אלי בר און: טעות היסטורית ונחיתות אסטרטגית

[בתמונה: 9T250-1 רכב טרנספורטר ומטען. טעות בקבלת החלטות אסטרטגיות מעמידה בשנים הקרובות את ארה"ב וגם את בנות בריתה הרבות בעולם לרבות את מדינת ישראל; במצב של נחיתות מדינית, ביטחונית וטכנולוגית. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Boevaya mashina. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[לאוסף המאמרים על הטילים הטקטיים - טילי הנ"ט - לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

טעות בקבלת החלטות אסטרטגיות מעמידה בשנים הקרובות את ארה"ב וגם את בנות בריתה הרבות בעולם לרבות את מדינת ישראל; במצב של נחיתות מדינית, ביטחונית וטכנולוגית; ביחס למדינות לא דמוקרטיות תוקפניות כסין, רוסיה, צפון קוריאה ואיראן; וגם ביחס לארגוני טרור רבי עוצמה כחיזבאללה בלבנון, הטליבאן באפגניסטן ועוד

יש לדעת כי לתעשייה הביטחונית של ארה"ב כוח פוליטי וכלכלי עצום. הם גורם שמעסיק במישרין ובעקיפין מיליוני עובדים. התעשייה הביטחונית שם פזורה במדינות רבות; והשפעתה על החלטות הממשל והקונגרס היא רבה מאוד, יען כי העובדים וקולותיהם ובני משפחותיהם - ובנוסף, התרומות שלהם ושל המעסיקים למסעי הבחירות - קובעים מי יבחר באזור הבחירה; ויישלח מידי שנתיים לקונגרס בוושינגטון.

[בתמונה: אנו מצויים בנחיתות מדינית, ביטחונית וטכנולוגית; ביחס למדינות לא דמוקרטיות תוקפניות כסין, רוסיה, צפון קוריאה ואיראן. התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

בנוסף, מהתעשייה הביטחונית מתפרנסים, לאחר פרישתם, אנשי ביטחון בכירים רבים. הגנרלים - חלקם עדיין פקידים בכירים בפנטגון - יודעים כי כאשר יפרשו וירצו לקבל ג'וב מפנק, הם יאלצו להסביר ולהוכיח למעסיקים מהתעשייה, כיצד במהלך שירותם בפנטגון ובזרועות הצבא האמריקאי הם שירתו היטב את האינטרסים של התעשייה הביטחונית.

מהם האינטרסים של התעשייה הביטחונית?

הם אינם שונים מהאינטרסים של כל חברה כלכלית אחרת שנועדה למטרות רווח. השגת רווחים גדולים, לאורך זמן, באמצעות אספקת עבודה מתגמלת לשנים רבות. לכן, הם מסוגלים לדחוף - וגם פועלים - לייצור של אמצעי לחימה לא יעילים, אמצעים שברור להם - ולכל מי שבוחן ברצינות את הנושא - כי הם תורמים פחות לביטחון הלאומי מאמצעים אחרים שניתן היה לפתח.

במקביל, הם בתעשייה הביטחונית בארה"ב, פועלים למנוע את הפיתוח של אמצעים אחרים שמסכנים אותם. אמצעים שברור גם להם כי הם תורמים יותר לביטחון הצבא והמדינה. הכל עניין עסקי כאשר האינטרס כאן ברור. השיקול הארגוני והאישי גובר כאן על האינטרס הלאומי.

תפקידו של הרגולטור הלאומי בכל מדינה הוא לשמור על האינטרס הלאומי; ולנתב את התעשייה הביטחונית לכיוון החיוני לביטחון האומה. הרגולטורים בארה"ב הם הפנטגון וועדות הקונגרס והסנט, בישראל הרגולטור הוא משרד הביטחון.

[בתמונה: אנו מצויים בנחיתות מדינית, ביטחונית וטכנולוגית; ביחס למדינות לא דמוקרטיות תוקפניות כסין, רוסיה, צפון קוריאה ואיראן. התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

האם התפקיד הזה מתבצע? לא!

בעשרות השנים האחרונות, חלק מההחלטות הביטחוניות של ארה"ב על פיתוח ורכש היו מוזרות בלשון המעטה; מה שמעמיד - כעת ולשנים הבאות - את צבאות ארה"ב ובנות בריתה במצב של פגיעות; אם וכאשר יאלצו להילחם ביריבים חזקים ונחושים.

להלן מס' דוגמאות ויש עוד רבות:

1, תחום ההגנה האקטיבית על צבא היבשה נגד הרקטות וטילי הנ"ט

הרקטות וטילי הנ"ט הם - יש לדעת - כלי הנשק העיקרי של ארגוני הטרור, כאשר הם מנסים לפגוע בכוחות צבא היבשה, שמנסים לעקור אותם מהמעוזים שלהם, שממוקמים בתוך האוכלוסייה האזרחית.

למרות ש ב 20 השנים האחרונות, אלפי חיילים אמריקאים נהרגו ונפגעו; ובנוסף, אלפי כלי רכב מסוגים שונים הושמדו מהרקטות וטילי הנ"ט של ארגוני הטרור, בחזיתות עיראק ואפגניסטן, האמריקאים לא טרחו לפתח מענה של יירוט אקטיבי, נוסח המערכות הישראליות שמותקנות על השריון שלנו, כ"מעיל רוח" של חברת רפאל ו"חץ דרבן" של חברת אלביט, מערכות שכעת הם החלו לרכוש ממדינת ישראל.

.

מענה זה מנטרל כ 90% ויותר מהסיכון להיפגע מנ"ט ומגן בהצלחה גדולה על הצוות וגם על הכלי.

האם יש להם יכולת טכנולוגית לפתח? ודאי שיש. אבל...

2, תחום טילי הנ"ט היבשתיים

לפני כ- 50 שנה האמריקאים פיתחו את טיל הנ"ט טאו, טיל שעלה בביצועיו על טיל הסאגר הרוסי. הסאגר הוא הטיל שגרם לנו במלחמת יום הכיפורים לאלפי הרוגים ונפגעים אחרים בחזית הדרום; וגם מנע את סילוק כוחות צבא מצריים מהשטחים שכבש בצד שלנו לאורך תעלת סואץ. ואז, לפתע הם עצרו באופן מוזר ולא פיתחו טילים חדישים יותר.

לרוסיה, לישראל וגם לאחרים בעולם, טילים משוכללים משמעותית מהטאו, כטיל הקורנט שמשגרים נגדנו אחת ל... ומשפחת טילי הספייק של חברת רפאל ועוד. הדבר פגע קשות ביכולת הפעולה של צבא היבשה של ארה"ב.

.

האם יש להם יכולת לפתח? ודאי

עובדה, הם פיתחו לפני שנים רבות את טיל הנ"ט הילפייר, הטיל פותח גם זה מוזר עבור מטוסים בלבד, טיל שגם היום הוא מהמשוכללים בעולם.

3, טילי קרקע קרקע מדויקים לטווחים הקצרים והבינוניים

רק עכשיו ובגלל ה"חרב" שמונחת לצבא ארה"ב על הצוואר, כאשר כוחות ארה"ב חסרי הגנה ביחס לאיראן כאן ולסין בים הצהוב, הם מפתחים ורוכשים טילים כאלה.

הרוסים וגם הסינים והאיראנים צברו במהלך השנים יתרון עצום בכמות ובאיכות של טילי קרקע לטווח קצר. אין ולא יהיו לארה"ב ב- 5 השנים הבאות טילים כגון האיסקנדר הרוסי שיכול בקלות בטווח של כ 500 ק"מ לחסל כל מטרה חשובה קטנה ככול שתהיה.

[בתמונה: טיל האיסקנדר הרוסי... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Jonj7490. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0] 

גם כאן היכולת הטכנולוגית קיימת.

האם יש הסבר למדיניות המוזרה הזו? כן. הרצון לדחוף את המערכת להשקיע וליצר יותר ויותר מטוסים יקרים שיחליפו את צבא היבשה. רכש המטוסים והתחזוקה השוטפת שלהם מניבים רווחים והכנסות עתק לתעשייה האמריקאית. עשרות רבות של מליארדי דולרים לשנה ולמשך עשרות שנים קדימה, הרבה יותר מהייצור של טילי קרקע קרקע וטילי נ"ט.

זו כמובן טעות, שמעמידה כעת וגם לשנים הבאות את ארה"ב ובעלות בריתה לרבות את מדינת ישראל בנחיתות בשדה הקרב. במקרה של מלחמה ברור גם לאמריקאים כי הטילים המדויקים הכבדים וארוכי הטווח של האויב - טילים שעלויות הרכש והתחזוקה השוטפת שלהם זניחות ביחס לעלויות הרכש והתפעול של מטוסי הקרב - יופעלו ובעוצמה נגד ארה"ב ובנות בריתה.

אזכיר כאן שוב את שכתבתי בעבר, כי העידוד שניתן לתעשיית הטילים נגד טילים - כאשר ידוע לכל כי יכולתם של המערכות היקרות הנ"ל ליירט מתקפת טילים נרחבת היא מוגבלת מאוד - משתלב היטב באסטרטגיה הכללית הזו. שכן, יירוט באמצעות אנרגיה ישירה - הוא לייזר רב עוצמה - יעיל יותר וזול פי 100 ולעיתים גם פי 1000 מהיירוט באמצעות טילים נגד טילים. ברור שבגלל עלותם הגבוה של הטילים והמערכות הנילוות הם יתכלו בימים הראשונים של המערכה.

אך אז, נשאלת שם בתעשייה הביטחונית האדירה של ארה"ב השאלה: אם נשקיע במה שנכון איך נתפרנס?

בכל הכבוד לארה"ב, אנחנו כאן במדינת ישראל, המדינה המאוימת ביותר בעולם ע"י ארגוני טרור עוצמתיים ומדינות חמושות בטילים - שהופכים כל יום ליותר מדויקים - חייבים לעשות את מה שנכון לנו.דוגמת הפיתוח של ההגנה האקטיבית על כוחות היבשה נגד טילי נ"ט חייבת להיות המודל.

להמתין לארה"ב עד שתתעשת? מסוכן מאוד, הם רחוקים, מוגנים ע"י 2 אוקיינוסים; ולכן, יש להם זמן להמתין עד שהסכנה תהיה מוחשית עבורם!

[התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

[לאוסף המאמרים על הטילים הטקטיים - טילי הנ"ט - לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *