות לעומת תוצרי השכל הבאים בכוח עץ הדעת. מתוך חטא זה, בני האדם מובלים מאות שנים על ידי מצטייני השכל - פסיכומטרי 800 ומעלה- שמתגלים לא פעם כעיוורים ואטומים לענייני מהות  במציאות חיי האדם.

לדוגמה, הוויכוח שהתעורר השבוע לאור דבריי על ערכי כבוד לאומי. בכוח השכל בלבד, קשה להפריך את אמירת רוגל אלפר כי כבוד לאומי מבטא "רגש יצרי פרימיטיבי, בלתי רציונלי בעליל".

להתבוננות בסוגית מגבלות שכל האדם יש ביטויים בחז"ל, בספר הזהר וגם ברמב"ם במורה נבוכים. (פרק שני) אולם התבוננות ביקורתית זו זכתה לביטוי פילוסופי שיטתי בתורת ההכרה של הפילוסוף ברוך שפינוזה.

[בתמונה: המגמה להתעלמות מכל מה שמעבר להגיון ולהגמוניית התבונה הטהורה- כמו ממדי אינטואיציה ורגש... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]
[בתמונה: המגמה להתעלמות מכל מה שמעבר להגיון ולהגמוניית התבונה הטהורה- כמו ממדי אינטואיציה ורגש... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

תורת ההכרה של שפינוזה

[בתמונה משמאל: שלוש דרגות ההכרה של שפינוזה... הכרזה: ייצור ידע]

על רקע התקופה הרציונליסטית בפילוסופיה האירופית במאה ה-17 בהשפעת המהפכה המדעית של ניוטון ותורת דקארט ולייבניץ, הציב שפינוזה הבחנה בין שלוש דרגות הכרה:

  • הדרגה הראשונה: למידה מתוך ניסיון החושים. חתול שנכווה מתנור חם ילמד לעתיד לא להתקרב לתנור הבוער.
  • הדרגה השנייה: הדרגה התבונית-מדעית, זו שמאפשרת לאדם את היכולת להכללה ולתיאור חוקי טבע.
  • הדרגה השלישית: שפינוזה כינה אותה לעיתים במילה "דמיון" ולעיתים במילה "אינטואיציה" היא מבטאת מה שמעל ומעבר לתבונה, מה שמחולל את היצירה האמנותית ומה שנראה לאדם כביטוי להתגלות.

[בתמונה משמאל: שלוש דרגות ההכרה של שפינוזה... הכרזה: ייצור ידע]

האומץ להכיר בדרגת הכרה שמעל לתבונה חולל באירופה את מהפיכת הרומנטיקה שקיבלה ביטוי מקביל ברומנטיקה האנגלית ביצירתו לדוגמה של המשורר קולרידג' וברומנטיקה הגרמנית במכלול רחב של יצירה והגות. (גתה, פיכטה, שלינג...)  למהפכה זו כביטוי לרוח התקופה, הייתה השפעה גם על לידת תנועת החסידות.

מתוך הדגשת הזרם הרומנטי את חשיבות הדרגה ההכרתית שמעל לתבונה, היא  נמצאה מלידתה תחת ביקורת בהאשמתה כמובילה את האדם למחוזות בלתי רציונליים.

מתחים אלה - עד כדי אובדן האיזון בין השכל האנושי לבין תובנות והרגשות אחרות, לא פחות חיוניות להתנהלות האדם - נובעים לפי תורת ישראל מיסוד החטא הכרוך באכילת פרי עץ הדעת.

אובדן האיזון מתבטא במאה ה-21  בהתגברות  מבוכת המנהיגות המחוללת בימים אלה מצוקת  אובדן דרך וחרדה לעתיד בני האדם, העמים והמדינות.

[בתמונה: ההתבוננות, בסוגית מגבלות שכל האדם, זכתה לביטוי פילוסופי שיטתי בתורת ההכרה של הפילוסוף ברוך שפינוזה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Robin Noort לאתר flickr]
[בתמונה: ההתבוננות, בסוגית מגבלות שכל האדם, זכתה לביטוי פילוסופי שיטתי בתורת ההכרה של הפילוסוף ברוך שפינוזה... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Robin Noort לאתר flickr]
[בתמונה משמאל: כריכת הספר אגרת הגאולה א' באוצר כתבי בעל שם טוב. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

התייחסות לסוגיית עץ הדעת ועץ החיים מצאתי בפירוש לאיגרת הידועה של הבעל שם טוב הידועה בכינוי "אגרת הגאולה" (ראו תמונה משמאל). וכך נכתב:

"עץ החיים הוא עץ הקב"ה ופריו חיים אלוהיים. עץ הדעת טוב ורע, הוא עץ הנחש, ופריו דעת ושכל אנושי.  הוא עץ המוות... מעץ החיים יצאו לוחות הברית הראשונים, כנתינתם הראשונה, ורצונו המקורי, ממנו תורת הלב והנשמה. מעץ הדעת טוב ורע יצאו הלוחות השניים, לאחר חטא העגל. ממנו תורת המוח והשכל...

[בתמונה משמאל: כריכת הספר אגרת הגאולה א' באוצר כתבי בעל שם טוב. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

מקור התורה הקדושה - עץ החיים. הלבשתה בשכל אנושי מביאה קלקול ובלבול. אנשי השכל - מעץ הדעת. אנשי הלב והנשמה - מעץ החיים. מני אז אנשי השכל רודפים בכל דור את אנשי הלב, 'והאלוהים יבקש את נרדף'.

כי הבחירה היא בין דעת לחיים, בין מוח ללב, בין השכל לבין הנשמה, בין תורת אלוהים חיים, לסברא אנושית. ככתוב בספר דברים: "העידותי בכם היום את השמיים ואת הארץ, החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים למען תחייה אתה וזרעך"

כי מה שה' יתברך מייעץ באהבתו חמלתו כי רבה, הוא כי ניקח מעץ החיים ונדבק בחיי החיים אהבת עולם" (אגרת הגאולה, עמוד פ"ו).

[בתמונה - חטא העגל: מעץ הדעת טוב ורע יצאו הלוחות השניים, לאחר חטא העגל. ממנו תורת המוח והשכל... ציור של ניקולה פוסאן:  הועלה על ידי Ventura Daniel ל- WIKIA]
[בתמונה - חטא העגל: מעץ הדעת טוב ורע יצאו הלוחות השניים, לאחר חטא העגל. ממנו תורת המוח והשכל... ציור של ניקולה פוסאן: הועלה על ידי Ventura Daniel ל- WIKIA]

[לקובץ המאמרים על פרשת בראשית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על ברוך שפינוזה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

6 thoughts on “גרשון הכהן: עץ הדעת מול עץ החיים

  1. גרשון איש אשכולות 'ש-כוח.
    תענוג צרוף ומרחיב-דעת ומרגש (חיים ודעת שזורים זה בזה).

    גלעד איש 7 מהרמן כהן

  2. האדם בבחירתו בעץ הדעת בחר לצאת מגן העדן . הידע והדעת מביאים עמם ברכה ביכולת לזהות תהליכים ולנצלם אך מביאים חרדה ופחד מאותה יכולת בדיוק .
    לדעתי זה הפירוש לסיפור המופלא הזה הפותח את התנך ובו בזמן מסכם את הטרגדיה האנושית .

  3. Pingback: גרשון הכהן: חשיבותה של אינטואיציה בעת מלחמה - ייצור ידע

  4. Pingback: פנחס יחזקאלי: אינטואיציה ככלי לקבלת החלטות: אדולף היטלר כמקרה בוחן - ייצור ידע

  5. Pingback: ברוך שפינוזה באתר 'ייצור ידע' - ייצור ידע

  6. Pingback: פרשת בראשית באתר 'ייצור ידע' - ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *