פנחס יחזקאלי: גבי בן הרוש – גם אכל את העוגה וגם השאיר אותה שלמה…

[בתמונה: גבי בן הרוש (עומד משמאל חבוש כובע קסקט) בשיעור של הרב ברלנד במרוקו. התמונה הופיעה לראשונה בחדשות וואלה]

[בתמונה: גבי בן הרוש (עומד משמאל חבוש כובע קסקט) בשיעור של הרב ברלנד במרוקו. התמונה הופיעה לראשונה בחדשות וואלה]

מ- 2002 ועד פברואר 2022 - עשרים שנים תמימות, גלה העבריין הירושלמי, גבי בן הרוש, למרוקו, בשל היותו מבוקש לחקירה במשטרת ישראל, על חלקו במעילה בבנק למסחר. עתה, לרגל חתונת ביתו חזר לישראל. החשדות של פעם התיישנו, והכל פתוח...

[בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 28 בפברואר 2022

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מ- 2002 ועד פברואר 2022 - עשרים שנים תמימות, גלה העבריין הירושלמי, גבי בן הרוש, למרוקו, בשל היותו מבוקש לחקירה במשטרת ישראל, על חלקו במעילה בבנק למסחר (ראו בהמשך).

עוד 'בימים הטובים' - למרות הקריירה הפלילית והמאסרים הממושכים - הצליח להקים משפחה יציבה, עם שני בנים ובת, כולם נורמטיביים, משכילים ששרתו ביחידות איכותיות בצה"ל (שישי עם איילה חסון, 2018)משפחתו מתגוררת בבית המשפחה בקריית יובל, ודילגה לסירוגין, בין ישראל למרוקו.

אבל עתה, הגיע זמן נישואיה של ביתו; ולא אדם כבן הרוש יחמיץ את חתונתה. הוא הגיע ארצה שבועיים לפני החתונה, והודיע למשטרה על זמן הנחיתה, כך שיקל עליהם לעוצרו. למה? כי כל דקה חשובה... הוא הסכים להיעצר בהסכמה לחמישה ימים. המשטרה תחקור והוא ישתוק... ואחרי עשרים שנה, מה כבר יוכלו לעשות לו? ימשכו קצת את המעצר; ועד מועד החתונה, הוא כבר יהיה איש חופשי... הנה: ככה אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה, בעת ובעונה אחת!

[לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

בריתות וקשרי עבודה יריבויות משמעותיות
איציק אברג'ילמאיר אברג'יל סם מלכא, יוסי מלכא

[בתמונה: צילום מסך של גבי בן הרוש בבית הכנסת בכתבתו של יוסי אלי בשישי עם איילה חסון, 2/2/18]

[בתמונה: צילום מסך של גבי בן הרוש בבית הכנסת בכתבתו של יוסי אלי בשישי עם איילה חסון, 2/2/18]

רקע היסטורי

[בתמונה: ה'מוח' של משפחת אברג'יל, מאיר. צילום מסך מתוך 'עובדה' עם אילנה דיין]

העבריין הירושלמי, גבי בן הרוש החל את דרכו בכנופיות שכונת הקטמונים, והוא התגורר עם סימה אשתו וילדיו בקריית יובל. בשלהי שנות ה-90' של המאה הקודמת, כבר היה אחד העבריינים המשפיעים והמצליחים בישראל, ראש 'הכנופייה הירושלמית' ואחד האנשים החזקים בארגונם של האחים אברג'יל.

[בתמונה משמאל: ה'מוח' של משפחת אברג'יל, מאיר. צילום מסך מתוך 'עובדה' עם אילנה דיין]

הוא כבן 60, ומעיד על עצמו כי "בסקטור הזה של החיים, לא הרבה אנשים מגיעים לגיל שלי"... לגבי מצבו הפיננסי, הוא מעיד על עצמו היום כאחד שהחברות העסקיות הלגיטימיות שברשותו מגלגלות מאות מיליונים... (שישי עם איילה חסון, 2018).

גולת הכותרת' של עבודתו העבריינית הייתה גילויו של המהמר הכפייתי, עופר מקסימוב, 'גיבור' המעילה בבנק למסחר. בן הרוש היה גם הפטרון של שורת עבריינים, שלימים יהפכו לראשי ארגוני פשיעה בעצמם, כמו איציק בר מוחאהאחים יוסי וסם מלכהיעקב (עקא) שמעון; ועוד.

[להרחבה בנושא מאיר אברג'יל, לחצו כאן] [להרחבה בנושא איציק בר מוחא, לחצו כאן] [להרחבה בנושא יעקב (עקא) שמעון, לחצו כאן]

[בתמונה: גולת הכותרת' של עבודתו העבריינית של גבי בן הרוש, הייתה גילויו של המהמר הכפייתי, עופר מקסימוב, 'גיבור' המעילה בבנק למסחר... תמונתו של מקסימוב היא צילום מסך]

[בתמונה: גולת הכותרת' של עבודתו העבריינית של גבי בן הרוש, הייתה גילויו של המהמר הכפייתי, עופר מקסימוב, 'גיבור' המעילה בבנק למסחר... תמונתו של מקסימוב היא צילום מסך]

העשור הראשון של המילניום: 'הכנופייה הירושלמית'

[בתמונה: יצחק אברג'יל; צילום מסך מתוך כתבת הערוץ הראשון, 21/5/15]

בעשור הראשון של המילניום, שימש גבי בן הרוש מנהיגה של 'הכנופייה הירושלמית', שנחשבה אז לאחד מארגוני הפשיעה החזקים בישראל, שהיה מסונף ליצחק אברג'יל (אלי, 2017) (ראו תמונה משמאל).

[בתמונה: יצחק אברג'יל; צילום מסך מתוך כתבת הערוץ הראשון, 21/5/15]

ואז - הגיעה פרשת הבנק למסחר...

[לסקירה על איציק אברג'יל, לחצו כאן]

2002: פרשת הבנק למסחר

פרשת הבנק למסחר (או 'פרשת אתי אלון') התנהלה בשנים 1997–2002, ובמסגרתה מעלה עובדת הבנק למסחר, אתי אלון, בכספי הבנק בהיקפי ענק שהביאו לקריסתו. בסך הכל, מעלה אלון בסך של 254,199,600 ש"ח, שהעבירה למימון הימוריו של אחיה עופר מקסימוב. במסגרת המעילה, גנבה אלון ישירות כספים תוך שבירת פיקדונות הלקוחות ומשיכתם. היא פתחה בבנק 206 חשבונות בנק פיקטיביים (לעומת כ-1,300 לקוחות הבנק), בהם העמידה הלוואות גב אל גב, את כספי ההלוואה משכה לרשותה (ויקיפדיה) (איפרגן, 2013) (אשכנזי, 2016).

ורד לוביץ ב- ynet: עונשה של אתי אלון: 17 שנות מאסר בפועל אלון, שהורשעה בגניבת 250 מיליון שקלים מהבנק למסחר, תשלם גם קנס של חמישה מיליון שקלים. השופטת: היא העדיפה את אחיה על פני בעלה וילדיה. השופטת גם מתחה ביקורת על הנהלת הבנק למסחר. פרקליטיה של אלון: נערער על חומרת העונש

[לכתבה המלאה של ורד לוביץ ב- ynet, לחצו כאן]

אנשי 'הכנופיhה הירושלמית' לקחו חלק מרכזי בסחיטתו של עופר מקסימוב ובפרשת הבנק למסחר. כספים רבים מאותה מעילה הועברו מבן הרוש לאחים אברג'יל, וסייעו להם לקדם את ארגון הברחות הסמים שלהם לאחד המרכזיים בעולם. עיתון הגרדיאן הבריטיל דרג את ארגון אברג'יל ברשימת חמשת קרטלי הסמים המצליחים ביותר (אלי, 2015).

גבי בן הרוש וחבריו, דאגו שמקסימוב ימשיך להמר ולהפסיד כספים כשפתחו בפניו כל בית הימורים אפשרי שהיה בבעלותם, מרומניה עד ליפתא בירושלים, ממבשרת ציון ועד אילת. השיטה הייתה פשוטה למדי – איציק בר מוחא - המוציא לפועל של הכנופיה הירושלמית - היה "פותח חשבון" למקסימוב בבית ההימורים, האחרון היה מפסיד כספים ופונה לקבלת הלוואה ממלך השוק האפור בני רביזדה ומחזיר את הכסף שהיה חייב או שהימר בהלוואה בעלת הריבית הרצחנית שקיבל. בשלב מסוים הכיר מקסימוב את אחותו – אתי אלון – לרביזדה, והיא העבירה לו ישירות את הכספים (אלי, 2015).

בראיון שנתן גבי בן הרוש במרוקו לכתב הפלילים של ערוץ 10, יוסי אלי, הוא הודה: "הייתי מעורב בהלוואות לעופר מקסימוב..." (שישי עם איילה חסון, 2018).

[בתמונה: גבי בן הרוש בראיון שנתן לאילנה דיין. צילום מסך מכתבת ערוץ 2 (מאקו)]

[לראיון שערכה אילנה דיין עם גבי בן הרוש, לחצו כאן]

2002: הבריחה לחו"ל

זמן קצר אחרי שבן הרוש שמע כי אתי אלון ניגשה למשטרה וסיפרה מיוזמתה על המעילה, הוא הבין שהזמן פועל נגדו, ובסופו של דבר תגיע החקירה אליו. לכן, הוא ברח עם משפחתו מישראל - עם יד ימינו, ששון בראשי - בתחילה לדרום אמריקה ואח"כ לארצות הברית, שם פגש את האחים אברג'יל (אלי, 2015).

קשרי המשפחה שלו סייעו לו להצטייד בדרכון מרוקני כגיבוי` ועמו, עבר לארצות הברית (אמיר, 2012).

2006: עד מדינה בארצות הברית נגד חי וקנין

בארצות הברית שהה גבי בן הרוש כשנתיים, עד שנעצר על ידי הרשויות שם במרץ 2004. נגד בן הרוש הוגש לבית המשפט הפדראלי בלוס אנג'לס כתב אישום שבו נטען, כי לצורך הלבנת עשרות מיליוני השקלים שנגנבו מהבנק למסחר בישראל, גייסו הוא ויצחק אברג'יל את המיליונר והסלבריטאי ההוליוודי, חי וקנין, שחמק להם בעבר מכמה פרשיות פליליות. וקנין השקיע את הכסף בהלוואות לאנשי עסקים מקומיים. כאשר אלה איחרו עם ההחזרים איימו עליהם שני ראשי ארגוני הפשע, בן הרוש ואברג'יל, בסיוע אנשיהם - וקנין, ששון בראשי, יורם אלעל ואחרים (זוהר, 2012).

בחודש מרץ 2004 הצליחו האמריקאים לעצור את וקנין ובן הרוש, השלושה האחרים עזבו את ארצות הברית. בן הרוש עשה את החשבון, והחליט להעיד נגד וקנין. ביוני 2006 עלה בן הרוש על דוכן העדים - לראשונה, כחוזר בתשובה עם כיפה וזקן - בבית משפט בקליפורניה. וקנין נשפט ל-10 שנים, בן הרוש לעבודות שירות... (זוהר, 2012).

הרשויות האמריקניות ניסו לגייס את וקנין גם כעד מדינה נגד האחים אברג'יל, אולם הוא סרב. לכן, הוחלט לגרשו. כשנפנף פרקליטו בדרכון המרוקני שלו, נאלצו הרשויות שלא להסגירו לישראל, הוא גורש מארצות הברית למרוקו (אלי, 2015) (זוהר, 2012).

אמיר זוהר בפוסטה: חי וקנין "פותח" על גבי בן הרוש. ביוני 2006 עלה מנהיג הכנופייה הירושלמית גבי בן הרוש על דוכן העדים בבית משפט בקליפורניה והעיד נגד חי וקנין, שותפו להלבנת הון וסחיטה. וקנין נשפט ל-10 שנים, בן הרוש לעבודות שירות. בחודש מאי וקנין שוחרר ובראיון מלוס אנג'לס הוא מספר לראשונה מה באמת קרה שם.

[בתמונה: הכתבה של אמיר זוהר בפוסטה. לכתבה המלאה, לחצו כאן]

הדיבורים כי שימש כעד מדינה נגד חי וקנין היו, כנראה, הסיבה שגבי בן הרוש נאות לקיים ראיון עם העיתונאי יוסי אלי, ששודר ב- 2/2/18 ב"שישי עם איילה חסון". בן הרוש טען שם, שהשמועות הללו מופצות על ידי גורמים במשטרת ישראל, כדי שמישהו יעשה מעשה ויתנקש בחייו: "ממשלות ביחד עם מלשינים משתפי פעולה, חוברים נגדך להכריז עליך בר מוות..." (שישי עם איילה חסון, 2018).

המעבר למרוקו

ארץ המקלט שבה בחר בן הרוש הייתה מרוקו. אשתו סימה והילדים חזרו לביתם בקריית יובל.

במרוקו התאקלם בן הרוש היטב. בעזרת כספו קיבל שם אזרחות, וכיום הוא מראשי המושבה היהודית בקזבלנקה (ראו את התמונה בראש המאמר) (אלי, 2015).

ועכשיו הוא פה. מסיים עניינים עם החוקרים, נהנה בחיק המשפחה, והכל פתוח... מי אמר שהפשע לא משתלם?

[בתמונה: צילום מסך של גבי בן הרוש בבית הכנסת בכתבתו של יוסי אלי בשישי עם איילה חסון, 2/2/18]

[לכתבת גלובס על מרוקו כעיר מקלט לעבריינים ישראלים, לחצו כאן] [בחזרה לתוכן העניינים של עברייני ישראל] [לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *