אלי בר און: מלחמת אוקראינה – קונפליקט שאינו ניתן להתרה (בינתיים…)

[בתמונה: האוקראינים שילמו, משלמים וישלמו מחיר כבד; אבל הסוף עוד רחוק... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: האוקראינים שילמו, משלמים וישלמו מחיר כבד; אבל הסוף עוד רחוק... התמונה היא צילום מסך]

מלחמת רוסיה אוקראינה היא בשלב זה, קונפליקט שאינו ניתן להתרה...

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

[אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

כדאי שצהלות השמחה - בעקבות הטבעת סיירת הטילים, המיושנת, 'מוסקבה' - לא יטעו. זהו הישג מוראלי ותקשורתי מהמעלה הראשונה;

אבל, את הישגיהם העיקריים במלחמה האוקראינים כבר השיגו: גיבוש אתוס לאומי, דמוקרטי, מאחד מול אויב משותף; הידוק הקשר עם האיחוד האירופי; והשקעת כספים מערביים מאסיבית אחרי ואולי תוך כדי המלחמה.

המחירים שרוסיה גבתה עד כה ברורים: אבדן החבלים קרים ודונבאס הוא כבר עובדה מוגמרת. מפה ואילך נדונים האוקראינים למלחמת שחיקה ארוכה ומדממת; אבל גם כזו שיש רוווחים בצידה.

[בתמונה: עשן עולה מסיירת הטילים 'מוסקבה' לפני טביעתה. כדאי שצהלות השמחה בעקבות טביעת הספינה לא תטענה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: עשן עולה מסיירת הטילים 'מוסקבה' לפני טביעתה. כדאי שצהלות השמחה בעקבות טביעת הספינה לא תטענה... התמונה היא צילום מסך]

וכדאי שלא נשגה באשליות:

מעצמה מהמעלה הראשונה כרוסיה, אינה משלימה עם אינטרסים לאומיים קריטיים, בטח כשהם מצויים בחצרה האחורית. הרוסים נכנסו אמנם למלחמה באשליה שכל בניין הקלפים האוקראיני יקרוס תוך ימים; אבל, מרגע שהבינו שטעו; השאירו כוחות הטעיה באזור קייב ושינו את מטרות המלחמה בטווח הקצר להפיכת חבל דונבאס לחלק מרוסיה, דה פאקטו לפחות, אם לא דה יורה. לכך התלווה שינוי פרסונלי בפיקוד, ארגון מחדש של הכוחות; ויציאה למתקפה מחודשת במזרח, כשהם אינם בוחלים בהרג, בהרס ובטרנספר כפוי של אוקראינים שאינם רוסים מתוך החבל המדמם.

יתרה מזו, משטרים דיקטטוריים חייבים להציג לציבור הישגים, למען שרידותם; ומאחר והשתלטות על חבל דונבאס נראית ריאלית, אין להניח שירפו.

לטובת מי פועל הזמן? שאלה טובה!

מבחינת אוקראינה...

נראה כי המלחמה הפכה את הנשיא זלנסקי לאייקון לאומי; וכי ככל שהאוקראינים מתעקשים בלחימה ומשיגים הישגים, כך נגרר המערב - בלחץ דעת הקהל שלו - להושיט עוד ועוד סיוע אפקטיבי לאוקראינים; שהתאימו את תורת הלחימה שלהם לאמצעים שבידם.

[יצירת ה- GIF שמשמאל פורסמה באתר gifer. שם היוצר: אינו מוזכר]

נכון, הם שילמו, משלמים וישלמו מחיר כבד: במקומות מסויימים הפכו האזרחים לבשר תותחים ממש; היום אומדים את מס' התושבים שגלו מארצם בכ- 5 מיליון, ואת מס' התושבים שגלו בתוך ארצם בכ- 7 מיליון. אבל גם פוטנציאל הרווח גדול.

האוקראינים מכירים היטב את הרוסים. הם יודעים, שאם המלחמה הזו לא תשיג מהפך נוסח המלחמה הפינית ב- 1939, ימשיכו שכניהם ב חתרנות בלתי פוסקת בתוך אוקראינה; במטרה להקריס את המשטרה ולהחליפו במשטר נוח יותר להם; כך שבכלל לא בטוח שיש לאוקראינים ברירה, לעצור ולהתפשר מרצון.

אוקראינה היא ארץ רחבת ידיים; ונסיגת הרוסים מזרחה מאפשרת לה כבר עכשיו - תוך כדי מלחמה - התחלה של שיקום, שימשוך כסף מערבי רב למדינה. בלחץ דעת הקהל, צפויה 'תכנית מרשל' חדשה (זו השקעת הכספים המאסיבית שהשקיעו האמריקנים באירופה ההרוסה אחרי מלחמת העולם השנייה), שבמסגרתה יושקע הון עתק במדינה, יכניס אותה לעשור של צמיחה מואצת, ויהפוך אותה למדינה מערבית מתקדמת אחרי המלחמה; שרק יבליט את נחיתותה של רוסיה מולה, ולו מבחינת רמת החיים של תושביה.

[להרחבת המושג: 'חתרנות', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [להרחבה על מלחמת ברית המועצות-פינלנד, לחצו כאן]

[בתמונה: ולדימיר זלנסקי - אייקון תרבותי ומערבי מאחד למרות מחיר המלחמה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: ולדימיר זלנסקי - אייקון תרבותי ומערבי מאחד למרות מחיר המלחמה... התמונה היא צילום מסך]

מבחינת רוסיה...

המחירים שרוסיה שילמה, משלמת ותשלם הם עצומים; אבל מפלות מחשלות ואורך הנשימה - וחוסר העכבות המוסריות - מאפשר שיקום ותיקון בתנועה, לאורך זמן. כל דבר - שהוא פחות מניצחון תפיסתי בעיני הרוסים - עלול למוטט את המשטר.

קונפליקט שבשלב זה איננו ניתן להתרה!

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *