פסיקת בית המשפט: האמנם מכה לטראמפ?

[בתמונה: כתבת וואלה המתארת את הסיכול המשפטי של צעדי טראמפ למניעת הגירת מוסלמים ממדינות מסוימות לארצות הברית]

קשה היה להתעלם משביעות הרצון בתקשורת האמריקנית, ובחלק מהישראלית, כאשר שופט במדינת וושינגטון הוציא צו הקפאה נגד הצו הנשיאותי עליו חתם הנשיא דונלד טראמפ, שמנע באופן זמני כניסה של תושבים מתימן, עיראק, סומליה, לוב, איראן, סודן וסוריה. השמחה לאיד הזו אף גברה כאשר בית המשפט לערעורים בקליפורניה דחה את ערעור הממשל והותיר את הצו על כנו. בקרב חברי השופטים בישראל שמעתי ביטויים נוסח "מערכת האיזונים של הדמוקרטיה האמריקנית עובדת"; ו- "שלטון החוק ניצח על אפו וחמתו...". אבל... האמנם 'שלטון החוק' ניצח? בכלל לא בטוח!

כדאי לשים לב לתגובתו של טראמפ, שתוארה כהשתלחות חסרת רסן על בית המשפט: טראמפ טען שהשכל הישר גובר על החוק. הוא כינה את מערכת השפיטה 'מקולקלת' והטיל את האחריות הישירה למה שיתרחש על כתפי השופטים (ראו את תמונת הכתבה למטה).

דמגוגיה? לטעמי, זה הרבה יותר עמוק...

[בתמונה: כתבת האתר וואלה העוסקת בהתקפת טראמפ על בית המשפט]

סוף עידן המשפטיזציה...

ההתרחשויות הללו אינן מנותקות משיח משמעותי הקיים במדע המדינה באשר ל'משפטיזציה' של החיים הציבוריים והעסקיים. הטיעון המרכזי בהקשר זה - שאומץ על ידי הימין הקיצוני באירופה ובארצות הברית - הוא, שהפרוצדורה גוברת על השכל הישר; בתי המשפט מסרסים את יכולת המשילות של הרשות המבצעת. נוכחות של עורך דין משתקת כל תהליך קבלת החלטות. כך נוצר מצב, לפיו יכול שופט לקבל החלטות ממשליות ראשונות במעלה, כ כשמדובר בפסיקות משפטיות בנושאים לאומיים האנומליה אף גוברת, כיוון שהשופט אינו נושא באחריות לתוצאות החלטותיו! כתוצאה מהתערערות יכולת המשילות הופכים הממשלים הדמוקרטיים משותקים וחלשים, ואינם מסוגלים להתמודד עם נסיבות משתנות. הסדק הזה בחומת הדמוקרטיות המערביות הולך ומתרחב, ומאפשר לאויביהן להכריען מבפנים.

אפשר לאהוב את הטיעונים הללו ואפשר לבטל אותם. אבל, לא ניתן להתעלם מכך שהם הולכים ומתחזקים, ושאלה שמשמיעים אותם קרובים מאי פעם להגיע מוקדי קבלת ההחלטות! בתקופה שבה הימין הקיצוני מתעצם והולך במדינות המערב, רק שאלה של זמן היא עד שיגיע הרגע שבו יעשו ניסיונות של ממש לשנות באופן מובהק את יחסי הכוחות בין הרשות השופטת לרשות המבצעת.

לשם כך זקוקות המפלגות הללו לדעת הקהל. כל מקרה שבו בית המשפט מתערב ופוסל מדיניות ממשלית, מאפשרת לפוליטיקאים 'חדשים' נוסח טראמפ להמחיש, את נכונות טיעוניהם, ולקבל לגיטימציה לפעולות להחלשת הרשות השופטת.

האם קרוב היום שבו תשתנה משוואת הכוחות הזו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *