פיל בחנות חרסינה: המאמץ האיראני הגדול – חלק ב'

[מקור התמונה: התקשורת האיראנית, IIPA]

המאמץ הגרעיני האיראני או איך הגענו עד הלום, חלק ב': מותה של קבוצת הנשק...

זהו מאמר ראשון בסדרה של שלושה העוסקים בהתפתחות הגרעין האיראני, ובאופן שבו שיטתה ומשטה איראן במערב.  המאמרים האחרים הם:

בשלישי לדצמבר 2007, הסיר ממשל בוש את הסיווג, והפך לציבורית חלקים מהערכת המודיעין השנתית, הנוגעים לתוכנית הגרעין האיראני. מאז, המשפט הראשון בדו"ח - שקבע שבסתיו 2003 קבוצת הנשק הפסיקה את פעילותה - נזרק לחלל האוויר על ידי מצדדי הסכם הגרעין במערכת הביטחון ובתקשורת, בכל פעם שמוזכרת תוכנית הגרעין האיראנית.

We judge with high confidence that in fall 2003, Tehran halted its nuclear weapons program

את המשפט השני - שאומר, שבסבירות גבוהה איראן שימרה את האופציה להמשיך לפתח נשק גרעיני - את המשפט הזה הם כבר לא טורחים להזכיר

we also assess with moderate-to-high confidence that Tehran at a minimum is keeping open the option to develop nuclear weapons

האמריקאים מייחסים את ההשהיה של פעילות קבוצת הנשק לביקורת הבינלאומית הגוברת, ולשורת המהלכים והצעדים הבינלאומיים, שננקטו בין 2002 ל- 2003; ובכללם, החתימה האיראנית על הפרוטוקול הנוסף.

אולם האמריקאים מצהירים בדו"ח, שיש להם פערי מידע; וטורחים לציין, שזה בסבירות בינונית, שההשהיה של פעילות קבוצת הנשק נמשכה כמה שנים; ולא חודשה, נכון לשנת 2007. אולם, אין זה אומר שאיראן לא מפתחת נשק גרעינילדעת האמריקאים: "There is more then one way to skin a cat"...

[לעיון הדוח המלא, לחצו כאן]

[התמונה היא צילום מסך]

נתעלם לרגע מהצורך הפוליטי של ממשל בוש להלבין את ה NIE לנוכח הלחץ הפוליטי הגובר על הגבעה, שהונע על ידי ממשל אולמרט - נחזור אליו אח"כ.

[משמאל, הדוח המלא. לעיון, לחצו כאן]

כך חלפו להן כמה שנים בעצלתיים, ובתאריך ה- 29 לאוגוסט 2014, הוציא משרד החוץ האמריקאי הודעה שגרתית על סנקציות נוספות. הסנקציות האמריקאיות כוונו כנגד מי שעוסק בפיתוח נשק להשמדה המונית, מפיציו ותומכיהם, והתמקדו באירגון בשם SPND: האירגון למחקר וחדשנות בטחונית. (https://2009-2017.state.gov/r/pa/prs/ps/2014/231159.htm)

הארגון - על פי האמריקאים - ממוקם בטהרן; ועיסוקו מחקר, במיוחד מחקר שעוסק בפיתוח נשק גרעיני. הוא הוקם בפברואר 2011 על ידי מיודענו מוחסן פח'רי-זאדה (זכותו תגן עלינו), שבמשך שנים רבות עסק במחקר הנוגע לשרשרת פיצוץ גרעינית והמתקנים הנדרשים לכך במסגרת פרויקט AMAD שנוהל בשיתוף ה- MUT האיראני. אוניברסיטה הממוקמת בטהרן.

7 שנים לאחר שבוש הסיר את הסיווג מה- NIE, הטילו האמריקאים סנקציות על גוף שעוסק במחקר עכשווי ופעילות הקשורה לפיתוח נשק גרעיני. בתאריך 21 לאפריל 2017 ניהל אירגון המוג'אהדין אל חאלק - באמצעות מועצת ההתנגדות האיראנית - מסיבת עיתונאים בוושיגנטון די סי. שם, הם חשפו את פעילות ה- SPND. לרוב מדינות המערב היה נוח להתעלם.

אם להתייחס למוניטין של הארגון ולדיוחיו הקודמים, הרי שיש להתייחס ברצינות לדיווח המופיע באותה במסיבת העיתונאים, שלא זכתה, למיטב זכרוני, לכיסוי תקשורתי כלשהו בארץ.

ב- 27 לנובמבר 2020 מחוסל באיראן מוחסן פח'רי-זאדה (ראו תמונה למטה), יש להניח שמוחסן מיודעינו מחוסל בשל חטאיו ופעילותו העכשווית; ולא בשל חטאים הקשורים לפעילות קבוצת הנשק שהפסיקה את פעילותה ב- 2003.

[בתמונה: פח'רי-זאדה, זכר צדיק לברכה... המקור: Tasnim News Agency]

המסקנה מכל הסיפור הזה?

כשאתם שומעים על מותה של קבוצת הנשק האיראנית ב- 2003 - על ידי יודעי דבר שמצטטים את הערכת המודיעין השנתית האמריקאית מ- 2007 - תתיחסו לזה בספקנות.

ראשית, האמריקאים עצמם התייחסו בדו"ח עצמו לנושא בספקנות הראוייה ובמועד מאוחר יותר נתנו להבין דרך הטלת סנקציות על SPND, שאולי תם ב- 2003, אבל ממש לא נשלם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *