פנחס יחזקאלי: מערכת הביטחון טרם הבינה שהיא מתמודדת מול 'כלים שלובים'

בכרזה: מאז מאי 2021 - כל אל מערכת אחת של כלים שלובים. מתי צה"ל יטמיע זאת? הכרזה: ייצור ידע

[בכרזה: מאז מאי 2021 - כל אל מערכת אחת של כלים שלובים. מתי צה"ל יטמיע זאת?... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

אם ב'שומר החומות' הענקנו לאויב את ההבנה, שכוחו באחדותו; ולכן. נהפכו כל החזיתות למערך של כלים שלובים... הרי שעתה לימדנו אותו, בסכלותנו, איך משתקים אזורים שלמים בלי לירות ולו כדור אחד... ונשאר רק לשאול, מי יציל אותנו מטכנאי הביטחון שלנו...

[לאוסף המאמרים על מבצע 'עלות השחר', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

צה"ל הוא מערכת מורכבת השרויה בקיפאון-סטגנציה עמוקים. העובדה הזו אינה חדשה שכל מי שמבין משהו במבנה ובאופן הפעולה של ארגונים ביורוקרטיים, אבל קברניטי מערכת הביטחון שלנו חיים בעולם משלהם בתוך פנטזמה ורודה, מנותקת מן המציאות. מרבים לדבר בו על חשיבה מערכתית; אבל תוצרי החשיבה המתבצעת בו הם דוגמטיים לחלוטין.

מאז 'שומר חומות' ופרעות תשפ"א במאי 2021 נפל האסימון אצל אויבינו. היטיב לתאר זאת המזרחן ד"ר מרדכי קידר, שטען מיד אחרי האירועים הללו, כי אויבנו הבינו,שכוחם באחדותם שה'יחד' הוא הכוח האמיתי שלהם!

אבל אצלנו, טען קידר, 'תקועים' על הקונספציה של 'לבדל': לבדל את יהודה ושומרון מעזה, את שנהם מישראל גופא, וכדומה - כשהם כבר כולם מאוחדים. אז איך נבדל אותם? אלה חלומות באספמיא, כי החזיתות כבר מאוחדות".

האיחוד של כל הווקטורים שפועלים נגדנו, דרך הרשתות החברתיות, הוא האתגר שישראל עומדת מולו כיום. לכן, החשיבה בישראל צריכה להיות יותר כוללנית. לא כוח פה וכוח שם, אלא שיתוף פעולה מערכתי כולל. צריך להתמודד מול האחדות הזו כמקשה אחת!".

[להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: קיפאון/סְטַגְנַצְיָה, לחצו כאן] [להרחבת המושג: חשיבה מערכתית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על מבצע שומר החומות ופרעות תשפ"א, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'קונספציה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות שיתוף פעולה לסוגיו, לחצו כאן]

[הכרזה: ד"ר מרדכי קידר על הקיבעון המחשבתי הביטחוני... הכרזה: ייצור ידע]

[הכרזה: ד"ר מרדכי קידר על הקיבעון המחשבתי הביטחוני... הכרזה: ייצור ידע]

אז מ אמור לקרות כשעושים פעולה חריגה ביהודה ושומרון?

ההיגיון שאמור היה להיות תקף מאז מאי 2021, אומר שעל צה"ל היה להבין שכמו בלון, כשלוחצים אותו ביהודה ושומרון, הוא יתנפח בעזה. אבל כשחושבים דוגמטית, קורים דברים אחרים.

כך למשל מצטט הכתב הצבאי יניב קובוביץ' ב'הארץ', כי "בצה"ל לא העריכו נכון את השלכות המעצר של פעיל הג'יהאד ולכן לא נערכו בדרום... והערכת מצב ראשונה על ההשלכות על עוטף עזה התקיימה כמה שעות לאחר הפעולה.".

[לכתבה המלאה של יניב קובוביץ' בהארץ, לחצו כאן]

וזו המתנה הגדולה ביותר שנתנה מערכת הביטחון לאויבינו...

גם ההישג שהעניקה מערכת הביטחון לג'יהאד האסלאמי - של הסגר שהוטל על יישובי העוטף ועצירת סדר החיים התקין - נעשה בקלות דעת, וללא חשיבה מערכתית מקיפה של ההשלכות הצפויות, כי האויב בניגוד אלינו, הבין כבר היטב, איך משתקים את דרום ישראל בלי לירות ולו כדור אחד; וזהו כלי שהוא ירבה לעשות בו שימוש בעתיד!  [ד"ר פנחס יחזקאלי על הדוגמטיות של מערכת הביטחון: "אם ב'שומר החומות' הענקנו לאויב את ההבנה, שכוחו באחדותו; ולכן, נהפכו כל החזיתות למערך של כלים שלובים... הרי שעתה לימדנו אותו, בסכלותנו, איך משתקים אזורים שלמים בלי לירות ולו כדור אחד... ונשאר רק לשאול, מי יציל אותנו מטכנאי הביטחון שלנו..." התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[ד"ר פנחס יחזקאלי על הדוגמטיות של מערכת הביטחון... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על מבצע 'עלות השחר', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *