הרן פינשטין: תפקידו של היועמ"ש לייעץ. לא לקבוע!

[בתמונה: השר אוחנה בשירות בתי הסוהר. מקור התמונה: פייסבוק. שם הצלם אינו מוזכר]

הרן פינשטין הוא שופט בדימוס. משנת 1991 הוא מרצה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "הגמילה מהגלימה. מרשימותיו של שופט בעיר שדה".

*  *  *

בסוף חודש דצמבר 2020 הורה השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, לא לחסן בשלב זה כלואים, אלא רק אנשי סגל. שורת גורמים ובהם האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם ולשכת עורכי הדין פנו בכתב לשר אוחנה ולשר הבריאות יולי אדלשטיין ודרשו לשנות את ההחלטה.

גם היועמ"ש פנה אל השר. המשנה ליועמ"ש כתבה אליו כי אין תוקף להנחייתו שלא לחסן כלואים, אלא רק אנשי סגל בבתי הכלא. "זכותם לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה", כתבה.

השר הבהיר שאין זה מסמכותו של היועץ לקבוע אלא רק לייעץ. "את הדין לציבור אתן אני ולא אתם". אמר (ראו הכתבה למטה):

[לכתבה המלאה של דולב ולוי ב'חדשות וואלה', לחצו כאן]

אינני יודע אם השר אוחנה צודק בכך שקבע כי אסירים יקבלו חיסון נגד קורונה לאחר אנשי השב"ס. אני יודע כי דבריו ביום שישי בערב , בריאיון טלוויזיוני, היו לגמרי צודקים.

סוף סוף קם שר בישראל ומעמיד את היועמ"ש במקומו, בריש גלי, מול פני העם המאזין לערוץ התקשורת בו התראיין. הוא - היועמ"ש - אינו קובע. הוא מייעץ. האחריות היא של השר. 

ליועמ"ש אין אחריות ישירה כלפי הציבור; והוא יכול לומר ככל העולה על רוחו, מבלי שיצטרך לתת דין וחשבון לציבור אחת לארבע שנים או קצת פחות מזה...

כאשר כתבתי כי לדעתי השר אוחנה ראוי לחזור למשרד המשפטים - התכוונתי בדיוק לנכונות גישתו דלעיל. זאת, כמובן, מבלי לפגוע באנשים נוספים, המוכשרים אף הם לכהן בתפקיד זה.

One thought on “הרן פינשטין: תפקידו של היועמ"ש לייעץ. לא לקבוע!

  1. אמת. השר אמר ולדעתי בצדק: "קודם יחוסנו הסוהרים ואחר כך העצורים", לא שמעתי אותו אמר שלא יחסן את העצורים
    לי זה נשמע נכון כפי הבקשה לחסן קודם את סגל הרפואה ואת סגל ההוראה לפני האחרים.
    לכן לא ברור לי על מה קפצו כל אלה המכונים "שומרי הסף" אם לא ריח פוליטי נודף מכך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *