אלי בר און: נביאי השקר של הדמוקרטיה

המודל הלובי של הובלה מאחור

[בתמונה: עוד כרזה מלגלגת על מודל ה"הובלה מאחור" של האמריקנים בלוב...; מתוך האתר OBAMA CARTOONS]

[לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

כל מזרחן יספר לנו, שמדינות שנשלטות ע"י הדת המוסלמית אינן יכולות, בהגדרה, להיות דמוקרטיות, כי אין באסלאם הפרדה בין הדת למדינה. אפילו מדינה חילונית, לכאורה, כמו טורקיה, איבדו את צביונן הדמוקרטי, ביום שבו עלתה מפלגה מוסלמית לשלטון.

אבל, זה לא הפריע לאמריקנים 'להעביר את הבשורה' לאיראן, לאפגניסטאן, לעיראק, למצרים ולעזה. התוצאות בהתאמה, במחיר חיי אדם של אמריקאים ובעלי ברית; ובהשקעות עתק שירדו לטמיון, והביאו אסון למזרח התיכון ולעמיו. 

הכישלון הזה אינו מקרי. הוא כישלון אידיאולוגי, כישלון בתפיסת העולם. כידוע, הוא גם אינו הראשון, ואינו האחרון. הוא אחד בסדרה מתמשכת של כישלונות, תוצאה של אידיאולוגיה לא רלוונטית, לפיה הדמוקרטיה היא משאת נפשו של כל עם; ויש להחיל אמות מידה ליבראליות על כולם, כתנאי לסיוע ולתמיכה.

[בתמונה: אוהבי מלכים... אובמה משתחווה למלך סעודיה, כשהסעודים מתגלגלים מצחוק... מקור התמונה, התקשורת הערבית, לחצו כאן]

האמריקאים - בגלל שעוצמתם וחוסר תלותם באחרים מאפשרים זאת - מסרבים להכיר במציאות, מאז החלו במעורבות הבינלאומית שלהם בתחילת המאה הקודמת. הם בנו לעצמם סוג של עולם דמיוני, מתאים לדרך החיים שלהם ומקבלים את ההחלטות שלהם בתחום היחסים הבינלאומיים, ללא קשר למציאות, ולסיכויי ההצלחה של מדיניותם.

יש רק חריג אחד לתפיסה הזו: הלגיטימציה שהאמריקנים, משום מה, מעניקים לבתי המלוכה. לכן, הם אינם דורשים מערב הסעודית, מנסיכויות המפרץ, ממרוקו ומירדן המלוכניות להיות דמוקרטיות; אבל מגיבים קשה על פגיעה בזכויות אדם (מקרה רצח חשוקג'י כמקרה בוחן...).

[בתמונה: מדוע ההעדפה הזו לבתי מלוכה? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי congerdesign לאתר Pixabay]

מדוע העדפה האמריקאית המטופשת הזו לבתי מלוכה? 

מדוע מלך מושחת ואכזר כן; ודיקטטור בעל מאפיינים דומים, לא? לא ברור וחסר הגיון.

אולי בגלל ההיסטוריה האמריקאית של נאמנות למלך בריטניה בטרם הם הפכו למדינה עצמאית (הבריטים הם שבטפשותם, אילצו את האמריקנים למרוד, כי סרבו לתת להם נציגות בפרלמט הבריטי...).

[בתמונה: משתחווים לא רק לערבים... האהבה האמריקנית הבלתי מוסברת לבתי מלוכה (השמרנים אולי זועמים מהמחוות, אבל בתכלס, פועלים בהיגיון דומה... לכתבה המלאה ב- ynet, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים על 'פער רלוונטיות' והשלכותיו, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *