מאיר גלבוע: הם בכל זאת תופרים תיקים!

[בתמונה: מסתבר שאם יש משהו שהמשטרה מצליחה מאד זה במאמציה להוכיח את הטענות נגדה על תפירת תיקים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Mysticsartdesign לאתר Pixabay]

מסתבר שאם יש משהו שהמשטרה מצליחה מאד זה במאמציה להוכיח את הטענות נגדה על תפירת תיקים!

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מאיר גלבוע 2

ד"ר מאיר גלבוע הוא קרימינולוג ישראלי וניצב משנה (בדימוס), שכיהן כסגן ראש היחידה הארצית לחקירות פשעים במשטרת ישראל.

לאחר פרישתו מהמשטרה, עמד בראש מחלקת החקירות ברשות ההגבלים העסקיים.

לאחר מכן שימש יועץ מיוחד לענייני שחיתות למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס.

זהו מאמר שני מתוך שלושה שעוסק, בין היתר, בתופעת 'תפירת התיקים'. למאמרים האחרים לחצו כאן:

*  *  *

מזה שנים רבות אני שב וטוען שאף כי יש מחדלים לא מעטים בחקירות המשטרה, אך אין בה תפירת תיקים. משטרת ישראל מתעקשת להוכיח שאני טועה.

מעשה שהיה כך היה. הולך אדם ברחוב ופתאום רואה שני שוטרים שועטים לעברו. הוא נבהל והחל לברוח. הרי לא כל יום אנשים רואים שוטרים רצים לעברם.

לפי גרסת השוטרים בשקית שהשליך מידיו התגלו סמים. לאחר חקירה מאומצת הוגש נגדו כתב אישום. כתב האישום התבסס כמובן על הסמים שנתפסו אך בעיקר על הדוחות שכתבו השוטרים על האירוע.

[להרחבה על 'תפירת תיקים', לחצו כאן]

[בתמונה: מסתבר שאם יש משהו שהמשטרה מצליחה מאד זה במאמציה להוכיח את הטענות נגדה על תפירת תיקים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

במשפטו העידו שני השוטרים האמיצים. הסתבר שאחד השוטרים העיד בבית המשפט כי שינה את תיאור האירוע והחליף את המזכר שכתב במזכר אחר שכתב 8 חודשים אחרי האירוע עצמו.

אתם בוודאי תחשבו שפתאום הוא נזכר בפרטים נוספים ששכח כשהאירוע היה טרי בזיכרונו, אך לא. הסיבה לשינוי גרסת השוטר חשובה ביותר. השוטר אמר שהסיבה לכך היה שחשב שתפיסת הסם תעזור לו להצטיין ולהתקדם במשטרה; השוטר השני מסר במהלך החקירה הנגדית בבית המשפט כי דוח הפעולה של חברו לא משקף את שארע, משום שרצה לזכות בכל הקרדיט לתפיסת העבריין. בית המשפט זיכה את אותו נאשם. מי שלא מאמין יקרא את פסק הדין (ת"פ ירושלים, 2874-05-18).

אם אכן, נכונים טענות השוטרים כי אותו אדם נשא סמים, הרי הזיכוי בעקבות שיפוץ הדוחות גרם לשחיקה בהרתעה; ולכך שעבריין סמים מסתובב חופשי ומאושר ברחובותינו. כך, ששינוי הדוחות דווקא השיג תוצאה הפוכה מאחד מיעדי המשטרה – הרתעה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי AnnaliseArt לאתר Pixabay]

כדאי לשאול היכן עכשיו הם אותם 'שיפוצניקים'. האם הם סולקו מהמשטרה או עדיין משרתים בה?

משום מה, עולים חשדות אצלי שהם עדיין לובשים את המדים הכחולים; ובכך, ממיטים בושה על חבריהם השוטרים הישרים. מילא השיפוצניקים מהדרגות הנמוכות, אך היכן היו החוקרים? האם לא הבחינו ב"שיפורי" הדוחות? האם התובעים שהגישו את כתב האישום לא בדקו את הראיות בתיק?

מסתירים...

איני מתפלא אם אכן, השוטרים המשפצים, והחוקרים והתובעים השטחיים, שהעדיפו לעצום את עיניהם מהשקרים של השיפוצניקים ולא לראות דבר, עדיין במשטרה. זאת כי עמדת המפכ"ל החדש היא להסתיר עד כמה שאפשר פשלות של המשטרה.

בפקודת מטא"ר חדשה שפורסמה - ונחשפה ע"י עו"ד פנחס פישלר - קבע המפכ"ל כי דוחות של תחקירים יוסתרו מהציבור ולא יגולו. תחקירים כאלה נעשים בעיקר כאשר יש תקלות בעבודת המשטרה, כאשר שוטרים פועלים בניגוד לחוק, כאשר הם מותחים את סמכויותיהם מעבר למותר, כאשר הם מתעמרים באזרחים ועוד כהנה וכהנה. הסתרה היא היפוכה של השקיפות, וזו השקיפות המגינה מפני שחיתות. לכן, אל נתפלא אם המשטרה תמשיך ותדרדר ותאבד את מעט אמון הציבור בה שעדיין נותר.

כזכור, עו"ד פישלר נאבק גם בעבר במדיניות ההסתרה, בסוגיית השחרת והעלמת שמות השוטרים שהורשעו בבית הדין למשמעת של המשטרה.

מסתבר שאם יש משהו שהמשטרה מצליחה מאד זה במאמציה להוכיח את הטענות נגדה על תפירת תיקים.

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!            

5 thoughts on “מאיר גלבוע: הם בכל זאת תופרים תיקים!

  1. Pingback: תרבות, סטייה, אלימות ושחיתות שוטרים באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

  2. די להזכר במשפטי שר המשפטים יעקב נאמן, אירוע "הנשיקה" של שר המשפטים חיים רמון, המקרה של אביגדור קהלני, ורשימה ארוכה של נבחרי ציבור אחרים שהקריירה שלהם חוסלה בעקבות משפטי שווא- כדי לאשש, לצערינו כי רב, את טענתך

  3. כלום לא מפתיע! תרבות השקר מושרשת במשטרה הרבה הרבה לפני הקורונה ובטח,הרבה לפני עידן המפכ"ל קובי שבתאי.
    ארגון חולה ורקוב שקציניו (יותר מדי דרגות גבוהות)
    מתעמרים בציבור הנורמטיבי דווקא, משקרים, ממלאים טבלאות סטטיסטיות, ועכשיו מעליהם, מפכ"ל חדש שמצטייר כבריון שכונתי.

    אגב,חובה להוציא את התביעה ואת אגף החקירות מהמשטרה

  4. מאיר ידידי! כשצפיתי בסדרה על ״מחוז ירושלים״ התאהבתי בשוטרים שהופיעו בה ותכננתי טיול לחברי מהגליל העליון לירושלים בעקבות הסדרה , כולל פגישות עם משתתפי הסדרה. כשנחשפה פרשת הפיברוק של אירוע מציאת נשק אצל ערבי מעיסוויה ביטלתי את הסיור אותו היה אמור להדריך ידידי – קצין משטרה מצוין , שבינתיים פרש כבר משורות המשטרה. מאז אותה פרשה וגם אחרי שאני קורא ושומע על התנהגות קלוקלת ומוסתרות של שוטרים ובמיוחד כשנוכחתי באלימות של שוטרים נגד מפגיני בלפור, איבדתי את האמון במשטרה . אני יודע שעדין יש בשורותיה שוטרים טובים וישרים שעושים את עבודתם עפ״י החוק ובשיקול דעת אבל אישית איבדתי את האמון במערכת כולה אשר זקוקה , אולי לאחר מהפך שאני מתפלל שיקרה בהנהגת המדינה בעוד כשבועיים , לניעור רציני.

    • אורי יקירי,
      חוליים של מינהל ציבורי אינם נפתרים בחילופי שלטון. הלוואי והיו. פוליטיקאים מתחלפים. המנגנון לעולם נשאר… זו בדיוק משמעותו האמתית של ה'דיפ סטייט' שקיים בכל מדינה דמוקרטית!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *