יאיר רגב: חוואלה – מערכת הדם של ארגוני הטרור והפשע המאורגן

[בתמונה: הלבנת הון... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי HM Revenue & Customs לאתר flickr][בתמונה: הלבנת הון... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי HM Revenue & Customs לאתר flickr]

'חוואלה', הוא סוג של התחשבנות פנימית בין בעלי צ'יינג'ים ומלביני הון בארץ ובחו"ל, שחלקה אינה רשומה וחלקה רשומה על שמות אנשי קש, כדי לעקוף את מערכת העברות הכספים הבינלאומית המדווחת. זו אחת הסיבות החשובות לכך שהצ'יינג'ים חיוניים כל כך לפשע המאורגן ולארגוני הטרור.

במאמר עודכן ב- 2 באוקטובר 2021

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד. רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים. הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

המושג 'חוואלה' לסדר היום הציבורי, במאי 2019, כאשר המשטרה המשטרה עצרה 4 חשודים ועיכבה 5 נוספים בחשד למעורבות במה שכונה "פרשת הונאת חוואלה עם היבטים בינלאומיים". בין העצורים: עד מרכזי בפרשה 512 - פרשת ראשי הפשע (סניור, 2019).

המשטרה טענה כי שיטת ההונאה טרם ברורה במדויק, אך מדובר בהעברות של כספים בין ישראל למדינות אחרות תוך ביצוע עבירות כלכליות. וכי מדובר בפרשת הונאה המשלבת היבטים בינלאומיים שעניינה הלבנת הון במיליוני שקלים תוך ביצוע עבירות מרמה ומס, על פני תקופה ארוכה.

ברוכים הבאים לשיטת ה'חוואלה': 'מערכת הדם' - העברת והלבנת הכספים - של ארגוני הטרור והפשע המאורגן. 'חוואלה', הוא סוג של התחשבנות פנימית בין בעלי צ'יינג'ים ומלביני הון בארץ ובחו"ל, שחלקה אינה רשומה וחלקה רשומה על שמות אנשי קש, כדי לעקוף את מערכת העברות הכספים הבינלאומית המדווחת. זו אחת הסיבות החשובות לכך שהצ'יינג'ים חיוניים כל כך לפשע המאורגן ולארגוני הטרור.

[להרחבה על הצ'יינג'ים והפשע המאורגן, לחצו כאן]

אלי סניור ב- ynet: "הלבנת הון במיליונים": כדורגלן עבר מוכר נחקר בפרשת הונאה בינלאומית הונאת "החוואלה": המשטרה עצרה 4 חשודים ועיכבה 5 נוספים בחשד למעורבות ב"פרשת הונאה עם היבטים בינלאומיים". בין העצורים: עד מרכזי בפרשה 512 - פרשת ראשי הפשע. החשודים נתפסו בתום חיפושים בשיתוף יחידת כלבנים

[לכתבה המלאה של אלי סניור ב- ynet, לחצו כאן]

בתי המשפט לא הרבו לעסוק בשיטת החוואלה. תיק חריג בעניין זה הוא תהג 31226-03-17 היועמ"ש נגד אורי סעדון; בתיק זה קיבל בית המשפט את בקשת היועמ"ש, והכריז על המשיב כבר הסגרה לארצות הברית לאחר שהוגשה נגדו הצהרת תובע בדבר אישומים להלבנת הון בשיטת החוואלות.

'חוואלה' - המשגה

תרגום המילה חוואלה בערבית (حِوالة‎‎) הוא העברה או נאמנות. זו מערכת אלטרנטיבית, בלתי פורמלית, של העברת כספים באמצעות מתווכים, שפועלת מחוץ למערכת הבנקאות והכספים המסורתיות (ויקיפדיה: חוואלה). העובדה - שמדובר בהעברה ובקבלת הערך של הכסף, ללא העברתו הפיזית - הופכת את השיטה לאידאלית עבוד ארגוני טרור ופשע מאורגן.

המערכת מבוססת על אמון וכבוד בין מפעיליה, הנוצר באמצעות קשרים משפחתיים, אתניים, דתיים, אזוריים או תרבותיים. היא כוללת רשת של מתווכי כספים ופועלת מחוץ או במקביל לבנקים, אפיקים כספיים ומערכות תשלומים רשמיים. בשנת 2004, הבנק העולמי העריך את סך התשלומים המועברים לארצות מתפתחות על ידי אזרחי מדינות אלו שעברו לעבוד בארצות אחרות בסך של 126 מיליארד דולר (ויקיפדיה: חוואלה).

המושג חוואלה מגדיר שטר חליפין או שטר אמנה. במזרח אסיה פעולה זו נקראת הונדי. בשפות ההינדית והאורדו המושג שמר על פירוש זה אולם נוסף לו המובן של פיקדון וסימוכין שמשקף את הדרך שבה מערכת זו נוהגת (ויקיפדיה: חוואלה).

[בתמונה: הלבנת הון... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Maklay62 לאתר Pixabay] [בתמונה: הלבנת הון... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Maklay62 לאתר Pixabay]

איך זה עובד?

לחוואלה ווארייציות פעולה רבות. להלן הגרסה הבסיסית (ויקיפדיה: חוואלה) (ראו התרשים למטה):

  • פרט A מעוניין להעביר סכום כסף לפרט B, שבדרך כלל נמצא באזור מרוחק.
  • בהעברת הכסף מטפלים שני מתווכים או "חוואלדרים" שיקראו להלן: האחד בשם X והשני בשם M.
  • פרט A נותן לחוואלדר X את סכום הכסף שהוא מעוניין להעביר לפרט B. בנוסף, הוא מספק לחוואלדר X גם סיסמה לזיהוי ההעברה (פעולות אלו רשומות בתרשים שלמטה בחצים אדום וכחול, שסימונם הוא 1 שבין A ל- X).
  • במקביל מעביר פרט A לפרט B הודעה על משלוח הכסף ועל פרטי הסיסמה (פעולה זו רשומה בחץ כחול שסימנו 2a בין A ל- B).
  • חוואלדר X מתקשר עם חוואלדר M היושב באזור של מקבל הכסף B; ומציין את סכום הכסף המיועד להעברה; וכן, את הסיסמה (פעולה זו מצוינת בחץ כחול שסימנו 2b).
  • פרט B שאמור לקבל את הכסף מתקשר עם חוואלדר M, מוסר לו את הסיסמה ומקבל את הכסף; למעט סכום העמלה עבור העסקה (פעולות אלו מסומנות בחצים אדום וכחול שסימונם 3a ו-3b).
  • בשלב זה, חוואלדר X חייב כסף לחוואלדר M, אבל קיים ביניהם יחס של אמון הדדי שסכום החוב יוסדר במהלך הזמן בין אם בתשלום כסף או בשווי ערך לסכום החוב.[בתרשים: נתיב הכסף בחוואלה. התרשים נוצר והועלה לויקיפדיה על ידי Wutzofant. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[בתרשים: נתיב הכסף בחוואלה. התרשים נוצר והועלה לויקיפדיה על ידי Wutzofant. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

בכל פעם שהחוואלדר נותן הוראות לתשלום והעסקה מתבצעת, נוצר חוב. החוואלדרים שומרים על חשבון שוטף או דף מאזן ומתחשבנים את חובותיהם אחד עם השני על בסיס קבוע . כניסות ויציאות כספים נשמרות בדרך כלל במאזן יחסי בהתאם לסכום הכסף הכולל שכל חוואלדר מזרים לתוך הרשת.

פירעון בין החוואלדרים יכול להתבצע במספר דרכים. ברוב המקרים, פירעון מתרחש באמצעות ערך כספי אותו שמים ברשימות של חוואלדר נתון, בארץ של אותו חוואלדר או בארץ אחרת אותה הוא הגדיר. במקרים אחרים, החוואלדרים מתחשבנים באמצעות קבלת סחורות, נדל"ן, או נכסים אחרים תמורת הכסף.

העשרה

זוהר שחר לוי ותומר גנון ב'כלליסט': שיטת החוואלה של דעאש עושה עלייה לישראל המשטרה חשפה רשת להלבנת הון בקהילה החרדית שעשתה לפי החשד שימוש בשיטה של ארגוני הטרור. כך הועברו מחו"ל לארץ עשרות מיליוני שקלים באמצעות רשת של מתווכים.

[לכתבה המלאה של זוהר שחר לוי ותומר גנון ב'כלליסט', לחצו כאן]

אלה לוי וינריב ב'גלובס': התופעה שמדאיגה את רשויות איסור הלבנת ההון מסביב לעולם בחסות הקורונה, גורמי פשיעה ומממני טרור מנצלים לרעה את רשתות הסחר הבינלאומי לצורך הלבנת תוצרי פשיעה ומימון פעולות טרור, לרוב תוך שימוש במלביני הון מקצועיים • מפרשת הזהב הבלתי חוקי ועד ארגון הטרור שנתפס פועל בישראל – הכל על התופעה שמטרידה את רשויות איסור הלבנת ההון בעולם

[לכתבה של אלה לוי וינריב ב'גלובס', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!
מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *