המשטרה בוחשת בפוליטיקה?

[לאסופת המאמרים אודות תופעת 'מדינת העומק' - ה'דיפ סטייט', לחצו כאן]

במדעי המשטרה תמיד למדנו כי למשטרה יכולת משמעותית להתערב בפוליטיקה ובאופן ביצוע המדיניות, וכי למידת התערבות ולאופייה עשויים / עלולים להיות השפעות של ממש על התפתחותה הפוליטית של מדינה (יחזקאלי, 2014). למרות זאת, הדעה הרווחת בציבור היא בדרך כלל, שהמשטרה הוא 'בודק אובייקטיבי', שבוחן את קיומן של עבירות וממליץ בהתאם.

ב- 4 לדצמבר 2016, נתן לנו אתר התחקירים 'מידה' הזדמנות להיווכח עד כמה שונה המציאות. כיצד פועלת המשטרה במערכות המדינית, הפוליטית והחברתית, ועד כמה יחסיה מורכבים עימן.

ב- 2/1/17 חזר העיתונאי מתי טוכפלד ב'ישראל היום' על הדברים, ונתן להם הד תקשורתי נוסף.

מדובר בהרצאה - בעל פה ובאינטרנט - שנשא אלדד יניב במפגש עם תושבים במרכז 'נווה שכטר' בתל אביב. אלה דבריו הרלוונטיים לנו:

"יש אנשים ישרים במשטרה... שבעוד זמן לא ארוך יהפכו את השולחן על מנדלבליט". הם לוחצים "כבר עכשיו" לוחצים על היועמ"ש, "אבל בגלל שהם אנשים רציניים וממלכתיים הם עושים את זה בצורה מנומסת. הם כבר ניסו להפוך על מנדלבליט את השולחן, אצלו במשרד, וכשזה לא עזר הם מתדרכים עיתונאים (מה, מדליפים מהמשטרה של אלשיך??)... שמעתם את זה אצל ברוכי קרא בערוץ 10...

... יגיע הרגע שהם (השוטרים) יבינו שצריך לעשות את זה בידיים שלהם. שאין ברירה, שצריך ללכת לטלוויזיה ולהגיד את זה. וגם לרגע הזה נגיע. ייפתחו חקירות נגד נתניהו. אנחנו נמצאים בבג"ץ ואנחנו נמצאים בכל הזירות האחרות ואנחנו נפרוץ את הקיר הזה. אתם רק צריכים לא להיכנע ולא להתייאש".

[בתמונה: יניב ודרוקר בעמוד הפייסבוק של אלדד יניב]

אלדד יניב, כדרכו, עשה סלט. אין קשר בין הקצין הבכיר (שנקב בשמו) שהתווכח עם היועמ"ש על עניינים עקרוניים (כך צריך להיות) לבין הקצינים שתדרכו עיתונאים; ומן הסתם, עצם הזכרתו בתקשורת תעשה לו שירות דוב של ממש!.

כך או כך, הדברים יכולים להתפרש בצורה קוטבית:

  • אלה מימין יגידו שהמשטרה משתפת פעולה עם עיתונאים ופוליטיקאים כדי להפיל את שלטון הימין.
  • אלה שמשמאל יגידו שקציני משטרה עושים את חובתם האזרחית ללחוץ - דרך עיתונאים - על היועמ"ש להניע את גלגלי מערכת האכיפה.

המשותף לשתי הגרסאות היא שקיים קשר - אסור לכאורה - בין קציני משטרה (מתחת לאפו של המפכ"ל), פוליטיקאים ואנשי תקשורת להשגת מטרות שונות (ראויות או לא, הכל בעיני המתבונן). לאזרח מן הצד זו נראית חריגה משמעותית מהסדר התקין. למעשה, מעולם לא היה סדר תקין, והחיבורים הללו היו תמיד, כחלק מהתנהלותם של גורמים במשטרה בסיסה המשימתית שלהם.

אלה שמבחינים בדקויות יוכלו לחבר את הדברים בקלות לפרשת רוני ריטמן שנתפסה בציבור כפרשה של הטרדה מינית, למרות ששורשיה מצויים במקום אחר לחלוטין.

וכדאי שייזכרו הדברים הללו, כשעיתונאים אוביקטיבים יהפכו עוד מעט שמיים וארץ, כשינסה המפכ"ל להתמודד עם התופעה, להפריד את להב 433 מאגף החקירות, ולהכפיפו ישירות אליו (יחזקאלי, 2016).

[לאסופת המאמרים אודות תופעת 'מדינת העומק' - ה'דיפ סטייט', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

4 thoughts on “המשטרה בוחשת בפוליטיקה?

  1. Pnina Fss:
    לפני שהקישור נפתח – עוד היה נראה לי שאפשר לתת תשובה. אחרי זה – כבר התבלבלתי לגמרי: מי עובד עלינו לשיטתך? דוקא הקצינים שמנסים להוציא לאור את מה שמנדלבליט מבקש לכסות? העיקר זה שהכל יעשה כרצון המפכ"ל והרועץ הפסיביים שזוכרים מי מינה אותם [ ולפי השמועה גם למי נשבעו אמונים]?
    אז מי עובד על מי?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *