פנינה קרן: פיתוח המנהלים – מפעל זבל ארגוני עתיר מימדים!

[תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי kalhh לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על הדרכה ארגונית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על בולשיט עסקי וניהול שטויות, לחצו כאן]

עודכן ב- 9 בפברואר 2023

פנינה קרן (ראו תמונה משמאל) מילאה שורה של תפקידים בכירים בתחום ניהול משאבי אנוש בארגונים גדולים. תפקידיה האחרונים היו סמנכ"לית משאבי אנוש באוניברסיטת בן גוריון; ‏ומנהלת חטיבת משאבי אנוש ומינהל בבנק ישראל. כיום, יועצת ארגונית, מומחית בתחום משאבי אנוש ו'דאטה אנליטיקס'.

*  *  *

הספרות המקצועית בתחום הניהול מלאה וגדושה חומרים בתחום פיתוח המנהלים (Management Development), וארגונים, 'שפכו' ו'שופכים', כספים רבים על פעילויות בתחום זה.

האם, כתוצאה מכך, נוצר ערך ארגוני שמצדיק את ההשקעה האדירה הזאת? האם פיתוח מנהלים בארגונים הוא, כיום, בולשיט עסקי וניהול שטויות (Buisiness Bullshit)?

הרי ניהול (בכל הכבוד...) לא נחשב למקצוע; והוא מספק דילמות רבות להתווכח עליהן, שלא הוכרעו עד היום (וגם לא יוכרעו בעתיד), כמו:

  • מה עדיף - לגייס מנהל טוב או מומחה תוכן 'תותח'?
  • האם מנהל טוב חייב לבוא מתחום התוכן?
  • מה זה מנהל טוב - מנהיג או מנהל?
  • איזה מנהל צריך, בעולם העבודה הנוכחי הרווי בשינויים, כמו עבודה היברידית, ניהול בעולם משובש וכדומה?

[בחזרה לריכוז המאמרים: 'הכל על מנהיגות'] [להרחבה בנושא 'בולשיט עסקי וניהול שטויות', לחצו כאן]

[בכרזה: האם פיתוח מנהלים בארגונים הוא, כיום, בולשיט עסקי וניהול שטויות (Buisiness Bullshit)?... הכרזה: ייצור ידע]

כשאין דרך אפקטיבית להתמודד, שופכים כסף...

הדרך שמוצאים ארגונים, להתמודד עם הדילמות הבלתי פתורות הללו, היא בהוצאה עצומה של כסף, כדי להרגיש שהם השקיעו במנהלים; ואולי גם בגלל האמונה - הנאיבית משהו... - שהם ישתפרו. והם אכן השתפרו? מי בודק?? בדרך כלל לא נמדדת התשואה על ההשקעה; מאחר ולא מבוצעת מדידה ברוב הארגונים.

בנוסף, לא תמיד נקבעות מטרות ויעדים ברורים לשינוי והפיתוח במנהלים; וכמו שהיטיב לבטא לואיס קרול בספרו "אליס בארץ הפלאות", כשאין מטרה מוגדרת פשוט נסחפים עם הזרם...

  • " האם תוכל לומר לי, בבקשה, איזו דרך עליי לבחור מכאן?"
  • "זה תלוי רבות במקום אליו את רוצה להגיע," אמר החתול.
  • "לא אכפת לי כל כך – " אמרה אליס.
  • "אז לא משנה לאן תלכי," אמר החתול.
  • "כל עוד אני מגיעה למקום כלשהו, זאת אומרת" הוסיפה אליס בתור הסבר.
  • "הו, אין כל ספק שתגיעי לאנשהו," אמר החתול, "בתנאי שתלכי זמן ארוך מספיק."

התוצאה של אי הגדרת מטרה מדויקת וברורה משפיעה גם על מדדי ההצלחה של התהליך. כך למשל, מצא ה- Harvard business review במחקר אורך, שאחד הפרמטרים בתהליך פיתוח מנהלים הוא, עד כמה המנהלים מודעים באופן כנה וישיר לסיבה המדויקת שלשמה הם משתתפים בקורס הפיתוח. וכמה לא מפתיע, מנהלים רבים אינם מבינים את חשיבות תהליך הלמידה, עבורם ועבור הארגון שלהם, והם יודעים למה.

[להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'למידה', לחצו כאן]

.

[מתוך: הגרסה העברית לעליסה בארץ הפלאות ללואיס קרול, בתרגום, אוריאל אופק, שראה אור בהוצאת מחברות לספרות, תל אבב, 1989. שם המאייר אינו ידוע לנו. אנו מאמינים שאנו עושים בכרזות שימוש הוגן]

המחקר הזה מחזק את הצורך בקביעת מדדי שיפור; אך כמה ארגונים מוכנים לפני כן, לאזור אומץ ניהולי מספיק כדי לפרוס בפני מנהליהם את יעדי השיפור; ולנהל איתם שיח מפתח ושקוף במה הם צריכים להשתפר? שהרי פיתוח מנהלים לא נעשה רק על ידי יועצים אירגוניים או סדנאות. את העבודה העיקרית והמהותית חייבים להוביל, ולקחת אחריות עליה, המנהלים עצמם!

בשנים האחרונות התפתחו כלים מגוונים לפיתוח, אך מה שנשאר ולא השתנה הוא, שכדי להתפתח יש צורך שהמנהלים ימשבו את המנהלים מתחתיהם; ויחד, יציבו מדדי שיפור, הן בתחום ההתנהגותי והן בתחום המדיד של תפוקות.

התוצאה: 'מפעל זבל' עצום, וכסף שנזרק 'על הרצפה'...

'מפעל הזבל של הארגון' הוא כינוי למכלול פעולות הסרק המבוזבזות של ארגון, שאינן מייצרות ערך: כשלים ונפל בפס הייצור; בזבוז בחומר, באנרגיה, בזמן, במקום, ובמאמצים פקידותיים וניהוליים. ארגונים בריאים אמורים להיאבק בתופעה הזו של מפעל הזבל עד חרמה, מפני שהוא עולה הון כסף. ארגונים ממשלתיים לא נאבקים כי מי שמשלם זה אנחנו, וככל שיוציאו יותר, יוכלו לדרוש יותר...

התוצאה של חוסר הרלוונטיות של פיתוח המנהלים הוא מפעל זבל אדיר מימדים, שהולך וגדל, וכמו בסיפור בגדי המלך החדשים, אין איש שעוצר, מצביע, ואומר את האמת שכולם יודעים, שהמלך הוא עירום!

[להרחבה על מפעל זבל של ארגון, לחצו כאן]

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לאוסף המאמרים על ניהול המשאב האנושי בארגונים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על הדרכה ארגונית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על בולשיט עסקי וניהול שטויות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “פנינה קרן: פיתוח המנהלים – מפעל זבל ארגוני עתיר מימדים!

  1. בתחום התעשיה אין מקום ל Monkey-Business Agitation
    שגם הפכה ל Mystery-Babylon America
    אפילו התיאוריה הכלכלית הנלמדת שגויה מאוד. הראויה הינה של מכון לודויג פון מיזס (יהודי אוסטרי ז"ל):
    mises.org
    יסוד הבחנתו הוא שלצד היצע וביקוש, יש גם (התפלגות) מידע ו-'בנפיט' (קרי העדפות, הפליות, קרטל, ריגגינג, סובסידיות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *