פנחס יחזקאלי: מהפך עוצמה – יחסי הכוחות מתהפכים…

תקציר: מהפך עוצמה או היפוך עוצמה במערכת מורכבת, הוא מצב שבו מגיבים חלקי המערכת לפעולה חריגה בה בהתארגנות עצמית נגדית, מגיבים בפעולות מאזנות ויוצרים היפוך כוחות של עוצמה...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Gellinger לאתר Pixabay]

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

מֵאִיגָּרָא רָמָא לְבֵירָא עַמִּיקְתָא

המאמר עודכן בתאריך 15 בדצמבר 2019

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מערכת הבחירות לכנסת התשיעית נחשבת בעיני ישראלים רבים לאחת ממערכות הבחירות החשובות והמשפיעות בתולדות מדינת ישראל, ותוצאותיה ניכרו לשנים, הרבה מעבר לשנות כהונת הכנסת התשיעית (ויקיפדיה: הבחירות לכנסת התשיעית).

בחירות אלו, המכונות "המהפך", היו הפעם הראשונה שבה הצליח הליכוד לקבל את השלטון במדינה, ובכך סיים את ההגמוניה של מפלגות הפועלים, ובראשן מפא"י, אשר שלטו במוסדות היישוב ולאחר מכן במדינה, במשך כמעט חמישים שנה, החל משנות ה-30 ועד שנת 1977 (ויקיפדיה: הבחירות לכנסת התשיעית).

בחירות אלו סימנו בגלוי את השינוי במבנה הדמוקרטי והסוציו-אקונומי המתרחש בישראל, והעביר אל המרכז, מהשוליים, את קו השבר החברתי, הכלכלי והעדתי, שפיצל את החברה הישראלית, מעתה, לשני גושים שווי כוח לערך הנאבקים ביניהם, במקום שבו הייתה לאורך כל השנים שלפני כן הגמוניה ברורה של אנשי מפלגות הפועלים ותומכיהם... (ויקיפדיה: הבחירות לכנסת התשיעית).

[למאמרו של האלוף יצחק בריק: 'הפסגה והשפל', לחצו כאן]

מהפך עוצמה מהו? המשגה

מערכת מורכבת נוטה למהפכים. מהפך עוצמה או היפוך עוצמה במערכת מורכבת, הוא מצב שבו מגיבים חלקי המערכת לפעולה חריגה בה בהתארגנות עצמית נגדית, מגיבים בפעולות מאזנות ויוצרים היפוך כוחות של עוצמה.

הסיבה למהפכי עוצמה הוא ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת (The Paradoxical Logic of A Complex System):

  • היגיון זה מבוסס על העובדה, שמערכת מורכבת היא מערכת הנשלטת על ידי מאבק דינאמי בין רצונות מנוגדים ועוצמות מנוגדות, בניסיון ליצור איזונים של עוצמה.
  • בגלל הכוחות המנוגדים הפועלים בתוך מערכת מורכבת, ובשל נטייתה הבלתי פוסקת לחתור לשווי משקל (אליו לא תגיע מעולם), מערכת מורכבת מועדת לתהפוכות:
  • לא יתכן כי דרך פעולה מסוימת תימשך עד אין סוף. תמיד תהיה קיימת נטייה שהפעולה תהפוך להיפוכה, אלא אם כן יתבטל ההיגיון המערכתי כולו כולו בשל שינוי הנסיבות.
  • בתוך היתרון מסתתר חיסרון, ולהפך; בתוך ההצלחה גדלים זרעי הכישלון, ולהפך;
  • ככל שהעליה מהירה יותר כך גדלים הסיכויים של קריסה מהירה בהתאמה.

[להרחבה בנושא 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'התארגנות עצמית', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'פעולות מאזנות', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'עוצמה', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'דינאמיות', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'ההיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת', לחצו כאן]

[דוגמה למהפך: השלטון עובר לליכוד ב- 18 במאי 1977]

התהליך הפרדוקסלי נראה כך:

(ראו תרשים למטה)

  • רצף קבוע של סדרת פעולות להשגת עוצמה נוספת ולביסוסה: עוצמה גוברת: יתרון גדל לגודל; גורמים רבים מבקשים שת"פ;
  • כתוצאה מכך קורים שני דברים: האחד: חשש ואיבה גוברים מצד בעלי אינטרסים מנוגדים, שלוחצים ליצירת בריתות נגד; והשני: לחצים להמשך התפשטות. כל פעולה קטנה מניבה יתרונות גדלים והולכים;
  • הגעה לשיא: ההתנגדות גוברת ומשתווה לחיסכון לגודל;
  • הידרדרות: תחילת נסיגה ונטישה של בעלות ברית. כל יתרון נוסף עולה במשאבים גדלים והולכים; הקטנת עוצמה יוצרת הזדמנות לגורמים אחרים להיכנס לוואקום שנוצר וזרז לנסות 'לנגוס' בעוצמה זו עוד יותר...
  • והיפוך ברמת העוצמה. בעוד שליצור רכזת לוקח זמן, ניתן להקריס אותה בן רגע; ומרגע ש'רכזת' מתחילה לאבד קשרים, התהליך מתעצם והולך... קריסה יכולה להתרחש בן רגע!

[להרחבה בנושא 'רכזת', לחצו כאן]

החשש מקריסה - מכך ש'הרוח תשנה את כיוונה' הוא מה שמניע בעלי עוצמה לא לעצור, ולשקוד על הגדלת העוצמה הזו עוד ועוד...

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה