פנחס יחזקאלי: ביטול דוחות הקורונה – מתי המשטרה כבר תלמד?

[בתמונה: אם זה לא היה עצוב, זה היה מצחיק... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על 'למי שייכת המשטרה' - אמון ולגיטימציה משטרתית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] 

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ב- 4 באפריל 2021 דחה בג"ץ את העתירות נגד ההגבלות שהוטלו במסגרת "מצב חירום מיוחד" להתמודדות עם קורונה שהשפיעו על השתתפות בהפגנות ובתפילות. השופטים קבעו, ברוב דעות, כי התקנה שאסרה השתתפות בהפגנות במרחק העולה על קילומטר ממקום מגוריו של אדם אינה חוקתית לנוכח הפגיעה החמורה בחירות ההפגנה ובחופש הביטוי. לנוכח זאת, הורו השופטים לבטל את הקנסות שניתנו בגין ההגבלות הנ"ל בין 1 ל-13 באוקטובר אשתקד.

בתגובה הודיעה רשות האכיפה כי בהיעדר יכולת להבחין בין קנסות שהוטלו עקב יציאה להפגנה; ובין קנסות אחרים שהוטלו בתקופה זו על יציאה למרחב הציבורי, הוחלט על ביטול כלל הקנסות שהוטלו בשל הפרתה של ההגבלה של יציאה למרחב הציבורי: כך הסתיים עוד פרק עצוב במחלמה הנמשכת של המשטרה עם האזרחים הנורמטיביים בישראל, שבו - כלשון המעשייה - היא גם אכלה את הדגים המסריחים; גם חטפה את המלקות; וגם גורשה מהעיר: 

[לכתבה המלאה בגלובס, לחצו כאן]

ואחרי שקרה, מה שהיה ברור שיקרה, כדאי לקברניטי משטרת ישראל להתבונן במראה ולשאול:

היה שווה, גם לאכול דגים מסריחים, גם לחטוף מלקות וגם להיות מגורשים מהעיר? על מה התשתם, עד תום, את שוטריכם והולכתם אותם לעימות מבזה וסיזיפי עם אזרחים נורמטיבים, משלמי מיסים, שבמדינות - כמו בריטניה - נחשבים בעלי הבית של המשטרהמילא, אם הייתם מתוכננים לקבל ולו מעשר מהדוחות הללו, עוד היה לכם נימוק כלשהו; אבל, הרי אפילו אגורה מכל אלה לא היה תקציב המשטרה מתוכנן לקבל.

אבל, משטרת ישראל איננה משטרת בריטניה ודומותיה מחבר העמים הבריטי. היא משטרה מנדטורית בת 100, זקנה ומסויידת, שאיבדה כל קשר עם המציאות שאותה היא צריכה לשטר. גם אזרחיה אינם אזרחים בריטים. עבורם בתחומים רבים של חייהם, כולל משטרה, המנדט הבריטי נמשך; ולא היה צריך היה להיות שוטר בריטי, כדי להבין, איך זה ייגמר!

[המקור באדיבות משטרת לונדון. הכרזה: ייצור ידע]

לתלמידי - המפקדים במדים כחולים, שהתפקיד החשוב ביותר שלהם הפך להיות, איך לא לסבך את אנשיהם ואת המשטרה - אני נוהג להמליץ, להחזיק בכיס את הקוד המקצועי (האתי) של משטרת לונדון, הקרוי: תשעת העקרונות של רוברט פיל; ובכל מקרה של דילמה בשטח, לשלוף אותו מהכיס, ולדעת את המעשה הנכון לעשותו.

במשטרה המוזרה ההיא בלונדון, הבינו, שאין אכיפה ללא אמון הציבור במשטרה וללא לגיטימציה ציבורית; ובכל פעם שמפקד משטרה יפגע בעקרוות הללו; ויאכוף בהיעדר לגיטימציה, הוא יבזה את עצמו ואת אנשיו.

אפשר לדמות את הלגיטימציה לאכיפה לשעון דלק ברכב. כשאין דלק לא יוצאים לנסיעה ארוכה לפני שמתדלקים. כך גם עם הלגיטימציה. כשאין לגיטימציה, לא אוכפים בלי לצבור אותה קודם, בטכניקות שונות.

[להרחבה על 'אמון הציבור במשטרה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'לגיטימציה משטרתית', לחצו כאן]

[בתמונה: להם זה לא היה קורה... תשעת העקרונות של רוברט פיל - שווה להעיף עין... התמונה באדיבות דף הטוויטר של משטרת לונדון]

הקוד המופלא הזה מגדיר שלוש חובות בסיסיות של משטרה, שאין לעבור עליהם, גם אם הממונים הפוליטיים חפצים בכך:

[להרחבה על הוגנות באכיפה, לחצו כאן] [להרחבה על שוויון באכיפה, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'שקיפות משטרתית', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'אחריותיות משטרתית', לחצו כאן] 

[הוגנות היא אחת החובות הבסיסיות ביותר של משטרה בחברה דמוקרטית כלפי הציבור; ובלעדיה אין אמון במשטרה ורין לגיטימציה למשטרה לבצע את משימותיה! הכרזה: ייצור ידע]

לסיכום

אין תחליף למקצועיות משטרתית. אם חפצה המשטרה בכבוד ציבורי, באמון ובלגיטימציה לפעולותיה; ואינה חפצה בהתבזות ציבורית מתמשכת, אין לה מנוס מלהפנים היטף את התרשים הזה למעלה. הוא כל התורה כולה!

 

[לאוסף המאמרים על 'למי שייכת המשטרה' - אמון ולגיטימציה משטרתית, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: ביטול דוחות הקורונה – מתי המשטרה כבר תלמד?

  1. לצערי, משטרת ישראל אינה ארגון לומד ולכן התופעות הללו חוזרות על עצמן. לכל היותר, התגובה היא שמחדדים את הנהלים, אבל זה עוזר כמו כוסות רוח למת. תשאל חוקרים כמה מהם מכירים 10% מההנחיות ומנהלים בחקירות, ואם יהיו יותר מעשרה, אני צנצנת.

  2. זו דמגוגיה לשמה.
    כאשר יש תקנות/חוק; על המשטרה לאכוף זאת, רק כך יווצר אימון הציבור.
    לדעתי שגתה רשות האכיפה כאשר ביטלה את כל הקנסות, ניתן היה להבחין בין הקנסות לפי המיקום בו ניתנו.

    • טעות עובדתית אוביה יקירי. אבל צריך בשבילה שיעור ארוך במבוא למשטרה בחברה דמוקרטית…
      אימון במשטרה נוצר רק כאשר מתמלאים התנאים כמו בתרשים: הוגנות ושיוויוניות באכיפה, שיקול דעת בהתאמת החוק הספציפי לאדם הספציפי ולנסיבות, שקיפות ואחריותיות (Accountability).
      אפשר לראות את מידת האמון במשטרה במשטרות בריטניה ודומותיה, למדינות דמוקרטיות אחרות כישראל, צרפת וארצות הברית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *