פנחס יחזקאלי: גם בארה"ב הופכת המשטרה לכלי במגרש הפוליטי

[בתמונה: קמפיין הבחירות של הנשיא דונלד טראמפ עובר דרך משטרת ניו יורק... התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על בחירות, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

מסתבר שלא רק בישראל הופכים הפוליטיקאים את המשטרה לכלי במגרש הפוליטי. זה קורה גם באמריקה.

משבר המשטרות החזיר את ערי ארצות הברית לכאוס של שנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת. מגזרים רבים בארצות הברית - בעיקר המעמד הבינוני שנפגע אנושות מהמחאה - עברו תהליך של התפכחות; ומייחלים לחזרת המשטרה לרחובות (ראו את המאמר: באין משטרה: ארה”ב טובעת בכאוס…)..

זו הזדמנות הזהב של דונלד טראמפ להשיב אליו את הקדנציה השנייה, שהולכת ונשמטת ממנו; בשל תפקודו בתחום ההתמודדות עם הקורונה.

שני סמלים גדולים היו למהפך הגדול באיכות החיים בערי ארצות הברית באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת: ראש עיריית ניו יורק, רודי ג'וליאני; והמשטרה שלו – משטרת ניו יורק – NYPD. את שני הסמלים הללו רתם טראמפ למסע הבחירות שלו. באמצע אוגוסט 2020, התייצב טראמפ - ביחד עם ראש העיר המיתולוגי של ניו יורק לשעבר - רודי ג'וליאני מול שוטרי משטרת ניו יורק המריעים לו, בכנס של האיגודים המקצועיים של שוטרי NYPD.

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: "באין משטרה: ארה”ב טובעת בכאוס…", לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'כאוס', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

הנה: 

.

"המפגינים יוצאים נגדכם בסיסמאות מכוערות" - אמר טראמפ לשוטרים - "כמו:

  • "שוטרים חייבים למות"
  • "יש להרוג את כל השוטרים"
  • "נטגן את החזירים במדים כמו שמטגנים בייקון" – .

"שוטר נדרס והושאר לדמם על הכביש; בקבוק מולוטוב הושלך לתוך ניידת בברוקלין... הם זורקים עליכם מים ומשפילים אתכם (זה סוג פעולה שאהוב במיוחד על המפגינים, השלכת מים...); התובעת בסאן פרנסיסקו סרבה לדרוש בבית המשפט עונש מוות לאדם שהרג שוטר; שוטרים וקצינים הוכו באכזריות כשההנחיות שקיבלו מונעות מהם להגן על עצמם..."

"הלוואי והייתי שם עם השוטרים שחטפו ולא החזירו" – המשיך טראמפ - "כי אז, הייתי מורה להם להחזיר מלחמה; ומבטיח להם שיהיו מוגנים! ביידן (המועמד הדמוקרטי) ואנשיו מתייחסים למשטרה כאל אויב; וסגניתו קמלה האריס הריעה, כאשר קיצצו למשטרת לוס אנג'לס (LAPD) מיליונים רבים מתקציבה. לכן, אסור לנו להפסיד את הבחירות האלה! כשאתם מתגוננים אתם מאבדים את הפנסיה שלכם, שמים אתכם בבתי הוסר; אתם מאבדים את חייכם... כך תראה אמריקה אם נפסיד את הבחירות; ואז, גם הכלכלה תיהרס, כי אין שגשוג בערים הנשלטות על ידי פחד!"

[התמונה היא צילום מסך]

הנה, דונלד טראמפ שם כותרת. הוא מספר אותה לשוטרים אבל מכוון לאוזניהם של אזרחי הערים: אין שגשוג בערים הנשלטות על ידי פחד!

"אבל, אנחנו נתקן זאת..." הדגיש טראמפ. "אני מעריץ שלכם מזה זמן רב... העיר שלנו בכאוס; המדינה שלנו בכאוס; ואנחנו צריכים להחזיר את החוק והסדר אליה מחדש. אחד המוטיבים החשובים בבחירות הקרובות יהיה השבת החוק והסדר".

"דה בלסיו (ראש עיריית ניו יורק; ראו תמונה משמאל) מנהל מסע צלב נגדכם. הוא מנסה לפגוע בכם, לקצץ במשכורותיכם, בכלי הנשק שלכם, בסמכויותיכם... הוא לא נותנים לכם למלא את תפקידכם;

[תמונתו של ביל דה בלסיו, ראש עיריית ניו יורק (הדמוקרטי), נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Gage Skidmore. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

כזכור, כבר בשנת 2020 קיצץ דה בלסיו בתקציב המשטרה מיליארד דולרים מתוך תקציב שנתי של 5.9 מיליארד דולרים; והעביר אותם לגורמי רווחה ולגורמים אחרים בעירייה.

"הממשל שלי יעלה את תקציב המשטרה ויאפשר לה לגייס במהירות את כוח האדם שחסר לה...

אתם המשטרה הטובה בעולם. אתם לא צריכים שיאמרו לכם איך לעשות את עבודתכם. כל שאתם צריכים זה שיתנו לכם לעשות אותה. ואז, הפשיעה תרד מהר, כמו שידעתם לעשות זאת עם רודי ג'וליאני כראש עיר; כי זה מה שהאזרחים רוצים: שהסדר והשקט יחזרו בחזרה. אנחנו נחזיר את התקציב ונגייס מחדש את המפוטרים מהמשטרה. תאמרו להם לא לחפש חזק מידי עבודה אחרת. אנו נשיב אותם כי הם הטובים ביותר. לסיכום, יש לנו משטרות נהדרות. כל מה שצריך זה רק לאפשר להן לעשות את העבודה".

אחרי טראמפ דיבר ג'וליאני – אגדה ניו יורקית ואדם ששוטרי ניו יורק אוהבים להעריץ.

[בתמונה: אחרי טראמפ דיבר ג'וליאני – אגדה ניו יורקית ואדם ששוטרי ניו יורק אוהבים להעריץ. התמונה היא צילום מסך]

"אנשים – מכל הגזעים: בעיקר מהקהילה השחורה, וגם היספנים ואחרים - פוגשים אותי ברחוב" - אמר ג'וליאני לשוטרים -  "ומבקשים ממני לדאוג לכך שהשוטרים יחזרו. הם זקוקים למשטרה. לשוטרים רבים יותר. אל תקשיבו לאנשים המטורללים הללו בטלוויזיה. ראיינתי אתמול אדם אפרו אמריקני שטען כי לא היה נשיא שעשה עבור הקהילה השחורה את מה שעשה הנשיא הזה, מאז אברהם לינקולן. והוא הנשיא הטוב ביותר עבור השוטרים. בחרו בו. אנחנו זקוקים לו יותר ממה שהוא זקוק לנו...".

לסיכום, אין שגשוג בערים הנשלטות על ידי פחד!

זה המסר שעמו מנסה דונלד טראמפ לשמר את שלטונו: הוא מנסה לחזור ולהיבחר על כתפי השוטרים; במסר תקיף של חוק וסדר; והמסר הזה נשמע מצוין מול קהל מוכה ומושפל שמחכה למישהו שיגאל אותו מהמצב הקשה שאליו נקלע.

אבל, האם המסר הזה יספיק מול המערכת הדמוקרטית המשומנת ששומרת בינתיים על יתרונה? ימים יגידו.

דבר אחד בטוח. גורל נשיאותו של דונלד טראמפ קשורה קשר בל ינתק לגורל המשטרות בארצות הברית והרפורמות שייעשו – או לא ייעשו בהם – בשנים הבאות.

וכמו הצופים בסרט מתח משובח, כל שנשאר לנו הוא לחיות ולראות איזה תסריט יתהווה מול עינינו...

לשיחה המוקלטת:

[לאוסף המאמרים על מאבק השחורים בארצות הברית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משטרה ופוליטיקאים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'משטרה בחברה דמוקרטית', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על בחירות, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *