איך מתעצבת סטייה? תאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית של סאתרלנד

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Desertrose7 לאתר Pixabay]

המאמר עודכן ב- 17 בינואר 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

תאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית (Differential Association Theory) - שגובשה על ידי הסוציולוג האמריקאי אדווין סאתרלנד (Sutherland; ראו תמונה משמאל למטה) - נחשבת לתיאוריה החשובה ביותר בין התיאוריות המסבירות סטייה חברתית באמצעות למידה.

הגישה של סתרלנד היא גישה סוציולוגית. מדבר על למידה. על פיו, אנחנו לומדים כמו כל התנהגות אחרת. אנחנו עוברים את אותו התהליך בדרך להיות אדם בדיוק כפי שאנו הופכים להיות עבריינים.

לפי גישה זו, סטייה חברתית היא התנהגות נרכשת, הניתנת ללמידה; על הערכים, העמדות, הטכניקות, והמניעים שלה. כשם שאדם לומד להיות קונפורמי ונורמטיבי, הוא יכול, למשל, ללמוד להפוך לעבריין.

התהליך הזה הוא אינדיבידואלי: אנשים יכולים לעבור תהליך זהה; אבל, לפתח אוריינטציות שונות ולבחור דרכים אחרות.

סביבת הגידול והפעולה שלנו - והקשר החברתי של האדם עם גורמים בתוכה - ייקבעו, אם אדם ייטה לקונפורמיות או לסטייה. שסיבה שמעודדת שמירה על נורמות תיצור אנשים קונפורמיים וצייתנים ולהיפך: סביבה עבריינית תיצור עבריינים חדשים.

[בתמונה משמאל: אדווין סאתרלנד. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש נאות]

התהליך/המסלול שאנחנו עוברים בהתגבשות אופיינו הוא שיוצר את ההוויה שלנו.

לעתים, יש זרז או גורם חיצוני המסייע לנו - בדומיננטיות שלו בחיינו באותו פרק זמן - לבחור בין קונפורמיות לסטייה.

הוא מפריד בין תהליך לבין גורם מסייע, נוסף לתהליך (אך לא הכרחי).

תהליך יוצר הוויה, התהליך הכרחי כדי שתיוצר הוויה. התהליך משמעותי, הוא דרך או מסלול שאנחנו עוברים לקראת  להתנהגות מסוימת. וצריך לעבור זאת כדי להגיע לעשייה ולכן התהליך הוא שיוצר את ההוויה.

.

[תאוריית ההתחברות הדיפרנציאלית של סאתרלנד: בין קונפורמיות לסטייה...]

תהליך הלמידה

התהליך ההכרחי של ההתחברות הדיפרנציאלית כולל ששה שלבים, שבמהלכם האדם צובר חוויות, ובוחר מתוכן, ממי ללמוד ומה ללמוד:

  1. התנסויות מצטברות: שאנו צוברים במהלך חיינו;
  2. אוריינטציה: מתוך ההתנסויות אנו מפיקים משמעויות;
  3. אִינְטֶרְפְּרֵטַצְיָה: למשמעויות אנו נותנים את הפרשנות האישית שלנו;
  4. בחירה: הפרשנות הזו מביאה אותנו לבחור דרך אחת מבין האפשרויות שלפנינו;
  5. למידה: במהלך הדרך הזו מתקיימת למידה, כאשר אנו לא לא מתייחסת לכל חוויה או אדם בצורה דומה, ובוחרים, לאיזה אירוע/אדם אנו נותנים משקל משמעותי, שמעצב את תודעתנו ומשפיע על בחירותנו בעתיד.
  6. השתכללות: על בסיס הלמידה אנו משכללים את עמדותינו, לומדים טכניקות חדשות ומוצאים הצדקות נוספות לדרך שבה בחרנו (קונפורמיות או סטייה).

מה הופך את הלמידה אפקטיבית?

  • כדי שתתרחש למידה, חייבת להיות מוטיבציה. ניתן לעודד אותה בעזרת: מגע ישיר, התייחסות אישית לאדם
  • ככל שהלמידה ישירה יותר, קרובה יותר ואינטימית יותר, כך היא אפקטיבית יותר; ולהיפך.
  • דמויות, שקל להזדהות עימן, תורמות לאפקטיביות של התהליך.
  • טכניקות למידה מגוונות מעשירות את הלמידה ומחזקות את האפקטיביות שלה.

[להרחבת המושג: 'אפקטיביות', לחצו כאן]

התאוריה הזו אינה מסבירה רק עבריינות... כתות כמקרה בוחן

למה כתות, למשל, מצליחות לשעבד אנשים בקלות יחסית?

הן מטמיעות היטב את הקריטריונים לאפקטיביות הלימוד וההטמעה (ראו תת הפרק הקודם), ומיישמות אותן באופן אופטימלי. לכן הן מצליחות לייצר 'שטיפת מוח' משמעותית לאנשיה בפרק זמן קצר יחסית:

  • דמויות, שקל להזדהות עימן: דמות המנהיג כנושא הערצה ופולחן המנהיגות שלו הופכים אותו לדמות שחברי הכת מבקשים להזדהות עימה.
  • דגש חזק על עידוד מוטיבציה: הפעלת שיטות פסיכולוגיות מתוחכמות, על מנת למשוך את אותם אנשים שבהם הכת מעוניינת, בדגש על העיתוי הנכון בחייהם של אנשים. על מנת למנוע 'רעשים מיותרים', ניתן דגש לניתוק מוחלט של האדם מסביבתו החיצונית ומן השגרה הקודמת שלו, והחלפתה בשגרה שונה.
  • למידה ישירה, קרובה ואינטימית: יצירת מקום חם ומפצה על בדידות, עד אבדן וכדומה; למידה בקבוצות קטנות של אנשים מוכרים, ליצירת אינטראקציה נכונה. גורמים מפריעים מורחקים מהקבוצה, על מנת של יחבלו בתהליך הלימוד.
  • טכניקות למידה מגוונות: הכת עושה שימוש בכללים נוקשים שקבעו מנהיגי הכת ,ו"סנקציות " בהפרתן. כחלק משיטת הלימוד, צריכים המשתתפים לחזור ולקרוא שוב ושוב חומרים מסוימים יום-יום; ואף להעתיק אותם, שוב ושוב, במטרה להשפיע ולהשתלט במהירות על התודעה העצמית של האדם.

[בתמונה: בני כת. תמונה חופשית שהועלתה על ידי Win G לאתר פליקר, והיא נחלת הכלל]

[להרחבת המושג 'כת', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.