אלי בר און: מהגנה אווירית להגנה אוורירית…

[בתמונה: חיל האוויר... למרות השקעות העתק, הוא נחשב לטכנולוגיה של האתמול. תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי DigiFX לאתר Pixabay]

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

בעבר תפקידו של חיל האוויר היה הגנה על שמי המדינה. אנחנו גדלנו על המצב הזה שנתן לנו את הביטחון[ שנדרש לאזרחים. עוד כילדים ידענו, שחיל האוויר יירט מבעוד מועד כל סיכון מעופף, שיעז לחדור ללא רשות לשמי המדינה שלנו; מטוסים שמטרתם הפצצת ערים... ישובים ומתקנים חיוניים.

זה היה תפקידו הראשון והחשוב ביותר של חיל האוויר. הערצנו את החיל, את מטוסיו המשוכללים, את מפקדיו וטייסיו המוכשרים. צפינו בהערצה במטסים של יום העצמאות, בתיאורי קרבות האוויר של הטייסים הגיבורים ועוד. הטייסים נחשבו כ"הטובים לטייס"; והיו שהוסיפו עבורם ולכבודם גם את ה"טובות לטייסים".

כך היה בכל במלחמות ישראל עד למלחמת לבנון השנייה, שנת 2006. לא עוד.

הטכנולוגיה היום שונה, שנים רבות לא תוקפים אותנו יותר במפציצים. בשנים האחרונות תוקפים אותנו מעת לעת ברקטות. בעתיד, האויב מתכנן לתקוף אותנו בעוצמה רבה פי 100, באמצעות רקטות וטילים כבדים וארוכי טווח; חלקם הגדל בהתמדה יהיו טילים מדויקים, שמסוגלים להחריב כל מטרה חשובה ומוגדרת מראש.

אז מה קרה לחיל האוויר?

הוא פשוט איבד מיכולותיו כמונופול ההגנה האווירית. הוא - למרות השקעות העתק - נחשב לטכנולוגיה של האתמול. כרגע - וכך יהיה גם בעתיד - הוא יהיה אחראי על ההגנה האוורירית.

הסבר: מטוס הקרב, גם המשוכלל ביותר, והטייסים המעולים שלנו, לא מסוגלים ליירט ולו רקטה אחת. חיל האוויר לא מסוגל היום וגם לא יהיה מסוגל בעתיד להגן על שמי המדינה, הערים הגדולות, הישובים והמתקנים החיוניים לרבות בסיסיו.

חמור מכך, מסתבר כי המשאבים האדירים שמושקעים בחיל האוויר נותנים תפוקה ביטחונית נמוכה יותר מאשר השקעה באמצעים אחרים שיכולים לשפר את הגנת העורף וגם לנטרל חלק מהמשגרים של הטילים.

הבעיה היא בעיקרה תודעתית. הציבור, הדרג המדיני והביטחוני חייבים להחליף דיסקט ולהיערך לנוכח המציאות החדשה. אין ולא תהיה לנו כל הגנה נגד רקטות וטילים באמצעות חיל האוויר. גם לא באמצעות טילים נגד טילים יקרים, שמיועדים ליירט רקטות זולות מהם פי 10 או פי 100. לכן:

  • חייבים לבצע חשיבה ביטחונית אחרת. להבין שעבר זמנם של מטוסי היירוט.
  • חייבים לבנות מקלטים רבים ושטחים ממוגנים נגד פגיעות של טילים.
  • חייבים לבנות חיל טילים מדויקים חזק.

מאחר והזמן שנדרש לטילים לפגוע במשגרי הטילים של האויב קצר פי כמה מהזמן שנדרש לחיל האוויר להגיע ממקום מרוחק למשגר הטילים, בטרם זה ישגר נגדנו את מטענו הקטלני.

ובעיקר חייבים לעבור ליירוט רקטות וטילים באמצעות לייזר רב עוצמה הוא הסקייגארד. זה האמצעי היחיד שיוכל להתמודד עם מתקפה ממושכת של עשרות אלפי רקטות וטילים.

אם לא נפעל כך, אזי בקרוב נשלם מחיר חסר תקדים; וחיל האוויר המצוין שלנו לא יוכל למנוע זאת.

[לאסופת המאמרים בנושא המלחמה הבאה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *