גרשון הכהן: מדינת ישראל בין משבר חמור להזדמנות

[בכרזה: כעומק המשבר כך גודל ההזדמנות! הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: כעומק המשבר כך גודל ההזדמנות! הכרזה: ייצור ידע]

רגע לפני שתאבד את שארית סממני ריבונותה, בנגב בגליל ובערי ישראל, מדינת ישראל מחויבת למענה מערכתי מקיף למול האיום. חייבים להכיר בכך שמדינת ישראל במשבר ביטחוני. אבל, במשבר זה טמונה גם הזדמנות; וראוי למצות אותה לחילול שינוי רחב להשבת כבודה עצמאותה וריבונותה של מדינת ישראל.

[המאמר ראה אור לראשונה באתר N-12. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר] [לאוסף המאמרים על 'ריבונות', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על המגזר הערבי בישראל, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על 'הדרום הפרוע' ב'ייצור ידע', לחצו כאן]

הלוגו של N-12

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

כמו התפרצות אירועי ה'אביב הערבי', לגל הפיגועים שמטלטל את מדינת ישראל אין תשתית ארגונית והנהגה מזוהה. יש לו בהחלט תמיכה והשראה מהנהגת החמאס ומהלכי הרוח של דאע"ש, אבל הוא מונע מתוך דחף ספונטני של צעירים הקמים לפעולה בתודעת חובה דתית. לכן, הצליחו לחמוק מרשת המעקב של השב"כ.

לא מקרה שבדיוק עכשיו מציינת מדינת ישראל עשרים שנים למבצע חומת מגן. ברחוב הפלסטיני בעיקר ביהודה ושומרון, תקופת האינתיפאדה השנייה הותירה טראומה. הדור שחווה את שנות המאבק שפרץ בספטמבר 2000, ספג פגיעה כלכלית קשה וגם משבר הנהגה, עד כדי תרעומת על מנהיגותו של יאסר ערפאת (ראו תמונה למטה).

הצעירים המחוללים בימים אלה את גל הטרור וחבריהם התומכים בהם - כמו בחגיגות בכפר יעבד לאחר הפיגוע בבני ברק - הם דור חדש נטול טראומת התבוסה שספגה ההתנגדות הפלסטינית בימי חומת מגן ובשנים לאחריה.

[בתמונה: יאסר ערפאת. הצעירים המחוללים בימים אלה את גל הטרור וחבריהם התומכים בהם - כמו בחגיגות בכפר יעבד לאחר הפיגוע בבני ברק - הם דור חדש נטול טראומת התבוסה שספגה ההתנגדות הפלסטינית בימי חומת מגן ובשנים לאחריה. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: יאסר ערפאת. הצעירים המחוללים בימים אלה את גל הטרור וחבריהם התומכים בהם - כמו בחגיגות בכפר יעבד לאחר הפיגוע בבני ברק - הם דור חדש נטול טראומת התבוסה שספגה ההתנגדות הפלסטינית בימי חומת מגן ובשנים לאחריה. התמונה היא צילום מסך]

חולשה מזמינה אלימות

הטלטלה העוברת על העולם בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה, עוברת גם בתודעת הרחוב הערבי. אנו הרי יודעים מתורת המערכות המורכבות, שאין שלום נצחי; וששלום הוא רק מצב של סטטוס קוו במאבק עוצמה תמידי. ברגע שאחד הצדדים נחלש או כשהאחר מתחזק, מיד הסטטוס קוו מופר, והמאבק מתחדש.

למעלה ממאה שנים, התפרצויות אלימות של התקוממות פלסטינית כנגד יהודים, מונעות מתוך זיהוי של תפנית אסטרטגית. מתוך החיכוך היומי של החברה הפלסטינית עם החברה הישראלית יהודית, הם מיטיבים לזהות את מצבי החולשה של החברה הישראלית והנהגתה.  כך לדוגמה, ברגישות מלאת קשב למשבר הפוליטי הישראלי לאחר ארבע מערכות בחירות ללא הכרעה ברורה, נוצלה לפני שנה נקודת החולשה - במעבר בין ממשלות - בתקופת מאי 2021, כעיתוי מתאים לפריצת התקוממות רחבה.

העיתוי, כשעה גדולה הקוראת להתקוממות

לתודעת העיתוי - כשעה גדולה הקוראת להתקוממות - חייבים להכיר בתרומתה של אמונה אסלאמית שזיהתה את השנה הזו כשנת הזדמנות למאבק במדינת ישראל. בסאם ג'ראר (ראו לינק למאמר למטה) חבר חמאס פרסם ספר בו הציג חישובים מיסטיים המראים כי בשנה זו, שהיא שנת שמיטה, לאחר 74 שנות עצמאות מדינת ישראל תגיע לסופה.

המנהיג הדתי אחמד יאסין -בתמיכת פרשנות מקורית משלו לכתוב בקוראן - דיבר במפורש על שנת 2027 כשנת הניצחון על מדינת ישראל, גם הג'יהאד האסלאמי בחלק מפרסומיו מציין את הכתוב בקוראן בסורת בני איסראיל, כי היהודים השחיתו דרכם ועבדי האל ישלחו לפגוע בהם. הרעיון הזה בגרסאות שונות, מהדהד ברחוב האסלאמי מקאבול עד אפריקה ואסור לזלזל בעוצמתו ובמשמעותו.

[לריכוז המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן] [למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: 'נבואת קץ ישראל של בסאם ג'ראר', לחצו כאן]

ביטוי לחולשה מתבטא בין היתר, בדפוסי התנהלות ההנהגה הישראלית

לקראת חגי הגויים נוצרים או מוסלמים, יהודים בגולה ידעו חרדה קיומית. הדבר הנורא הוא שהחרדה הזו עוברת על היהודים גם בארצם במדינתם. המאמצים הפומביים של ההנהגה הישראלית, להרגיע את פוטנציאל האיום הטמון ברמדאן - למול ארמון המלך בעמאן ולמול הרשות הפלסטינית ברמאללה - נראה כמו התרפסות ומקרין חולשה. הוא מתייג אותנו כבני חסות (דימי בלשון האסלאם).

בהיבט זה, המענה הישראלי, לפני הכול, חייב להקרין עוצמה וביטחון באמות מידה המובנות באזור בו אנו מבקשים לחיות.

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

[בתמונה: גנץ והמלך עבדאללה בפגישתם. איפה הדגל הישראלי? האם שר הביטחון הישראלי איננו מבין שעליה לרגל למלך ירדן - שקיים בגלל הכידונים הישראליים - גורמת לו להיתפס כחלש וכבן חסות? (דימי בלשון האסלאם) כך מקרינים חולשה! צילום: Royal Hashemite Court]

[בתמונה: גנץ והמלך עבדאללה בפגישתם. איפה הדגל הישראלי? האם שר הביטחון הישראלי איננו מבין שעליה לרגל למלך ירדן - שקיים בגלל הכידונים הישראליים - גורמת לו להיתפס כחלש וכבן חסות? (דימי בלשון האסלאם) כך מקרינים חולשה! צילום: Royal Hashemite Court]

בממדים המעשיים מערכת הביטחון הישראלית מחויבת לגיוס עוצמתה במענה ישיר לאיום ברחובות ערי ישראל. נדרש שילוב פעילות אקטיבית יזומה, מלווה בפעילות אבטחה פסיבית בהיקף רחב. למאמץ האבטחה נדרשת נוכחות חמושה בשטח של מסה כמותית רחבה, שחסרה למשטרת ישראל. כאן, המענה נזקק להתארגנות על בסיס גיוס נרחב של מילואים. ושותפות האזרחים גם בנשיאת נשק.

מתוך מאות אלפים לוחמים - שצה"ל גרע מרשימת משרתיי המילואים הפעילים - יש לארגן כוח מקומי, בכל יישוב ושכונה: "משמר לאומי", שיימנה מעל מאה אלף לוחמים בגיוס מילואים. ההפעלה תהיה בכפיפות למשטרת ישראל- משמר הגבול או בכפיפות לצה"ל פיקוד העורף.

רגע לפני שתאבד את שארית סממני ריבונותה בנגב בגליל ובערי ישראל, מדינת ישראל מחויבת למענה מערכתי מקיף למול האיום. חייבים להכיר בכך שמדינת ישראל במשבר ביטחוני. גם במשבר זה טמונה הזדמנות וראוי למצות אותה לחילול שינוי רחב להשבת כבודה עצמאותה וריבונותה של מדינת ישראל.

בכרזה - האלוף במיל' גרשון הכהן: רגע לפני שתאבד את שארית סממני ריבונותה, בנגב בגליל ובערי ישראל, מדינת ישראל מחויבת למענה מערכתי מקיף למול האיום. חייבים להכיר בכך שמדינת ישראל במשבר ביטחוני. אבל, במשבר זה טמונה גם הזדמנות; וראוי למצות אותה לחילול שינוי רחב להשבת כבודה עצמאותה וריבונותה של מדינת ישראל... [התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

   

2 thoughts on “גרשון הכהן: מדינת ישראל בין משבר חמור להזדמנות

  1. @שמעון בן ארע:

    לצערי אופן המחשבה שלך הוא עצמו בגדר תאונה קשה, לדעתי.
    אם מול איום כל כך ברור אתה מקטין את המצב וממשיך בתפישה של בת היענה שהיתה פה עשרות שנים ושהובילה אותנו לאובדן המשילות וההרתעה בתוככי ישראל, אז כנראה יש אצלך חוט מוביל ומקשר חזק מאד אל חוסר היכולת של היהודים לראות את הנולד ולהבין את רצינות האיומים עליהם בכל תקופת הגולה ובמיוחד לפני השואה.
    יהודים מסויימים ממשיכים לחשוב עם משקפיים ורודות ולא רואים את המציאות. ככה הגענו למחדל יום כיפור, ככה הגענו להסכם האיוולת של אוסלו שלא נעצר גם לאחר שהיה ברור שערפאת מעודד טרור. ככה גם הגענו להפקרות ולאיום הדרמטי שיש היום על מדינת ישראל, שהוא "מלחמת העצמאות 2". מצב בו יש לנו מלחמה רב-זירתית עם איראן ושלוחותיה הרבות במרחב + רב-מימדית (כולל תמ"ס, רחפנים ומינהור וכמובן יבשה וים) + איום גדול בתוככי ישראל וביו"ש.
    לפי צה"ל, האיום בתוככי ישראל מהווה מכשול בהקשר יכולת הזרמת הכוחות לחזית ולבסיסים. אם לא נעצור את זה היום, המיליציות של ערביי ישראל הפלסטינים ימשיכו בבניין הכוח ויפעלו ביום פקודה, מול תושבי ישראל, מול בסיסי צה"ל ועוד. אם נוסיף לזה את האפשרות של פגיעה גדולה מאד בעורף ובתשתיות (חשמל, תקשורת, מים, דלק, גז טבעי…) המצב בעורף עלול להיות קיצוני ביותר.

    כל זה ביחד – זהו איום אדיר. לא "תאונת דרכים".

    אבל גם אם נסתכל רק על "הגל" הזה באופן מבודד מהסיכון להמשך (כלומר נתעלם לרגע מהאיום של העצמת הגל וממקרה הקיצון של מלחמה מלאה), זה ממש לא תאונת דרכים. אתה לא יכול למנוע מאנשים להרגיש חששות, כאשר ברחובות הערים מסתובבים רוצחים פנאטיים. אתה בא בטענות לאזרחים כשהמדינה לא מצליחה למלא את חובתה הראשונה כלפיהם של מתן תחושת בטחון אישי? איפה אתה חי?

    כל הנ"ל לא סותר את הצורך לשפר עוד את החוסן והעמידות שלנו כחברה וכבודדים. בסופו של דבר פאניקה לא מסייעת וחוסן כן.

    אבל הניתוח המדוייק של האלוף גרשון הכהן איננו בגדר פאניקה. הוא ניתוח ריאליסטי ומחובר למציאות ומציע פתרונות מעשיים נכונים, שיכולים להגביר את החוסן. בוודאי הרבה יותר לעניין מההזיה של "תאונת דרכים בודדה".

  2. ככה טרור מנצח.תאונת קשה עם 8 הרוגים,לא מונעת מאף נהג לעלות על הכביש.טרור הגובה 5 הרוגים משאיר מאות אלפים ישראלים ספונים בביתם. ומייצרים בגיגים היסטריים מבית ביוצק של גקשון. צאו מהבית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *