עופר בורין: תהילים, פרק צא – וְאַרְאֵ֗הוּ בִּֽישׁוּעָתִֽי

[לעתים, נדמה שהדובר הוא ה' בעצמו... תמונה זו שותפה רבות ברשתות החברתיות; אולם בעל הזכויות בה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

במזמור הזה קשה לפעמים לדעת מי הדובר. לעיתים, זה המאמין; לעתים, זה המשורר; ולעתים, נדמה שהדובר הוא ה' בעצמו.

בכל אופן, התמונה הכללית היא שהמאמין חוסה בצלו של האל ומקבל ממנו הגנה טוטאלית מפגעי העולם (כיפת ברזל אלוהית). הוא מקבל הגנה ממלכודות של ציידים, ממחלות כמו דבר, מפחדי הלילה, מחיצים שעפים אליו ביום, מאיומים (שלא ברור לי מהם) בשעות האור ועוד ועוד.

בזמן שהמאמין נמצא תחת ההגנה האלוהית הזו, הוא חוזה בנפילת אויביו. בנוסף, הוא מקבל עזרה והגנה מחוליות מלאכים המלוות אותו בכל דרכו.

עד כאן – נראה פשוט ונעים. ואז, הפסוק האחרון נראה לי מוזר: טז אֹ֣רֶךְ יָמִים אַשְׂבִּיעֵ֑הוּ וְאַרְאֵ֗הוּ בִּֽישׁוּעָתִֽי׃ מישהו (לא ברור לי מי הדובר) מסכם ואומר שההגנה האלוהית נותנת למאמין אורך ימים (חיים ארוכים) וישועה (או הצלה).

[לעתים, נדמה שהדובר הוא ה' בעצמו... התמונה צולמה ע"י Laura Rowe ושותפה על ידה ברשתות החברתיות]

ואני שואל – מה פירוש ישועה (או הצלה)? הרי כל המזמור מדבר על ההגנה האלוהית; ולכן, לא ברור לי על איזו ישועה מדובר. אני מציע כפתרון, לחשוב על היחס המתואר מספר פעמים בתנ"ך בין ה' למאמיניו. יחס של אב לילדיו.

  • ומה נותנים הורים לילדיהם עד שהם הופכים לעצמאיים? הגנה וחינוך.
  • ומה מקווים הורים שיקרה לילדיהם כשיתבגרו? שישתמשו בחינוך שקבלו ויהפכו בעצמם להורים עצמאיים.

הישועה היא בעצם ההיפרדות. היכולת של הילדים להיות עצמאיים, תוך שהם שומרים על הקשר עם ההורים, כקשר שאינו קשר תלותי. ואולי לכך מכוון המזמור. ה' נותן 'כיפת ברזל' אלוהית; ומקווה ליום שבו המאמין, או עם ישראל כקולקטיב, יגיע לישועה ויגלה עצמאות עם קשר שאינו תלותי עם ה'.

[לעתים, נדמה שהדובר הוא ה' בעצמו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי dawnydawny לאתר Pixabay]

אז יוכלו ההורים לחייך על שצלחה משימתם.

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

     

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *