אבי ברוכמן: פשיעת מהגרים. הכצעקתה?

[הפגנות תושבי דרום תל אביב נגד המסתננים. המקור: פייסבוק]

[לאוסף המאמרים על הגירה ומהגרים, לחצו כאן]

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

לאחרונה, הוגש כתב אישום נגד מסתנן מאריתריאה בן 29, החשוד בביצוע ניסיון אונס בקשישה בת 80 בשדרות הר ציון שבדרום העיר. "הוא ניסה לאנוס אותי. החזקתי את המכנסים והוא נתן לי מכות רצח וגרר אותי על הרצפה", העידה הקשישה, אסתר נחמן, שהותקפה על ידי המסתנן שבעת לילה מאוחרת. ביום רביעי האחרון התרחש מקרה מזעזע נוסף, כאשר אישה כבת 40 נאנסה באכזריות באזור התחנה המרכזית הישנה. התוקף טרם נתפס." (צוויק, 2017).

בעשורים האחרונים, במיוחד בשנים האחרונות תופעת המהגרים, פליטים ומסתננים מהווה בעיה בעולם במדינות אירופה, בארצות הברית כמו גם במדינת ישראל.

הגירה היא תנועת אוכלוסייה העוברת ממקום, בתוך מדינות או בין מדינות, לתקופות קצובות או לצמיתות. השימוש הנפוץ במונח הוא בהגירה בין מדינות. בתקופתנו, הוגדר המונח של הגירה בין יבשתית. כלומר, תנועה של מהגרים מיבשת אחת ליבשת אחרת. הגאוגרפים מבחינים בגורמי ההגירה בין גורמי "דחיפה" לגורמי "משיכה". התופעה היא רחבה מאד וכוללת עשרות מיליוני מהגרים.

לתופעת ההגירה השפעות פוליטיות, חברתיות, תרבותיות, כלכליות וכמובן השפעה על תחום הפשיעה והעבריינות. אחד החוקרים הראשונים שעסק בנושא היה סלין (1938). בחיבורו המפורסם "התנגשות תרבויות ופשיעה" הוא הראה שהקונפליקט שיש לו משמעות במחקר הקרימינולוגי נוצר בעקבות שינויים מתמידים של התרבות האנושית, ונדידתן המתמדת של נורמות התנהגות מתרבות אחת לאחרת ומאזור אחד לאזור אחר.

ההגירה הבלתי חוקית בארצות הברית הפך למרכז השיח הפוליטי. מיליוני מהגרים נכנסים בצורה בלתי חוקית ממדינות מרכז ודרום אמריקה ליבשת. מקסיקו, הונדורס, גואטמאלה, אל סלוודור הם חלק מהמדינות שמהגרים מנסים וגם מצליחים לחצות את הגבול לארצות הברית ולברוח מהעוני , הפשיעה והאלימות השוררים באותן מדינות. הנשיא טראמפ הבטיח בקמפיין הבחירות שלו לעצור את ההסתננות לארצות הברית ממקסיקו ולבנות חומה לאורך הגבול הדרומי שאורכה 3,154 ק"מ. מכיוון שהקונגרס לא הסכים לאשר את המימון, הוא הורה באפריל השנה למשמר הלאומי לסייע לאבטח את הגבול בארבע מדינות בדרום ארצות הברית. טראמפ מאיים להפסיק את הסיוע למדינות אלו ולסגור את הגבול. לדבריו:" מקסיקו חייבת להפסיק את ההסתערות הזאת" .

באירופה, מיליוני מוסלמים מתדפקים על שערי המדינות בשנים האחרונות. הם, מגיעים ממדינות כושלות, נגועות במלחמות, אבטלה, הזנחה וייאוש. המהגרים מחפשים סביבה בטוחה, עבודה, חינוך לילדים, טיפול רפואי ועוד. חלקם , אחרי שהתבססו כלכלית נטמעים במדינה הקולטת, ונטמעים בה. אולם, כנגדם, יש מיליוני מוסלמים שהתנחלו באירופה ורוצים לשמר את המורשת הדתית שלהם. בעיני רבים מהם ההגירה האסלמית מטרתה להפוך את המדינה האירופית הקולטת למדינה אסלמית. נשיא לוב הקודם מועמר קאדפי אמר: "אנחנו המוסלמים לא צריכים לירות אפילו ירייה אחת נגד אירופה, שכן ההגירה אליה והילודה הגבוהה שלנו תעשה את העבודה".

[תמונתו של שליט לוב לשעבר, מועמר קדאפי, היא נחלת הכלל]

לפי מכון המחקר פיו (Pew) שיעור המוסלמים במדינות אירופה עשוי לגדול פי שלושה עד 2050. בשנת 2016 4.9% מתושבי היבשת היו מוסלמים כ- 25.8 מיליון בני אדם ב 30 מדינות. גם זו הייתה עלייה מ2010 שאז עמד מספר המוסלמים על 19.5 מיליון. מאז 2014 הגיעו פליטים רבים לאירופה, שמספרם מעורך בכמעט חצי מיליון בשנה. הפליטים ברחו מלחימה ומרדיפה בסוריה, עירק ואפגניסטן. אם תימשך ההגירה בקצב הנוכחי יהוו המוסלמים כמעט שליש מאוכלוסיית שוודיה, בפינלנד יהוו 15% מהאוכלוסייה ובנורווגיה 17%. שיעור המוסלמים בגרמניה יעלה מ6.1% ב 2016 ל 19.7% ב2050. (שרווד, 2017). האם צדק קאדפי ?

מדי שבוע מתפרסמות ידיעות על מעורבותם בפשיעה של מהגרים במדינות אירופה. למשל, דו"ח של קבוצת מחקר ימנית בגרמניה מתעד וחושף כי מהגרים מוסלמים מקיימים בגרמניה משטר של טרור נגד האוכלוסייה הגרמנית. איומים של מהגרים על תלמידות בית ספר, מקרי אונס קבוצתי, הצתה , רצח ועימותים חוזרים ונישנים עם המשטרה המקומית. (כהן, 2018)

[בתמונה: כתבה אופיינית על פשיעת המהגרים וקריקטורה המראה את הקנצלרית, אנגלה מרקל, אובדת עצות. לכתבה המלאה, לחצו כאן]

ד"ר מרדכי קידר (2018) במאמרו טוען שהמצב באירופה מתקדם לכיוון האסלאם, לאט אבל בטוח. אירופה נגועה ב "תקינות פוליטית", אמונה ברב תרבותיות, וחרטה על מה שהאירופאים עוללו לעמים אחרים ברחבי העולם.

[מקור תמונתו של ד"ר מרדכי קידר משמאל: פייסבוק]

ולכן, כל מי שמדבר נגד הגירה מסומן כרשע הפועל נגד זכויות האדם , ומי שאכפת לו מהמדינה שלו ונגד מהגרים מוצג כגזען. קידר, טוען שהבעיה המרכזית של אירופה בעשורים האחרונים היא היא בעיה דמוגרפית ,מיעוט ילודה, ומחסור בידיים עובדות, במקצועות של עבודות שירותים, והוא מסכם ויוצא בקריאה לאירופאים " תתחילו ללדת ילדים".

לפני כשבועיים, בעיר מרקש שבמרוקו, נחתם ההסכם הבינלאומי הראשון לטיפול במשבר הפליטים והמהגרים. הסכם אינו מחייב. 164 מדינות חתמו עליו, כמובן שללא ארצות הברית וישראל.

האו"ם התחיל בעבודה על ההסכם אחרי שיותר ממיליון איש הגיעו לאירופה בשנת 2015, רבים מהם פליטים שברחו מסוריה או אפריקאים שעזבו את היבשת בגלל עוני ומלחמות מקומיות. לפי ההערכות יש בעולם כ 21 מיליון פליטים.

כתוצאה, אלפים הגיעו להפגנה סוערת ואלימה בבריסל- בלגיה ומחו כנגד ההסכם, המשטרה הבלגית נאלצה להפעיל כנגדם זרנוקי מים וגז מדמיע. התנגדות הימין להסכם גרם לממשלה הבלגית לאבד את הרוב בפרלמנט.

בדנמרק הגדילו לעשות והחליטו שכל מהגר שבקשתו נדחתה , בעל עבר פלילי, ואי אפשר לסלקו ישלח לאי המרוחק לינדהולם, ששימש מקום לבידוד חזירים ובקר החולים במחלות.

גם האיטלקים הקשיחו את מדיניות ההגירה למרות ביקורת מהאיחוד האירופי ומצד פעילי שמאל איטלקיים. לפני חודש דווח על נערה איטלקיה שמהגרים סיממו, אנסו ורצחו אותה והשאירו אותה בבניין נטוש ברומא , מקום המוכר ככזה שבו מתקבצים נרקומנים.

תופעות אלו של פשיעה בעקר עבירות מין ורכוש בקרב מהגרים הינן שכיחות ודוגמאות רבות ניתן לאתר בעשור האחרון במדינות אירופה ובארצות הברית.

ואצלנו...

במחצית העשור הקודם רבו חדירות של מסתננים כמו גם גורמים פליליים כמו גם סחר בנשים וסמים מגבול מצרים דרך סיני. הערכות בתקופה זאת דיברו על כמאה אלף מסתננים שנכנסו לישראל רובם הגדול מאפריקה.

עצירת גלי ההגירה של המסתננים והפליטים שהגיעו לישראל בעיקר מהגבול הדרומי עם מצרים נזקפת לזכותו של ראש הממשלה נתניהו שהעביר החלטה בחודש מרץ 2010 על הקמת גדר- מכשול , שהמיזם כונה 'שעון החול' בגבול בין ישראל למצרים באורך של 241 ק"מ. הקמת הגדר הושלמה במחצית שנת 2013. עלותו של הפרויקט כ 1.5 מיליארד שקל. מיזם זה הביא לעצירה מוחלטת של גלי ההגירה מאפריקה, כמו גם הפסקת העברת נשים לצורכי זנות בישראל, סמים וגם אמל"ח. הצלחת הגדר הביאה להתעניינות של מדינות רבות בפרויקט. גם הנשיא האמריקאי טרמפ מבקש להקצות 5.7 מיליארד דולר לבניית חומה בגבול עם מקסיקו. בינתיים הסנט האמריקאי אינו מאשר לו.

בדוח האחרון שפורסם ע"י רשות האוכלוסין וההגירה מיולי 2018 מתבררים מספר נתונים עדכניים על ישראל:

  • בישראל שוהים כעת 35,659 מסתננים.
  • מתחילת 2018, עזבו מרצון 1,345 מסתננים.
  • בישראל, 93,214 עובדים זרים חוקיים, ו- 19,250 עובדים זרים לא חוקיים.
  • בישראל, 66,700 תיירים ללא אשרה בתוקף.
  • מתחילת 2018, הורחקו מישראל 4,122 עובדים זרים ותיירים ללא אשרה.
  • מתחילת 2018, נפתחו 420 תיקים פליליים כנגד מעסיקי עובדים בלתי חוקיים והוגשו 94 כתבי אישום.

הנתונים המוצגים הינם נתונים רשמיים של משרד הפנים. כנראה, שזאת לא כל התמונה האמיתית. עיריית תל אביב - שבה מתרכזים מרבית המסתננים - טוענת למספרים גדולים יותר. בנוסף, רבבות עובדים זרים ופליטים מגיעים בסופי שבוע לת"א. על פי הכותרות בתקשורת, דרום ת"א קורס; הזרים הפכו לרוב;ו- 57 אחוז מהתושבים שם פוחדים לצאת מבית.

מפקד משטרת שרת בדרום תל אביב סגן ניצב צחי שרעבי דווח לוועדת הפנים של הכנסת על התגברות תופעות האלימות בקרב הזרים מאפריקה בתחום אחריותו:

"בחציון הראשון של שנת 2018 יש עלייה של עשרות מקרים בעבירות אלימות, שוד ותקיפה חמורה בקרב מסתננים בדרום תל אביב, ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. סנ"ץ שרעבי מהצביע על סגירת מתקן השהייה "חולות" (מתקן שהקימה ממשלת ישראל עבור מסתננים מאפריקה ב 12 בדצמבר 2013) ושחרור מבקשי המקלט מכלא "סהרונים" כסיבות העיקריות לעלייה ברמת הפשיעה והאלימות של זרים."

[בתמונה: סגירת מתקני חולות וסהרונים הן הסיבות העיקריות לעשליה בפשיעת המהגרים... הכניסה למתקן חולות. נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי TrickyH קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

סנ"ץ שרעבי הוסיף והסביר: "היום אנחנו מוצאים את עצמנו עם ידיים קשורות. יש המון אכיפה בשטח ומעצרים מתבצעים בתוך דקות. אך לצערי הרב לאחר כמה ימים הם משוחררים בחזרה, והם מבינים שאין יכולת לאכוף גם ברמה המנהלתית" ׁ( אלון, 2018).

עלות הקמת מתקן חולות עלתה 323 מיליון שקל, אחזקתו שנתית כ- 100 מיליון שקל בשנה. עלות אחזקת כל שוהה כ- 25,000 ₪ (10,000ש"ח יותר מאחזקת אסיר בשב"ס). ההערכה היא שעלות הכוללת של הטיפול במסתננים והעובדים הזרים מסתכמת במאות מילוני ₪ בשנה.

לאור מספר החלטות של בג"ץ שהיו בנושא, ארבע שנים (19.11.17) לאחר פתיחת המתקן, החליטה הממשלה ברוב קולות לסגור אותו. ראש הממשלה נתניהו בדיון טען כך: "נמשיך להוציא את המסתננים תודות להסכם בין לאומי שהשגתי, שמאפשר לנו מתוך 40,000 המסתננים שנותרו, להוציא אותם ללא הסכמתם."

והמתקן אכן נסגר ב- 14 מרץ 2018. אך היכן ההסדר שהשיג ראש הממשלה?

לפני מספר ימים פרסם אלון אמיר ב- Ynet מאמר תחת הכותרת "חשיפה: נתוני הפשיעה של הזרים מאפריקה". מתברר, שמשטרת ישראל סיפקה בשנים האחרונות רק את נתוני הפשיעה של כלל אוכלוסיית הזרים, הכוללת גם עובדים זרים, תיירים ואחרים על מנת לא ליצור תיוג. לאחרונה מסרה המשטרה את הנתונים למרכז למדיניות הגירה בישראל.

מתברר, כי אוכלוסיית המסתננים מאריתריאה ומסודאן מעורבים בפשיעה בשיעורים גבוהים בהרבה משיעורן באוכלוסייה. שיעורם של אוכלוסייה זאת מול כלל אוכלוסיית הזרים בישראל הוא כ16%. שלוש העבירות השכיחות הן עבירות מין (72) , רכוש (402) ועבירות נגד גוף (543), שמהווים כ- 1.5% מכלל התיקים הגלויים על ידי משטרת ישראל בעבירות אלו. כאשר, זה מהווה פחות מ0.5% משיעורם באוכלוסייה הכללית.

הנתונים שסיפקה המשטרה הם מול תיקים גלויים בלבד, ולא כלל הפשיעה המדווחת באותן עבירות, מכאן שהמספרים שנמסרו אינם מציגים את כלל התמונה, מה שלא השכילו להבין במרכז למדיניות ההגירה בישראל כמו גם הכתב.

מבקר המדינה (2014) כתב: "בשל מגבלות הנתונים הן של המשטרה והן של רשות האוכלוסין אי אפשר לקבוע במידה מספקת של ודאות אם מספר התיקים שפתחה המשטרה כנגד זרים גדול ביחס לאוכלוסייה"

נתן (2010) הכין מסמך במרכז המחקר והמידע של הכנסת תחת הכותרת "נתונים על פשיעה של מסתננים ומבקשי מקלט וכנגד מסתננים ומבקשי מקלט", והוא כתב בסיכום: " מניתוח נתוני המשטרה עולה כי להאשמות הנשמעות בדיון הציבורי שמתקיים בנושא בדבר הפשיעה הגוברת בעקבות הגידול באוכלוסיית המסתננים ומבקשי המקלט בישראל אין בסיס עובדתי."

משטרת ישראל עוסקת כיום רק בתחום תופעות הפשיעה המבוצעות על ידי המהגרים. היסטורית, משטרת ישראל הקימה לפני כשני עשורים את משטרת ההגירה לאור החלטת ממשלה. מי שהקים אותה היה ניצב (בגימ) יעקב גנות (ראו תמונה משמאל), המשמש כיום כראש רשות שדות התעופה. גנות הצליח להקים תוך חודשים ספורים את היחידה שמנתה שוטרים ושוטרי מגב כולל גיוס של אזרחים צעירים כשוטרים. בפרק זמן קצר של כשנה וחצי עצרה וגירשה משטרת ההגירה אלפי מהגרים תוך שהיא זוכה לביקורת נוקבת על שיטות אלימות שפעלה לביצוע המשימה.

[תמונתו של ניצב בגמלאות יעקב גנות משמאל, נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי המשר לבט"פ. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

יחידה זאת נסגרה והועברה לאחריות משרד הפנים. לאור הירושה המפוקפקת שהותירה משטרת ההגירה אשר שוטריה זכו לעיתים לכינוי "ציידי הגולגלות" עמדה בפני היחידה החדשה אתגר של שינוי דימוי, הפעלת רגישות וביצוע המשימה. (אשכנזי, 2009) .

אחרית דבר... 

תופעת המהגרים, רובם מוסלמים, הינה אחת הבעיות המרכזיות עמן מתמודדות מדינות בעיקר באירופה בעת הזאת. גם ארצות הברית מתמודדת עם בעיה דומה של חדירת מהגרים מגבולה הדרומי בעיקר, והנושא הפך למרכזי בשיח הפוליטי בארצות הברית.

מעבר לעלויות הגבוהות שנדרשות המדינות להקצות להתמודדות עם התופעה היא מייצרת בעיות דמוגרפיות, פוליטיות, חברתיות וכמובן גם פשיעה המכונה "פשיעת זרים".

אצלנו, התופעה החלה בשנים הראשונות של העשור הקודם, בעיקר הגעת עשרות אלפי מהגרים ממדינות אפריקה (ההערכה שהמספר עבר את 100 אלף המהגרים) באותה עת. החלטת הממשלה להקמת הגדר לאורך הגבול עם מצרים והקמת משטרת ההגירה גרמו לצמצום דרמטי של התופעה.

אובייקטיבית באם נבחן בישראל את הנתונים ביחס לגודל האוכלוסייה, באחוזים, מספר המהגרים הוא קטן יחסית (חייבים לזכור שהמספרים יגדלו עקב ריבוי טבעי). גם נתוני הפשיעה המדווחים שבהם מעורבים המהגרים נראה שאינם גבוהים מאד באופן יחסי.

יחד עם זאת, ניתן בהחלט להבין את חוסר תחושת הביטחון ואת הפגיעה באיכות החיים של ישראלים המתגוררים בצמידות לריכוזי אוכלוסיית מהגרים.

המשטרה חייבת לייצר שליטה בשטח ולפעול בנחישות ובמקצועיות מול גורמים פליליים מקרב המהגרים בשותפות עם כלל גורמי מערכת אכיפת החוק. משרדי הממשלה השונים חייבים לפעול כנגד התופעה לצמצמה עוד יותר ולהכתיב מדיניות ברורה ועקבית. כמובן, לסייע לרשויות המקומיות בעיקר תל אביב בהתמודדות.

[לאוסף המאמרים על הגירה ומהגרים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

  • פנחס יחזקאלי (2023), הגירה ומהגרים באתר יצור ידע, ייצור ידע, 19/12/23.
  • אלון, א (2018) המשטרה : " עליה בפשיעה בדרום ת"א בעקבות סגירת סהרונים וחולות" . ynet 18/6/18
  • אשכנזי,א (2009) גירוש רגיש? יחידת ההגירה החדשה מדברת על הומניזם. 28.6.2009 NRG
  • מבקר המדינה (2014) זרים שאינם ברי הרחקה מישראל.
  • כהן ,ג (2018) " גרמניה: עליית מדרגה בטרור המוסלמי. 22.4.18 ערוץ7
  • נתן,ג (2010) " נתונים על פשיעה של מסתננים ומבקשי מקלט וכנגד מסתננים ומבקשי מקלט. מרכז המידע של הכנסת. ירושלים.
  • צוויק, ג (2017) " דרום תל אביב קורס: הזרים הפכו לרוב, 57 אחוז פוחדים לצאת מהבית. 13.3.17 מידה.
  • קידר, מ ( 2018) יבשת במלכוד: ההגירה האסלמית משנה את אירופה, ולא לטובה. מידה.
  • רשות האוכלוסין וההגירה (2018) נתוני זרים בישראל, יולי 2018.
  • שרווד, ה (2017) דו"ח שיעור המוסלמים במדינות באירופה עשוי לגדול פי שלושה עד 2050. 30.11.17 "הארץ" ( תרגום מהגארדיאן)
  • Sellin ,T (1938) " Culture Conflict and Crime" New York Social Science Research Council Bulletin.

One thought on “אבי ברוכמן: פשיעת מהגרים. הכצעקתה?

  1. עריכה קצת יותר קפדנית היתה מסייעת להבין את הסיפא כאן.
    מאמר חשוב, אבל לא הצלחתי להבין – מה השורה התחתונה?
    האם אוכלוסיית המסתננים מעורבת בפגיעה בשיעורים גבוהים בהרבה משיעורה באוכלוסייה? – מן המאמר משתמע ש- כן ולא!
    האם – "נתוני הפשיעה המדווחים שבהם מעורבים המהגרים נראה שאינם גבוהים מאד באופן יחסי?" –
    0.5% מהאוכלוסיה מעורב ב- 1.5% (פי שלוש) מכלל התיקים הגלויים על ידי משטרת ישראל בעבירות אלו – האם זה דומה/חריג למול נתונים של אוכלוסיות אחרות הנמצאות בשולי החברה?
    אם נתוני הפשיעה המדווחים שבהם מעורבים המהגרים אינם גבוהים מאוד באופן יחסי" – אז מדוע " ניתן בהחלט להבין את חוסר תחושת הביטחון ואת הפגיעה באיכות החיים של ישראלים המתגוררים בצמידות"? – מדובר בהיסטריה ציבורית? פרנויה של התקשורת?
    האם יש נתונים של עבריינות מהגרים/מסתננים כלפי עצמם וכלפי אזרחי ישראל, למול נתונים של עבריינות כנגדם (אלימות של ישראלים כנגד מהגרים/מסתננים)?

    ולעניין הריבוי הטבעי:
    "באם נבחן בישראל את הנתונים ביחס לגודל האוכלוסייה, באחוזים, מספר המהגרים הוא קטן יחסית (חייבים לזכור שהמספרים יגדלו עקב ריבוי טבעי)."
    האמנם? על סמך מה נשענת ההנחה שמספר המהגרים (בישראל!) יגדל עקב ריבוי טבעי?
    האם יש נתונים המצביעים על כך שהריבוי הטכני בקרב המהגרים והמסתננים לישראל גבוה יותר מזה של האוכלוסיה הכללית בישראל (כשלעצמה – בין הגבוהות בעולם המערבי)?
    האם יש נתונים על החלוקה המיגדרית (גברים/נשים) בקרב המהגרים/מסתננים ועל היקף נישואים בין ישראלים למהגרי עבודה/מסתננים התומכים בהנחת הריבוי הטבעי הזו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *