פנחס יחזקאלי: תושבי הדרום מספרים לעידן רייכל

[בתמונה: ירי בתנועה בכבישי הדרום. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: ירי בתנועה בכבישי הדרום. התמונה היא צילום מסך]

גולשים רבים, שהגיבו לפוסט של עידן רייכל על המתרחש בכבישי הדרום, מתארים את מציאות חייהם היום יומית, בהתמודדות עם התופעות הללו...

[לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ב- 6 באפריל 2022, כתב עידן רייכל פוסט בפייסבוק, ובו שיתף מה עובר עליו - ויעבור עליכם - כשתעברו בטריטוריה הבדואית העוינת, בדרך לאילת. הפוסט הזה הובא בהרחבה גם באתר 'ייצור ידע'.

מעניינת, אפילו יותר מהפוסט של רייכל, היא תשובתם של הגולשים לפוסט הזה; ומדהים לראות כמה איבדנו את היכולת להתמודד עם בעיה ולהתבונן עליה בצורה אובייקטיבית: כותבים - בעיקר מהמרכז - וגם מהדרום עובדים ישר לשיח הקיפוח והגזענות, וטוענים שזה בסך הכל מאפיין לאומי של תרבות הנהיגה בארץ...

אבל גולשים אחרים מעלים צבר של תיאורים שיכול לתאר באופן מובהק יותר כמה השתנו חיי תושבי הדרום בשנים האחרונות. התגובות הללו - לרייכל ולגולשי 'שיח הקיפוח', מתועדת פה עתה באתר:

[לפוסט של עידן רייכל באתר: 'ייצור ידע', לחצו כאן] [לפוסט המקורי של עידן רייכל בפייסבוק, לחצו כאן]

בכרזה - עידן רייכל: "... בפעמים האלה אתה מרגיש שהנגב הוא באמת מערב פרוע, בשליטה מוחלטת לשרירות ליבם של עבריינים בדואים, או סתם בריונים. המאבק להחזרת השליטה, החוק והסדר בנגב - הוא לא כלי פוליטי, לא איזה תווית או נושא שעליו צריך להתווכח, והוא בטח לא עניין של ימין ושמאל, וגם לא 'מאבק אישי של איתמר בן גביר'. "[מקור תמונתו של עידן רייכל: פייסבוק. לחצו כאן. הכרזה: ייצור ידע]

[מקור תמונתו של עידן רייכל: פייסבוק. לחצו כאן. הכרזה: ייצור ידע]

Olga Yermiahu-Vitenberg:  

"ברוך הבא ליומיום של תושבי הדרום... שמחה שהעלית את הנושא. הלוואי וזה יגיע למישהו שזה באמת מעניין אותו ויעשו משהו בנידון. ועד אז כולנו שבויים."

Liat Atiya:

"אותי הורידו בדואים לשוליים בהריון בחודש שישי... במזל הייתה ניידת באזור וסייעה (לרוב השוטרים רועדים מהם כך שזה באמת היה מזל) ופעם אחת נכנסו בי מאחורה ברמזור אדום במכוון כדי שאצא מהרכב (שיטה ידועה לגניבת רכבים אצלם) לא יצאתי העדפתי את הנזק הקל נעלתי דלתות עשיתי פרסה ועפתי משם בשנייה שהתחלף הרמזור... ולא הזכרתי את ההטרדות שלהם בקניון הנגב בב"ש; ההטרדות ברחוב; איומים ברצח; ועוד ועוד... גרתי 15 שנים בבאר שבע עד שקצתי בלהיות קורבן ועזבתי את העיר הזו שנכבשה ברובה כבר לצערי (המשטרה לרוב לא עושה כלום) הנגב הולך וחומק לנו מהידיים.

רוחמה בן יוסף:

"תודה שאתה משמיע את הקול הזה. בתור תושבת הנגב זה אחד לאחד, וכל המצקצקים וטוענים למצב הנהיגה הכללי בארץ, *אין מה להשוות!!!* בוודאי שיש הרבה מה לשפר בתרבות הנהיגה כאן, אבל בתור אחת שנוהגת המון בכל רחבי הארץ, זה ממש לא מה שקורה כאן כשיכולים לעקוף אותי שני ג'יפים במהירות הזויה משני צדדים בו זמנית, בנהיגה פרועה, או שיוצאים מהשטח בפתאומיות ומכריחים אותי לבלום באמצע כביש מהיר, או ילדים שספק עם רישיון מקיימים תחרויות הזויות בכביש שגרתי באמצע החיים... זה לא ניתן להשוואה ולא להכלה. הלוואי שנראה שינוי.

Rico DEri:

"כמעט אין נסיעה בכבישי הדרום שלא חווים חיתוכים אגרסיביים, כניסות ויציאות פרועות משבילים צדדיים לכביש. זה לא שנסיעה ביתר כבישי הארץ היא תענוג גדול, אבל בדרום זה חריג מאוד. השיא שחוויתי היה בנסיעה עם כל המשפחה (עם שני תינוקות מאחור) באמצע היום ובמזג אוויר בהיר לגמרי, פתאום הראות ירדה ל-0 מטרים בזמן נסיעה מהירה וכשמכוניות אחרות קרובות מקדימה, מאחורה ומהצדדים. ממש חיכיתי למכה שתבוא, ולמזלנו לא הגיעה. כשהאבק נרגע טיפה גילינו אוטו מקושט עם חתן וכלה, שיירה עליזה שמקיפה אותם וטרקטורונים שנוסעים במקביל לכביש ומזגזגים בין המכוניות ומהכביש לשביל ובחזרה ומרימים ענני אבק בכוונה. אחלה דרך לחגוג..."

ארז פלקר:

[בתמונה משמאל: הדרום כבר מזמן לא שלנו... התמונה היא צילום מסך]

"כשוטר לשעבר באזור הדרום המוכה אתה כ"כ צודק, וזה עצוב... אבל יותר מזה גם החוק מאפשר להם לעשות מה שהם רוצים. אם נניח שהם בדרך לשוד ת. דלק חצבה לדוגמה ועצרתי אותם כשוטר תנועה בצומת הערבה הקנס הוא 500 ש"ח בלי נקודות. ואם נניח שנרשם הזמנה לדין בימ"ש מקל איתם כי הם מקופחים... או נהג ללא רישיון נהיגה עד המשפט מוציא רישיון והעורך דין שלו אומר שהוא הסדיר את העניין ולא רוצה להסתבך יותר ויוצא עם 250 שח.... הדרום מזמן לא שלנו!

[בתמונה משמאל: הדרום כבר מזמן לא שלנו... התמונה היא צילום מסך]

Kesem Shriker משיבה ל- Naama Sela:

"את נורמלית? אני תושבת דימונה במשך 26 שנים נוהגת על כביש 25 לבאר שבע ולעבודה מאז ומתמיד. 

  1. אף יהודי לעולם לא זרק שם אבנים/הבעיר צמיגים.
  2. אף יהודי לא גרם לי להיזרק לשול בכוונה.
  3. אף יהודי לא עקף אותי בכביש הזה במידה וזה לא אפשרי.

את כנראה לא מספיק נוהגת כדי להרגיש את הטראומה הזאת. אני מפחדת לנסוע בכביש הזה לבד בלילות. אני ועוד אלפי נשים מהעיר דימונה. תתעוררו!!!!

Ilan Miara

"מדויק ביותר. כתושב ערד לשעבר שנסע המון על כביש ערד באר שבע או ערד דימונה וכו'. הם חותכים, הם יורדים לכביש מהג'בלאות היכן שמתחשק להם בלילה; נוסעים ללא אורות, גמלים חמורים וכבשים בכביש ללא שמירה... עוקפים מימין זורקים אבנים, שמים מכשולים על הכביש... ניסו פעם לעצור שיירת מכוניות עם צ'קלקה כחולה מזויפת כאילו הם משטרה... הבת של רב ביה"ס נשדדה באמצע הלילה. רכבה נלקח ממנה והיא הושלכה לצומת באמצע לילה חשוך."

Idan Galit Hariton:

"עידן, תודה שאתה משמיע את הקול של המון אנשים שומרי חוק, שכמו שכתבת חיים בפחד. לא רק שאנחנו מפחדים שיורידו אותנו (מהכביש). יש מצבים בהם גם כאשר קרתה תאונה - בגלל הנהיגה הפרועה - כמו שקרה לי - אז ירד במקרה שלי בדואי שאיים על החיים שלי; וכל זאת בכלל שרציתי לדבר עם בעלי, כשאני רועדת מפחד ולשאול מה אני צריכה לקחת מהנהג הפוגע...".

הכבישים זה רק קצה הקרחון. הלוואי והיו אומרים הכל בתקשורת, שלא אכפת לה מכלום. בעיקר את הירי המטורף כל ערב סמוך לכל הישובים בדרום.

[בתמונה: יאללה יורים... תתעוררו! התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: יאללה יורים... תתעוררו! התמונה היא צילום מסך]

שי אהרון:  

"גם לי זה קרה בכביש הערבה כשיצאתי לעקיפה של רכב שבמכוון נסע מאוד לאט ובזמן שעקפתי הרכב פתאום האיץ ולא נתן לי לחזור לנתיב. רק לאחר שבלמתי כדי לחזור לנתיב שלי הבחנתי שברכב יושבים בדואים שצחקו. למותר לציין שאני נסעתי עם האישה ושלושת ילדי. לא רוצה לחשוב איך זה היה נגמר אם לא הייתי בולם ומצליח לחזור לנתיב שלי.

אוסנת מולאי כהן

"בתור תושבי אילת, הנוסעים רבות למרכז ברכב, מסכימה עם כול מילה. המצב מדאיג, מאיים ומסוכן כבר הרבה זמן להגיע הזמן להתחיל להתמודד עם המציאות הקשה הזו."

Adva Hoshmand Golden:

"אתה כל כך צודק. אני גרה בערד, נוסעת בכביש 31 כל יום וזו ממש סכנת נפשות. הם עושים מירוצים על הכביש, עוקפים מכוניות מימין, נוסעים כמו מטורפים..."

Nirit Granot Gartenbank:

"בשבוע שעבר דיברתי עם חברה בדרך לבאר שבע ופתאום שמעתי אותה צורחת נהג בדואי פשוט עצר לחלוטין בכביש מהיר שמאחוריה אוטובוס שכמעט וגבה את חייה...".

Ozery Meyrav:

"צודק מאוד, גם אני חוויתי משהו דומה כשנהגתי לבד לאילת ואיכשהוא הגיעה ניידת משום מקום..."

אורגל דנינו שלי:

"צודק לחלוטין, אחת הסיבות העיקריות שעזבתי את ב"ש בגלל המצב וחבל שכך. עיר מהממת עם פוטנציאל וראש עיר אחד הטובים בארץ. 

Meital Petrescu:

"אני כל כך מעריכה שאתה לא מפחד להציף את זה! תושבי הדרום חיים את זה יום יום וכאישה בפרט. פחד אימים!

טוב זה מספיק. הבנו. אפשר לעצור. דרום מדינת ישראל (עדיין מדינת ישראל...) אביב 2022...

[בתמונה: הדרום הפרוע... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: הדרום הפרוע... התמונה היא צילום מסך]

[לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *