סל ואייזנהרט: לנצח את המורכבות בעזרת חוקים פשוטים

[בתמונה: ספרם של דונלד סל וקתלין מ' אייזנהרט: "חוקים פשוטים, איך להצליח בעולם מורכב", שראה אור בהוצאת דביר, ב- 2012. אנחנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

המאמר עודכן ב- 27 ביולי 2019

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כיצד מתמודדים חובשים עם לחץ הפצועים המגיע לתאג"ד בעת מלחמה? הם ממיינים את הפצועים בעזרת שלושה צעדים מהירים, שמאפשרים להם להעריך במהירות את מצבו; כאשר, חומרת הפגיעה היא האינדיקציה לדחיפות הטיפול (סל ואייזנהרט, 2015, ע' 8):

  1. האם הפגוע מסוגל לציית להוראות;
  2. האם הדופק שלו מתחת ל- 120;
  3. האם קצב הנשימה שלו בין 30-10 נשמות בדקה.

מיון המטופלים בעזרת החוקים הפשוטים האלה מבטיח ניצול מירבי של המשאבים הרפואיים המוגבלים; שכן, הם מנותבים למקום שבו הםן יכולים להועיל יותר מכל- למטופלים שיש להם סיכוי לשרוד; אבל, רק אם יקבלו תשומת לב מיידית.

דוגמה נוספת ל'חוק פשוט' היא איתור מגוריו של עבריין על פי מציאת נקודת האמצע בין שתי זירות הפשע המרוחקות ביותר (סל ואייזנהרט, 2015, ע' 36).

וקיימות גם דוגמאות מן הטבע לשימוש ב'חוקים פשוטים' (סל ואייזנהרט, 2015, ע' 42):

  • נמלים פועלות לפי קומץ חוקים בזמן חיפוש המזון.
  • דבורי דבש יפניות מגנות על קיניהן מפני צרעות ענק בהתאספות בנחילים סביב התוקף, העברת רטט מהיר בכנפיים ליצירת חום, ובישול הצרעה בעודה בחיים - טקטיקת הגנה שמכונה לעתים "כדורי חום".

הספר: 'חוקים פשוטים'

בשנת 2015 יצאה לאור הגרסה העברית של ספרם של דונלד סל וקתלין מ' אייזנהרט: "חוקים פשוטים, איך להצליח בעולם מורכב", שראה אור בהוצאת דביר, ב- 2012 (ראו את כריכת הספר בראש המאמר).

ספר זה מציע דרך התמודדות פשוטה - ולמרות זאת, אפקטיבית יחסית - עם המורכבות השולטת בחיינו בדרך של הצבת קומץ קטן של חוקים פשוטים.

[להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן]

'חוקים פשוטים' מהם? המשגה

נמשיג חוקים פשוטים (Simple Rules) ככללי אצבע (Rule of thumb או Thumb Rule). משמע, כללי חשיבה, המבוססים על הגיון פשוט או אינטואיציה. הם אינם מתיימרים להיות מדויקים לחלוטין או מהימנים בכל מקרה; אולם, הם מציעים דרך מהירה, קלה ללמידה, פשוטה ליישום ומהירה לקבלת החלטות ופתרון בעיות, ללא התעמקות ובמחיר דיוק נמוך, אך באפקטיביות טובה יחסית.

 [להרחבת המושג: 'כלל אצבע', לחצו כאן]

יתרונם של חוקים פשוטים הוא בכך, שאנשים וארגונים משתמשים בהם לקבלת החלטות ולנקיטת פעולה מהירה ויעילה. הם מאפשרים לאנשים לפעול, בלי שהם צריכים לעצור ולחשוב מחדש על כל החלטה.

השימוש בהם הוא אסטרטגיה לקיצור דרך, החוסכות זמן ומאמץ, באמצעות מיקוד של תשומת הלב ופישוט הדרך שאנחנו מעבדים בה מידע (סל ואייזנהרט, 2015, ע' 9).

[בתמונה משמאל: 'כלל אצבע'... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Adam Baker לאתר flickr]

לחוקים פשוטים יש ארבע תכונות משותפות (סל ואייזנהרט, 2015, ע' 11):

  • כשמגבילים את מספר החוקים קל יותר לזכור אותם.
  • החוקים מותאמים לאדם או לארגון שמשתמש בהם, בניגוד לחוקים שאמורים להתאים באותה צורה לכולם.
  • חוקים פשוטים חלים על פעילות או על החלטה מוגדרת היטב.
  • חוקים פשוטים מנחים בבירור, אך בה בעת מאפשרים חופש פעולה להפעלת כושר שיפוט.

מאפיין אחר של חוקים פשוטים הוא המגוון (Diversity). חוקיו של אחד לא ידמו לחוקיו של אחר... (סל ואייזנהרט, 2015, ע' 48).

הרעיון שבבסיס החוקים הפשוטים מבוסס על התכונה של מערכות מורכבות שרק גורמים מעטים, בכל זמן נתון, משפיעים באמת על מערכת מורכבת. לכן, הפעלת 'מנופים' שיפעלו על המשתנים המשפיעים הללו תהיה אפקטיבית בהשגת מטרות נתונות. חוקים פשוטים מאותרים בדרך של איתור דפוסים / תבניות במערכת מורכבת: המחליטים מחפשים, לעתים קרובות, תבניות בנתונים קודמים, בהנחה שאירועי העבר מעידים על מגמות עתידיות (סל ואייזנהרט, 2015, ע' 37).

[להעמקה בנושא ה'מגוון', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'משתנה משפיע', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'תבנית - דפוס חוזר', לחצו כאן]

על פי המחברים, חוקים פשוטים יכולים להצליח יותר מגישות מסובכות לניתוח ועתירות מידע. אפילו כשיש די זמן ומידע לצורך קבלת החלטה. זה נכון במיוחד במצבים הבאים (ע' 36):

  • כאשר מקבלי ההחלטות אינם מבינים היטב את מערכות היחסים הבסיסיות בין סיבה לתוצאה.
  • כשיש מתאם גבוה בין משתנים חשובים.
  • כשהחשיבות הגדולה ביותר מיוחסת למעט גורמים.
  • כאשר קיים פער בין הידיעה מה לעשות, לבין הפעולה הלכה למעשה.

אבל, למרות כל אלה ראוי לזכור, כי 'אין ארוחות חינם': מחיר הפשטות הוא הטיות רבות בשיקול הדעת ונטייה לטעות!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *