פיל בחנות חרסינה: המאמץ האיראני הגדול – חלק ג’

[מקור התמונה: התקשורת האיראנית]

המאמץ הגרעיני האיראני או איך הגענו עד הלום, חלק ג': פסקי הלכה נגד שימוש בנשק להשמדה המונית...

זהו מאמר ראשון בסדרה של שלושה העוסקים בהתפתחות הגרעין האיראני, ובאופן שבו שיטתה ומשטה איראן במערב.  המאמרים האחרים הם:

מעבר ל'מותה' של קבוצת הנשק (ראו המאמר הקודם), מצדדי ההסכם מרבים לצטט את פסק ההלכה שהוציא חמ'נאי בשנת 2003 שאוסר על פיתוח נשק להשמדה המונית באיראן.

כזכור, ב- 12 לספטמבר 2003, הוציאה סבא"א הודעה בה הארגון קורא לאיראן להפסיק את כל פעילות העשרה שהיא מנהלת; ולהצהיר, מידית, על כל החומר הגרעיני שברשותה. ב- 21 לאוקטובר אותה שנה איראן נעתרת פומבית לדרישות סבא"א והודיעה שתמלא אותן כלשונן, בתוך כעשרה ימים.

סביב ההצהרה האיראנית התחילו לצוץ שמועות על פסק הלכה, שאותו חידש המנהיג העליון עלי חמ'נאי וניתן בע"פ, האוסר על רכש פיתוח או שימוש בנשק גרעיני.

דבר קיומו של הצו הוזכר בסבב השיחות בין סבא"א לאיראן בשנת 2005 - וניתנה הצהרה רשמית על קיומו - ובשנת 2010, הוזכר דבר קיומו של פסק ההלכה באתר של חמ'נאי עצמו.

פסק ההלכה המקורי הוצא, ע"פ האגדות, ע"י ח'ומייני המנוח בשעת המלחמה בין איראן לעיראק; והוא הסיבה, לדעת המסנגרים, לכך שאיראן לא נקמה את תקיפת חייליה בנשק כימי, על ידי צבאו של סדאם.

[בתמונה: לפי הסיפור, פסק ההלכה היה ההסבר לכך שאיראן לא נקמה על התקיפה הכימית של סדאם... צילום:  צילום: http://fouman.com]

איש לא ראה ולא זכה לשזוף את עיניו בפסק ההלכה הזה; אבל, בשנת 2014 מראיין העיתונאי האמריקאי גרת' פורטר את מוח'סאן רפיגדאוסט (ראו תמונה משמאל). רפיגדאוסט בא ממשפחה של סוחרים איראנים. קצת לפני המהפכה האיראנית הוא עלה לגדולה, ועם פרוץ המהפכה וחזרתו של חומייני הוא התמנה למפקד האבטחה של האייתולה.

[בתמונה משמאל: הסבא האיראני החביב רפיגדאוסט. מקור התמונה: התקשורת האיראנית]

בין השנים 1982 ל- 1989, רפיגדאוסט שימש כשר הממונה על משמרות המהפכה; ובראיון לפורטר הוא העיד ממקור ראשון על כך, שבין השנים 1982 ל- 1989, הוא ניהל שתי פגישות עם האייתולה ח'ומייני, והציע לו להצטייד, ממקורות חיצוניים ומפיתוח עצמי, בנשק להשמדה המונית.

לפ הסיטור, תשובתו של האייתולה הייתה, שנשק להשמדה המונית מנוגד לערכי האסלאם; ובקשתו-הצעתו של רפיגדאוסט נענתה בשלילה.

הריאיון עם פורטר הוא הריאיון השני באותה שנה, שהעניק רפיגדאוסט. את הראיון הראשון הוא נתן לסוכנות הידיעות מאהר.

כדאי לזכור, בשנת 2014 המגעים בין מדינות ה P5+1 לאיראן - על הסכם הגרעין המתהווה - מתנהלים בהילוך גבוה יחסית; ולאיראנים היה אז אינטרס, כזה או אחר, להציג סיבות רבות ומגוונות, ל'למה נשק להשמדה המונית לא יהיה באיראן לעולם'...

פורטר לא טרח לשאול את רפיגדאוסט על העובדה, שבתקופתו כממונה על הרכש הצבאי, בשנת 1987, איראן קנתה תוכניות לבניית סרכזות מסוג P1 מהרשת של צדיק אחר - הפקיסטני עבדול קאדר ח'אן אבי פצצת האטום הפקיסטנית (ראו תמונה משמאל). איך הדברים מסתדרים? הם לא מסתדרים. אבל, העיקר הסיפור... מי אמר שהכל צריך להסתדר בחיים?

[בתמונה משמאל: עוד חבר בל"ו הצדיקים, הפקיסטני עבדול קאדר ח'אן אבי פצצת האטום הפקיסטנית. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Waiza Rafique. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

משנת 2013, כשהמהלכים האיראנים החלו להתחמם, הנשיא האמריקאי, ברק אובמה, הזכיר את הפאתווה של ח'מנאי (שלהזכירכם איש לא ראה), לא פחות מ- 4 פעמים. בנאומו באו"ם ב 24 לספטמבר 2013, אמר אובמה שהנשיא רוחאני חזר על כך, שאיראן לא תפתח נשק גרעיני; והוסיף ואמר, שהדברים מבוססים על פסק הלכה (פאתווה) שהוציא ח'מנאי.

[למסמך המלא, לחצו כאן]

ההסתמכות הזו על פסק ההלכה הנעלם של ח'מנאי היא אחד הפרמטרים בו משתמשים האמריקאים להצדקת החתימה על הסכם הגרעין. לצערי הם מצליחים לשכנע בזה גם לא מעט ישראלים. רפיגדאוסט - מאיזו שהיא סיבה נעלמת עדיין חי, פאסט פורוורד לימינו אלו...

בתשיעי לפברואר 2021, מהתראיין מוחמד עלאווי שר המודיעין האיראני לרגל יום המהפכה ל- Press TV האיראני. בראיון הוא נשאל על הפאתווה של חמ'נאי. עלאווי השיב, שנכון שח'מנאי הוציא פאתווה שאוסרת על פיתוח נשק גרעיני באיראן; אבל לפי הפאתווה, אם המערב ידחוף את איראן לפתח נשק גרעיני, הרי שאיראן עומדת בכל האיסורים הדתיים; וזאת, "לא תהיה אשמתה".

אז, השאלה היחידה היא, מתי לדעת האיראנים התחיל המערב לדחוף אותה לפתח נשק גרעיני...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *