אלון שוורץ: איך לא ליפול ברשת

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[למאמר בבלוג של אלון שוורץ, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

אלון שוורץ הוא יועץ ארגוני ואסטרטגי, עובד כבר מעל 15 שנים בסביבות ארגוניות ובתפקידים בכירים (לשעבר מנכ"ל התאחדות המלאכה). הוא מתמחה במרחבים; ומספק לארגונים כלים ושיטות לייצור סביבות עבודה שיתאימו לפעילות הארגונית. סביבת עבודה צריכה לספק איכות חיים לעובדים, לייצר תקשורת ארגונית זורמת ויעילה, להיות סביבה המאפשרת למידה ושיתופי פעולה נכונים, ליצור חדשנות ארגונית ומעל לכל שורת רווח- פריון!

לבלוג של אלון שוורץ, לחצו כאן.

זהו הראשון בסדרת מאמרים זו:

.

*  *  *

בשנים האחרונות הולכת ומתקבעת גישה חדשה לייצוג של ידע בכלל ושל המציאות האנושית בפרט. אחרי שנים בהן שלט הייצוג של עץ המבנה, בעל ההיגיון הדדוקטיבי- אינדוקטיבי (הסקת מסקנות מהכלל לפרט ולהפך), הולך ומשתרש הגיון תפיסתי מורכב יותר, בו מקיימים הפרטים מערכות יחסים מסועפות ומורכבות בהרבה.

ההתקדמות הטכנולוגית בדמותה של רשת האינטרנט הביאה לתודעה את המשמעות העמוקה של קישוריות / חיבוריות בין הפרטים במערכות מורכבות והעלתה אל פני השטח את ההיגיון הרשתי (החשיבה הרשתית) בו לכל הנקודות במרחב יש חיבורים וקשרים רבים. מורכבות המערכת ותפקודה נקבעים על פי כמות, טיב ומיקום הקשרים במרחב המערכת.

[להרחבת המושג: 'שיתוף פעולה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'ידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'קישוריות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'חשיבה רשתית', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'רשת', לחצו כאן]

למרות שמערכות מורכבות מתוארות טוב יותר על ידי המטאפורה של הרשת, יש להכיר במגבלות של התפיסה וזאת כדי להשתמש בה באופן מדויק יותר בבואנו לתאר מציאות.

בעולם, במציאות, אין רשתות, כלומר יש רשתות אבל לא אלה המתארות את הקשרים המורכבים בין אנשים. הרשת היא בעצם דימוי, מטאפורה, היא האופן בו אנחנו בוחרים לתאר את המציאות ולפרש אותה. ככלי פרשני הרשת מתפקדת כמעין מפה במסגרתה אנחנו מבקשים להתמצא במרחב המערכת המורכבת ולקבל מושג טוב יותר על יחסי הכוחות בתוכה, על האופן בו היא פועלת ועל טיב הקשרים המתהווים בתוכה.

[בתמונה משמאל: למרות שמערכות מורכבות מתוארות טוב יותר על ידי המטאפורה של הרשת, יש להכיר במגבלות של התפיסה וזאת כדי להשתמש בה באופן מדויק יותר בבואנו לתאר מציאות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

למרות זאת הרעיון שהרשת מתארת את המציאות באופן מושלם 1:1 שהיא קיימת, הוא כמו הרעיון שאפשר לגור או לטייל על מפה. מפות מטבען מתארות אספקטים מסוימים של המציאות ובמידת דיוק משתנה.

באותו האופן תסבול המטאפורה הרשתית מאותם גורמי השחיקה של המפה הקלאסית. מרחב וזמן.

ברמה המרחבית הרשת מתארת רק את האספקט שהיא מבקשת לבדוק, כלומר, הרשת שבודקת את מערכת יחסי העבודה בארגון לא יכולה לתת אינדיקציה למה היא רשת קשרי החברות בארגון. באותו האופן אם נבקש לתאר רשת ספציפית של מערכת יחסי העבודה בנוגע לסוגיה או תוכן מקצועי ספציפי ייתכן ונקבל רשת אחרת לחלוטין.

[התמונה משמאל היא נחלת הכלל]

הציר השני שמייצר הטעייה הוא ציר הזמן: הרשת שמתקבלת בניתוח תמיד מוגבלת ללוח הזמנים שבניתוח (גם אם חלקן מתייחסות ליותר מנקודה אחת בזמן).

רשת ארגונית היא הפשטה של המציאות בדיוק כשם שעץ ארגוני הוא הפשטה - העץ הארגוני נוטה לתאר מערכות פורמאליות והגדרות תפקיד בירוקרטיות (והוא גם עושה זאת באופן מאוד מדויק). הרשת מבקשת לתאר מערכות מורכבות ולשמר טוב יותר את התנועה הארגונית.

היומרה של התפיסה הרשתית תוכל להתממש רק אם תתקבל התייחסות למרחב השלם של התפיסה הארגונית. שכבות של רשתות המונחות אלו על אלו ומאפשרות השוואות בין פרמטרים שונים. רשת שמתעדכנת על בסיס מדידה קבועה של ההשתנות שלה. אלו יוכלו לאפשר תיעוד של המורכבות בזמן אמת ולתת מידע למקבלי ההחלטות באופן מושכל.

[למאמר התשובה של יחזקאלי ואונגר-משיח: 'אין סיבה ליפול ברשת – תשובה לאלון שוורץ', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *