עדו הכט: אוקראינה – תמונת מצב צבאית מס' 13

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך מהסרטון בתחתית הדף]

בשבועיים האחרונים הערכתי, שהמאמץ האסטרטגי הרוסי עבר לדרום-מזרח אוקראינה, חבל הדונבס. לפני כמה ימים הודיעו בכירים רוסיים באופן רשמי שכך הוא הדבר וכי הם מתכוונים למתן את לחימתם בחזיתות קייב וחרקוב כדי לתת הזדמנות לשיחות השלום. ביומיים האחרונים מתקבלים דיווחים על יציאת כוחות רוסיים מחזיתות אלה חזרה לבלרוס ולרוסיה עצמה.

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

*  *  *

תמונת-המצב המסתמנת מכלל הדיווחים:

הערות לגבי המפה למטה: המילוי של רצף צבע על שטח נרחב נכון יותר כעת מאשר היה בעבר, אבל קשה מאד לדעת באיזה אזורים בדיוק השלימו הרוסים את טיהורם ובאיזה לא.

מפות שפורסמו על-ידי מגוון מכוני-מחקר נראים קצת אחרת בהיבט זה. לכן, בחרתי להשאיר את המפה במתכונת החיצים ורק לסמן אזורים מסוימים כמצויים בשליטה רוסית – כלומר, הלחימה נגד הנוכחות הרוסית נפסקה לחלוטין או כמעט לחלוטין באזורים אלה.

בחלק מהמקומות יש הפגנות לא-אלימות נגד הרוסים – אם כי מהצילומים מספר המשתתפים אינו רב ביחס לגודל האוכלוסייה (האוקראינים כמובן טוענים שמשתתפים אלפים ומעלה).

אגב, ברוסיה עצמה דעכו ההפגנות נגד המלחמה. באלה שמתקיימות יש פחות ופחות משתתפים.

[בתמונה: אוקראינה - תמונת מצב עדכנית ל- 31 במרץ 2022. המפה: עדו הכט]

[בתמונה: אוקראינה - תמונת מצב עדכנית ל- 31 במרץ 2022. המפה: עדו הכט]

חזית קייב

אחרי שבכירים רוסים הודיעו על סיום השלב הראשון במבצע והעברת הדגש האסטרטגי למזרח אוקראינה, מאותרת יציאה של יחידות רוסיות בכמה נקודות השייכות לחזית זו: הן במאמץ שתקף לעבר קייב מכיוון צפון-מערב מבלרוס לאורך הגדה המערבית של הדניפר והן מהכוחות מדרום לעיר סומי.

האוקראינים מטילים התקפות-נגד מקומיות וטוענים להצלחות. לאור הוצאת כוחות רוסיים חזרה לרוסיה לא ברור עדיין אם האוקראינים כובשים שטחים מידי הרוסים (הכיבוש נמדד בהצהרות אוקראיניות על שחרור ישובים שנכבשו על-ידי הרוסים), או שהרוסים נסוגים ומאפשרים לאוקראינים לכבוש את הישובים הללו. כלומר, האם ההישגים האוקראינים הם הצלחה של התקפות שלהם נגד הגנה רוסית, או שהרוסים מנהלים קרבות השהיה בלבד כדי להסיג בהדרגה כוחות מהמרחב, כפי שהצהירו שבכוונתם לעשות.

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך מהסרטון בתחתית הדף]

חזית חרקוב

אין עדכונים – הלחימה ככל הנראה נמשכת במתכונת שהייתה בשבועות האחרונים: הפגזות מרחוק, התקפות מקומיות קטנות של שני הצדדים.

חזית לוגנסק ודוניצק

נמשכת ההתקדמות האיטית של הכוחות הרוסיים לכבוש עוד שטח. האוקראינים ממשיכים להגן בעקשנות ומעת לעת תוקפים-נגד וטוענים שיש להם הישגים.

חזית דרום-מזרח אוקראינה

עיקר הלחימה כאן מתרחשת בעיר מריופול ונראה שבהדרגה הרוסים מצליחים לכבוש אותה. בשאר החזית לא נראה שהרוסים ממשיכים להתקדם צפונה אלא מסתפקים בביסוס הדרך הפתוחה מקרים לדוניצק. למעט גישושים של סיורים לא נראו כוחות רוסיים שמנסים להתקדם לעבר העיר ז'פורוז'יה ממזרח לנהר הדניפר.

על-פניו נראה שגם המאמץ הרוסי לעבר ז'פורוז'יה שמתנהל ממערב לנהר הדניפר נעצר והאוקראינים תוקפים-נגד גם בגזרה זו. אולם, הדיווחים לגבי ההישגים סותרים.

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך מהסרטון בתחתית הדף]

חזית חוף הים השחור מחצי-האי קרים מערבה

בחזית זו היוזמה היא לחלוטין בידי האוקראינים אשר תוקפים לעבר העיר חרסון. אולם, אין שום מידע אמין על תוצאות ההתקפות הללו – האם הן מצליחות או נכשלות. עצם העדר העדכונים, למרות שהאוקראינים תוקפים-נגד כבר שבוע, מרמז שהישגיהם מוגבלים או שלפחות לעת עתה הם נבלמו על-ידי הגנה רוסית.

הרוסים נערכים לביצוע משאל-עם במחוז חרסון שבו האוכלוסייה אמורה לבחור האם היא רוצה להישאר חלק מאוקראינה או להפוך למדינה עצמאית בחסות רוסיה – כמו דוניצק ולוגנסק.

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך מהסרטון בתחתית הדף]

מגמות

בשבועיים האחרונים הערכתי שהמאמץ האסטרטגי הרוסי עבר לדרום-מזרח אוקראינה, חבל הדונבס. לפני כמה ימים הודיעו בכירים רוסיים באופן רשמי שכך הוא הדבר וכי הם מתכוונים למתן את לחימתם בחזיתות קייב וחרקוב כדי לתת הזדמנות לשיחות השלום.

ביומיים האחרונים מתקבלים דיווחים על יציאת כוחות רוסיים מחזיתות אלה חזרה לבלרוס ולרוסיה עצמה. לא ברור לאן יחידות אלה נוסעות – האם מדובר ביחידות שחוקות שנמשכות לאחור רק לצורך שיקום (השלמת כוח-אדם וציוד) ואז יחזרו לחזית הזו או שהן מיועדות לנוע לחזיתות לוגנסק, דוניצק ודונבס.

לפיכך, אני מעריך שחלוקת המאמצים הצבאיים הרוסיים לא תשתנה בימים הקרובים ותתנהל לפי סדר החשיבות שלהלן – כשבתוך כל מאמץ יש כמה שינויים פנימיים:

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך מהסרטון בתחתית הדף]

המאמץ העיקרי:

    • כיבוש מריופול בהתקפה קרקעית רבתי ולא רק הכנעתה באש כפי שכתבתי בעבר. להערכתי במסגרת המאמץ העיקרי הפך הקרב על מריופול למאמץ החשוב ביותר.
    • עיבוי הפרוזדור בין קרים לבין דוניצק. בסיכום הקודם שמתי מאמץ זה בראש סדר העדיפויות. נראה לי שהמאמץ הזה פחת – אולי כי הם מרוצים כבר מהמצב – והמאמץ לכיבוש מריופול הפך למוביל.
    • נראה שויתרו על האפשרות לכתר את הכוחות האוקראינים הערוכים מול לוגנסק ודוניצק ותחת זאת מסתפקים בדחיקתם ההדרגתית מערבה.
    • הפסקה לעת עתה של המשך ההתקדמות מדרום לצפון על שתי הגדות של נהר הדניפר. זאת בניגוד למה שכתבתי בסיכומים הקודמים – נראה שמול התקפות-הנגד האוקראיניות והרצון לרכז מאמץ במריופול ובביסוס הפרוזדור בין קרים לבין דוניצק, המאמץ הזה ירד בחשיבותו.

מאמצים משניים:

    • קרבות הגנה והשהיה בגזרות השונות של חזית קייב, מלווה בהתקפות מקומיות לביסוס השטח שעדיין מחזיקים ושיש בעורפו איים של אוקראינים.
    • תמשך ההפגזה על הערים קייב וחרקוב כדי לשמר את הלחץ עליהן וכך גם הערים הגדולות האחרות בחזיתות אלה.
    • הגנה ממערב לעיר חרסון מול התקפות-נגד אוקראיניות שיוצאות מכיוון ניקולאיב.
    • סוגייה שרק נגעתי בה בסיכומים בכלל היא ההפצצות של התעשייה הצבאית והתשתית הכלכלית של אוקראינה. נראה שהפצצות אלה נושאים פרי והיועץ לענייני ביטחון של נשיא אוקראינה הודה שרוב התעשייה הצבאית של אוקראינה כבר הוחרבה. יש להניח שמאמץ זה יימשך.
[בתמונה: המלחמה באוקראינה - שלל שנפל לידי הרוסים... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: המלחמה באוקראינה - שלל שנפל לידי הרוסים... התמונה היא צילום מסך מהסרטון בתחתית הדף]

הדגשים נוספים

בינתיים, סוגייה נוספת שהרוסים עוסקים בה בעורף הוא בניין הכוח שלהם לקראת המשך המלחמה. כל הסימנים מראים שהם מתכוננים למלחמה ממושכת. לא ברור אם הדבר מרמז שאין להם כל כוונה להגיע להסכם שלום עם אוקראינה, או שהם מתכוננים גם למקרה שהמשא והמתן יכשל או יתארך מאד.

יחידות מאורגנות שהגיעו מאבחזיה, אוסטיה וצ'צ'ניה משולבות כבר בקרבות. כעת, טוענים האוקראינים, החלו להגיע גם אלפי שכירי-חרב מסוריה. אלה לא מגיעים כיחידות מאורגנות; וצבא רוסיה יצטרך לארגן אותם, לצייד אותם ולהכשיר אותם לפעול באוקראינה,ובתיאום עם הכוחות הרוסיים. בניגוד לאבחזים, האוסטים והצ'צ'נים, הלוחמים הסורים אינם דוברים רוסית. שילובם בקרבות ידרוש הקמת מנגנון תיאום ייעודי עם מתורגמנים וחונכים רוסיים. יש להניח שיעדיפו לתת להם גזרה 'משלהם' כדי לצמצם ככל הניתן את קשיי התקשורת. קשיים אשר עלולים לצמצם את יעילות השימוש בהם ולגרום להתנגשויות בינם לבין כוחות עמיתים.

בזמנו היו דיווחים של ניסיונות לגייס גם לוחמים מלוב, אבל לא ראיתי בינתיים דיווח אמין על הגעתם לרוסיה. בנוסף לזרים עוסקים ברוסיה גם בגיוס מתנדבים ליחידות הסדירות הרוסיות.

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: המלחמה באוקראינה... התמונה היא צילום מסך מהסרטון בתחתית הדף]

מבנה כוח האדם של הצבא הרוסי ושימושיו

הצבא הרוסי כולל בתוכו כמה סוגים של כוח-אדם: בנוסף לסגל הקצונה שהם אנשי-קבע - החתומים לתקופות ממושכות - בערך שני-שלישים מהכוח הלוחם הם חיילים, שגויסו לשרות חובה; והתנדבו לחתום לתקופה של שנתיים. בערך שליש מהכוח הלוחם הם חיילים בשרות חובה. על-פי החוק הרוסי אסור להפעיל חיילים בשירות חובה מחוץ לגבולות רוסיה אלא באישור מיוחד. כאשר התברר שחיילי חובה נכנסו לאוקראינה הם הוצאו והנשיא פוטין התנצל בפומבי בפני הציבור הרוסי.

היחס בין חיילי חובה לבין מתנדבים לשנתיים בשרותי המנהלה לא ברור, אבל רוב חיילי החובה הם שם – דבר שגרר בעיות כאשר המלחמה התארכה; והתברר שצריך להכניס לאוקראינה כמות גדולה של כוחות תחזוקה ומנהלה. בעיות אלה היו כנראה הגורם להכנסת חיילים בשרות חובה לתוך אוקראינה ולאחר שפוטין הורה להוציאם היו צריכים למצוא אחרים שיבצעו את משימותיהם.

בימים הקרובים יחל גיוס מחזור חיילי חובה חדשים ברוסיה. בסך-הכל צפויים להתגייס כ-134,000 מתגייסים. בוודאי ינסו, כמו בכל מחזור גיוס, לשכנע כמה שיותר מהם לחתום על התנדבות לשנתיים, כדי שאפשר יהיה, לאחר ההכשרה הבסיסית שלהם, לשלוח אותם ליחידות הנלחמות באוקראינה. אולם, יש להניח שעד שיגיעו הראשונים יעברו כמה שבועות לכל הפחות (אם יקצרו את ההכשרות) או כמה חודשים (אם לא יקצרו).

[בתמונה: נזק לצבא הרוסי - ע"פ האוקראינים - עדכני ל- 30 במרץ 2022. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: נזק לצבא הרוסי - ע"פ האוקראינים - עדכני ל- 30 במרץ 2022. התמונה היא צילום מסך מהסרטון בתחתית הדף]

ישנם דיווחים על כוונה רוסית לגייס מילואים

חלק טוענים שמדובר בבקשה מאנשי מילואים להתנדב וחלק שמדובר בגיוס מצומצם של בעלי מקצועות צבאיים מסוימים ושלא מדובר בהתנדבות. אין לי דרך לדעת איזו גרסה נכונה. יתר על כן, לא ברור בכמה אנשים מדובר.

מערך המילואים הרוסי מונה לכאורה כ-900,000 אנשים. ברור מאד שמדובר רק בחלק קטן ממנו, אבל לא ברור כמה קטן. כעקרון, גם אנשי מילואים אסור להפעיל מחוץ לגבולות רוסיה. לכן, אם ירצו לשלוח אותם לאוקראינה, יצטרכו לבקש מהם להתנדב לכך.

שאלה נוספת היא מידת המוכנות המבצעית של אנשים אלה – מתי וכמה הם התאמנו מאז השתחררו משירות סדיר? בבעלי איזה מקצועות מדובר – גם לוחמים או רק מקצועות עזר?

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *