אלי בר און: אז סוף סוף יהיה לנו חיל טילים מדויקים…

[בתמונה: חיל טילים... למה רק לאיראנים? הנה, יהיה גם לנו, באיחור של עשר שנים לפחות! מקור התמונה: התקשורת האיראנית]

[בתמונה: חיל טילים... למה רק לאיראנים? הנה, יהיה גם לנו, באיחור של עשר שנים לפחות! מקור התמונה: התקשורת האיראנית]

סוף סוף - ובאיחור רב - יהיה לנו חיל טילים מדויקים...  סוף סוף השכל הגיע למערכת הביטחון; ותמונת המציאות כבר ברורה מידי מכדי להתעלם ממנה... טוב מאוחר ובלחץ האילוצים מאשר אף פעם. וכנהוג במקומותינו הדרך לקבלת ההחלטה עקומה; באיחור אופנתי של עשר שנים לפחות.

[לקובץ המאמרים על פער הרלוונטיות של חיל האוויר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

[אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

תום כהונתו של האלוף עמיקם נורקין כמפקד חיל האוויר (מח"א) מבשר סוף סוף גם שינויים והתאמות שעושה החיל, בלית ברירה, למציאות, כפי שהיא משתקפת בבהירות במלחמת רוסה אוקראינה; במגבלות הגדלות על חופש הפעולה של המטוסים הרוסיים באוקראינה; כמו גם על מטוסי חיל האוויר בסוריה ובלבנון; ועל ההבנה שעידן המטוסים המאוישים הולך ועובר מהעולם.

מהתקשורת אנו למדים כי "באופן תקדימי הוחלט כי יוקם מערך טילים חדש, שישוגר מהקרקע, ולמרות זאת יוצב בחיל האוויר. מדובר רק בתחילתו של התהליך, ואת הטילים עצמם לטווחים רחוקים מאוד, ויהיה ניתן לשגר מהאוויר ממטוסי חיל האוויר או באמצעות פלטפורמות קרקעיות. בשנים האחרונות התנהלו בצה"ל דיונים רבים על הצטיידות מואצת במערך של טילים מדויקים לטווחים רחוקים והיכן נכון למקם את היכולות ביבשה או באוויר. בשלב הזה הגרעין הראשון צפוי להיות מוקם בחיל האוויר כבר בחודשים הקרובים, כאשר את אותם טילים ניתן לשגר מהאוויר או מהיבשה. " (לב רם, 2022):

טל לב רם ב'מעריב': העברת שרביט בפיקוד חיל האוויר: התוכנית העתידית במערכה נגד איראן על רקע סיום תפקידו של מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, והעברת שרביט הפיקוד על החיל לאלוף תומר בר, החיל בונה את בניין הכוח שלו לעשור הקרוב. בשנה האחרונה בוצעו עשרות מבצעים שונים בזירה הצפונית

[למאמר המלא של טל לב רם ב'מעריב', לחצו כאן]

רק לפני כשלוש שנים עשה חיל האוויר הכל לסכל את ההחלטה...

להזכירכם, רק בסוף 2018 הורה שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן למערכת הביטחון, להקים מערך טילי קרקע-קרקע מדויקים לטווח של 300 ק"מ שיהווה חלק מזרוע היבשה של צה"ל. בצה"ל התייחסו אליו בחיוך סלחני וחיכו שהקדנציה שלו תיגמר כדי לשגר את התוכנית לעולם שכולו טוב.

עתה, כשכבר לא ניתן להתכחש למציאות, נמצא הפתרון הגואל. כיוון שעידן שלטון הטייסים נגמר, ייבנה חיל העתיד של הטילים המדויקים בתוך חיל האוויר; וכך הוא ישמור על עוצמתו ביחס לחילות היבשה (וימשיך לנוון אותם).

'הארץ' מדצמבר 2018: ליברמן החליט: צה"ל יקים מערך טילי קרקע-קרקע לטווח של 300 ק"מ ב"ידיעות אחרונות" פורסם שבתחילת ינואר הורה שר הביטחון על הקמת מערך שיהיה חלק מזרוע היבשה של צה"ל, והקצה להקמתו סכום ראשוני של כחצי מיליארד דולר

[לכתבה המלאה של 'הארץ' מדצמבר 2018, לחצו כאן]

אז סוף סוף - ובאיחור רב - יהיה לנו חיל טילים מדויקים... 

סוף סוף השכל הגיע למערכת הביטחון. ותמונת המציאות כבר ברורה מידי מכדי להתעלם ממנה... טוב מאוחר ובלחץ האילוצים מאשר אף פעם. וכנהוג במקומותינו הדרך לקבלת ההחלטה עקומה; באיחור אופנתי של עשר שנים לפחות.

חיל טילים במדינות המתוקנות להם צבא מתקדם הוא חלק אינטגרלי מזרוע היבשה; והוא מופעל באמצעות חת"מ: כך ברוסיה, כך בארה"ב, כך בכל מקום נורמלי... לא כאן.

אבל מה לא עושים כדי לשמור על הכבוד של חיל האוויר, ועל עוצמתו!

[לקובץ המאמרים על פער הרלוונטיות של חיל האוויר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

One thought on “אלי בר און: אז סוף סוף יהיה לנו חיל טילים מדויקים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *