אפרים לאור: על עובדות וחלומות הזויים – עשור למלחמת האזרחים בסוריה

[בתמונה: עדיין רוצה 'שלום' איתם? עדיין רוצה להיות אח שלהם?! עדיין רוצה להתמזג?! התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Christiaan Triebert - Flickr: Azaz, Syria קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', ד"ר אפרים לאור: אפר"נאי; חבר "מבטחי", פורום מפקדים לאומי.

ד"ר אפרים לאור הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה, תואר שני במדיניות ציבורית ודוקטורט בניהול מקרי אסון שעשה בקינגס קולג' בלונדון. כיהן כיו"ר ועדת ההיגוי להיערכות המדינה לטיפול ברעידת אדמה וכראש המגמה לגאוגרפיה של אזורי אסון באוניברסיטת חיפה.

*  *  *

כשחושבים על חופשה מהפנטת טסים לאקפולקו, לאילת; כשחפצים בהרפתקאות טסים לאמזונס; כאשר רוצים 'לנגב חומוס' נוסעים לחומוס אליהו [אביחי] בטבריה; לא לדמשק!, אבל, כשרוצים מלחמה טובה, מרתקת, מדממת, מטומטמת טסים לסוריה, כן לדמשק...

אדמת סוריה מיועדת למלחמות רבות משתתפים בדרעא, בסווידא, באידליב, בדיר-א-זור, בחומס, בחמה, בקונייטרה, בחאד'ר, כמו שארצות מוקצות לייצור תעשייתי, לגידול מזון, לבילוי בשעות-פנאי. במלחמת יום הכיפורים נלחמו על אדמת סוריה: סורים, עירקים, ירדנים, סעודים, ישראלים ו... מרוקאים. ממש חטיבה מרוקאית בציר ח'אדר, בשולי החרמון.

[לאוסף המאמרים על מלחמת יום הכיפורים, לחצו כאן]

[בתמונה: עדיין רוצה 'שלום' איתם? עדיין רוצה להיות אח שלהם?! עדיין רוצה להתמזג?! התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Bo yaser. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY SA 2.5]

בעשור האחרון לחמו ועדיין נלחמים על אדמת סוריה: אמריקאים, בריטים, צרפתים, רוסים, אירנים, טורקים, בלגים, ספרדים, אפגנים, צ'צ'נים, פקיסטנים, צפון-קוריאנים, לבנונים, ירדנים, ישראלים ועוד. בקצרה, רשימת משתתפים שמזכירה כנס מדעי בינ"ל בחסות האו"מ ופחות רשימת גופים לוחמים בחבל ארץ. צבאות סדירים וסדירים-למחצה מתגוששים כולם עם כמעט כולם, מיליציות חמושות בגדלים ועוצמות מגוונות בשליחות גורמים מזוהים וגם עלומים, אזרחים מן השורה שמחליפים צד ונאמנות בתכיפות גדולה ממה שמתחלפים רמזורים.

לפני זמן-מה עמדתי בתצפית ב'עמק הבכא' ברמת-הגולן כדי לספר לחברים-לוחמים אודות קרבות המגננה בגזרה זו במלחמת יום הכיפורים. בדרך כלל סקירה מסוג זה מתחילה בזיהוי תילים, גאיות, יעדים, מכשולים, יישובים, בסוריה. הפעם, מלאכת איכון וציון היתה קלה תרתי-משמע. זירת הלחימה היתה מלאה בהבהקי-אש, פטריות עשן ואבק ואפילו כוחות שנלחמו רבים נגד רבים אחרים באתרים שלחמנו בהם ב – 1973. צפינו בסרט מלחמה – אך הפעם ממש לא נוגע לנו ובכל זאת דֶּזָ'ה⁻ווּ.

באחד הלילות שמעתי ממרפסת ביתי קולות נפץ מאזור דרעא, בדרום סורייה. הפעם הייתי בלבוש נוח במקום סרבל-טנקיסטים, כוס קפה ושיחת טלפון מעמית ישראלי מלונדון. חלקתי איתו את החוויה. אמר לי: "בִּנְפֹל אוֹיִבְךָ, אַל-תִּשְׂמָח". נשמתי דקותיים והשבתי לפנייה כה אנושית: "אני מנסה, אך לא מצליח"! יש לנו חשבון ארוך, פתוח עם תושבי סוריה.

[בתמונה: עדיין רוצה 'שלום' איתם? עדיין רוצה להיות אח שלהם?! עדיין רוצה להתמזג?! התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי VOA, והיא נחלת הכלל]

חרף הכרות אינטימית של עשרות שנים, כולל מספר סבבי מלחמה ועשרות סבבי לחימה קטנים, מתברר שיש בישראל ידע מקיף ומעמיק ביחס לתמונת-המצב בסוריה; אבל, יש לנו קרוב ל-0 אבחנה, הפנמה ותובנה ביחס לתבונת-מצב בסוריה. מומחים-לכאורה לסוריה כמעט הפקירו בשנת 2000 את החוף המזרחי של הכנרת לצבא הסורי. תושבי כנרת מודים לנשיא חָאפִז אלְאַסַד שהציל אותנו מידי המנהיגים 'התבוניים' שלנו.

עשור מאוחר יותר אהוד ברק כראש ממשלה העריך שמשטר אסד יחלוף מן העולם תוך חודשים ספורים. הוא, אחד מרבים ודומים, סמך בדבריו על קהיליית–המודיעין הבינ-לאומית והישראלית שהבינה בדיוק רב את המצב. סתאם בדיחה. למזלנו, רבים מגאונים אלה עברו לפנסיה תקציבית ויכולים להזיק, אבל הרבה פחות מבעבר. המומחים-לכאורה סברו בתוקף שסוריה תתפורר במלחמת האזרחים לישויות מדינתיות רבות ותעלם כמדינה. בַּשָּאר חָאפִז אלְאַסַד, נשיא סוריה הנוכחי  - תודה רבה לאבא! - מכהן כנשיא על חלקים בלתי-רציפים בסוריה כ- 21 שנים ברציפות, מהן למעלה מ- 10 שנים תוך מלחמה פנימית. משטרו אם כן, אחד היציבים באזור, בעוד שהמספידים שלו התאדו.

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: 'ייצור ידע']

יאללה מומחים - [למה בדיוק?] - תודו בהטעיה והונאה שפיזרתם בזמנו... לא על משך הקדנציה של הנשיא אסד, בכלל לא, אלא על היתכנות שלום בין סוריה וישראל! על סמך מה אמרתם מה שאמרתם?! על סמך מה הינכם נוטלים דרור לעצמכם לחזור על ההבל הזה עכשיו, בכלל זה ביחס להתנהלות מול אירן?! הוכחתם שאין לכם מושג ירוק. מי שמכם להונות את הציבור?!

בסוריה נצפתה אחווה מיוחדת בין שבטי העם הסורי, במיוחד בעשור האחרון. האם מישהו מאמין שתושבי סוריה בגבולות 2011 יכולים להיחשב עם?! האם מישהו יכול להזדהות עם עם אכזר שכזה?! אנא, חדלו למסך אותנו עם 'חומוס בדמשק'. לא מפתה.

קורא נכבד, שער בנפשך [תרגיל, תרגיל. תרגיל....] שיהודים בארץ-ישראל מתמזגים באופן מוחלט בסביבה המזרח-תיכונית עד לבלי הכר: מתאסלמים, מדברים בערבית מדוברת, מדוייקת, בדיאלקט המקומי, עוטים בגדים ומסכות קורונה זהים לערבים, מאמצים כל סוגי המנהגים והתרבות המזה"תיים באופן מוחלט. אחים, כמו אחים.

למה??? כדי לשכון בשלום וליהנות מהיופי והמנעמים של סוריה וישראל כאחת.

ואז בא להם לא טוב בעין, ואתה מקבל במשך עשור ויותר מלחמת אזרחים עקובה מדמם של למעלה מ-600,000 חללים, מאות אלפי פצועים, מאות אלפי נכים, מיליוני הלומי קרב, מיליוני נשים שחוו אונס ברוטאלי.  אנסו בנפש חפצה זה את בנותיו של זה וחוזר חלילה רק כדי להמחיש ניצחון או כיבוש יעד טריטוריאלי... עד שהיוצרות מתהפכות. 11 מיליון עקורים ופליטים מתוך אוכלוסייה של 23 מיליון תושבים לפני עשור. מיליוני ילדים שיודעים להפעיל קלצ'ניקוב, חומרי נפץ, להכין או לחטוף חביות-כלור, להפעיל תותחים וטנקים ולארגן תחמושת. הם מיומנים יותר בלחימה מאשר לשבת בכיתה וללמוד ציונות, לפי תוכנית השלום של מנהיגים הזויים. סוריה היא מדינה שתשתיתה מפוצלת, אדמתה עזובה, מקורות המים דלוחים ומוזנחים, כלכלתה הרוסה ורמת תעסוקה בשפל. תעסוקה?! מה זה?! מדינה שחייה על תרומות, נדבות וייצוא פליטים!  הסורים הרסו את ארצם, פרקו אותה במידה שרעידת-אדמה חזקה לא היתה גורמת. הם ריסקו דור שלם של צעירים ובוודאי כל תקווה עבורם.

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

[הכרזה: ייצור ידע]

אחרית דבר

כפסע היה שחיילים סורים יחזרו לשכשך רגליהם בכנרת, מול ביתי. תגידו קוראים נכבדים, האם הייתם רוצים שכנים כאלה?! 'אחים' כאלה?! האם הייתם רוצים קירבה ושכנות למי שמוכן להכות את אישתו 'מכות רצח' כי הסכימה, באינסטינקט אימהי, לקבל מישראלים עזרה רפואית עבור ילדתה הפצועה מהלחימה?!?! כל זה קרה בינם לבינם! עדיין רוצה 'שלום' איתם? עדיין רוצה להיות אח שלהם?! עדיין רוצה להתמזג?!

עכשיו, שער בנפשך שאתה עדיין רוצה לחיות על פי הדפוס שאנחנו חיים בארצינו העכשווית, ללא שום הסבות, התבוללות והתמזגות מוחלטת במרחב. רוצה להישאר יהודי שחי במדינה ששיטת המשטר שלה דמוקרטית.

עדיין יש לך אשליות?! סוריה עבורי הינה ארץ גזרה שאוכלוסייתה התחרפנה וצריך להתרחק ככל האפשרי ממגע קרוב איתה. אל תספרו לי איך היה לפני 100 שנים בחאלב ולא אספר לכם איך היה לפני 100 שנים בלבוב.

וכן, תבלבלו אותנו עם עובדות; לא עם חלומות הזויים.

בהצלחה

[לסדרת המאמרים אודות 'מומחים', פרשנים ומאחזי עיניים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “אפרים לאור: על עובדות וחלומות הזויים – עשור למלחמת האזרחים בסוריה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *