יצחק בריק: טילים הם נושא שאנחנו מפספסים…

[בתמונה: המילה ״מפספסים״ טומנת בחובה את המחדל הגדול ביותר לבטחונה של מדינת ישראל ואזרחייה מאז הקמתה לפני 74 שנים והאחריות למחדל זה יושבת על כתפייה של המנהיגות הבטחונית והמדינית ב-15 שנים האחרונות... התמונה היא צילום מסך]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

יצחק בריק זכה לאות אבירי איכות השלטון בקטגורית הרשות המבקרת, לשנת 2020.

*  *  *

בתאריך 25/3/21, רואיין האלוף טל קלמן, אלוף פיקוד איראן, על ידי יואב לימור ב'ישראל היום' (ראו למטה). מתוך הכתבה, מצאתי לנכון לצטט שני קטעים, העוסקים באיום הקונבנצינלי על מדינת ישראל. מי שיקרא בעיון את שני הקטעים הקצרים הללו, יבין את גודל האיום שבפניו ניצבים אזרחי ישראל, מול מערך ההטילים הקונבנציונלים המדויקים, הסובבים את ישראל; ואיך אמר בכתבה האלוף טל קלמן? זה ״נושא שאנחנו מפספסים״...

[לכתבה המלאה של יואב לימור ב'ישראל היום', לחצו כאן]

המילה ״מפספסים״ טומנת בחובה את המחדל הגדול ביותר לבטחונה של מדינת ישראל ואזרחייה מאז הקמתה לפני 74 שנים והאחריות למחדל זה יושבת על כתפייה של המנהיגות הבטחונית והמדינית ב-15 שנים האחרונות. (ברצוני לציין ששר הביטחון ליברמן החליט להוביל שינוי מהותי בהקמת חיל הטק״ק, יוזמה שירדה מהפרק מיד עם סיום תפקידו) בהקשר לדבריו אלה של האלוף טל קלמן אני רוצה לומר שמדובר באיום קיומי אשר היקף הנזק שלו יהיה דומה לנזק של פצצה גרעינית רק בלי נשורת גרעינית.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר בתקשורת לאחר ששיגרו האיראנים טילים מדויקים ומל״טים מתאבדים על מאגרי הנפט הסעודי לפני כשנתיים לערך, שישראל נמצאת באיום קיומי כפי שהיא לא היתה מאז מלחמת יום הכיפורים ואף הוסיף ואמר שיש צורך בברית הגנה עם האמריקאים.

מאז ועד היום הזה צה״ל ומדינת ישראל לא השכילו לטפל ברצינות באיום קיומי זה והעורף ההישראלי שיהפוך לזירה המרכזית במלחמה הבאה, נפל בין הכיסאות ולא הוכן למלחמה, ויספוג עקב כך מכות קשות מאוד.

[בתמונה: צפוי שההרג והנזק - שיגרמו עשרות אלפי הרקטות והטילים שינחתו כאן - יהיו בממדים תנ"כיים... יוצר הכרזה: ד"ר אלי מירון. התמונה הימין היא נחלת הכלל. התמונה השמאלית היא צילום מסך מהטלוויזיה האיראנית]

להלן ציטוטים מתוך הכתבה בעיתון ישראל היום:

״אלוף קלמן מוטרד מאוד מההתעצמות הצבאית הקונבנציונלית של איראן, שהיא "נושא שאנחנו מפספסים". לא מדובר על התעצמות בטנקים וארטילריה, אלא בעיקר על טילים ורקטות ארוכי טווח, שחלקם הגדול מדויקים, טילי שיוט, מל"טים, מערכות מתקדמות להגנה אווירית ועוד. "איראן לא רק מייצרת עבור עצמה. היא מזינה את בני החסות שלה ביכולות מדויקות, בטילי שיוט, במערכות הגנה אווירית כדי להתמודד עם היכולות של חיל האוויר הישראלי. מה שמיוצר באיראן לא נשאר באיראן. הוא מייד נמצא בסוריה ובלבנון, ובהמשך אולי גם בעזה".

יואב לימור: "מה שאתה אומר זה שאם יש מלחמה בזירה הצפונית, הנחת העבודה שלך היא שיעוף עלינו נשק מדויק מכל מקום אפשרי באזור?"

[התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

האלוף טל קלמן: ״נכון. ולכן אנחנו כבר לא מדברים על מערכה צפונית, אלא על מערכה בזירה הצפון־מזרחית". לכן, הוא אומר, השיקול אם ליזום מכת־מנע בלבנון כנגד פרויקט הדיוק של חיזבאללה הוא מורכב, משום שהיא עלולה להידרדר למערכה אזורית. "אנחנו דנים בכך בקביעות, ומחפשים דרכים לטפל בבעיה בכל הממדים שלה - גם ביצרן, באיראן".

יואב לימור: ישראל צריכה להגדיר לעצמה קווים אדומים שמעבר להם היא פועלת?

האלוף טל קלמן: ״הגדרה של קווים אדומים היא בעייתית מאוד".

יואב לימור: למה? הרי הגדרת לעצמך קווים אדומים בגרעין.

אלוף טל קלמן: "קווים אדומים טבעם להישחק. מדינת ישראל יודעת לתת פתרונות לאתגרים מורכבים מאוד ואני מעריך שעם הטכנולוגיה והיכולות שלנו נדע לתת פתרון גם לאתגר המורכב הזה. אבל כאמור, זה לא רק עניין של חיזבאללה אלא בעיה אזורית רחבה, שחייבת להיות בשיח האסטרטגי שלנו עם האמריקנים ואחרים, כי אף אחד בעולם לא עוסק בזה. מדברים על נשק גרעיני, כימי, אבל לא עוסקים בדיוק הטילים וחייבים להכניס את זה לשיח".

[התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

הצטרפו אליי לקבוצת הואצאפ-יצחק בריק בטחון לאומי-לקבלת העדכונים והפוסטים החשובים ביותר בקישור הבא:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *