גרשון הכהן: זו לא הכיפה, זה הסיפור הלאומי

[בתמונה: לא הזקן והכיפה מחוללים את ההתנגדות למינוי תא"ל (מיל') והשר לשעבר אפי איתם ליו"ר יד ושם... מקור התמונה: פייסבוק]

[המאמר ראה אור לראשונה בעיתון 'ישראל היום'. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר]

ישראל היום

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

זהו מאמר רביעי בסדרת המאמרים על יד ושם; ועל מועמדות אפי איתם לראשותו. המאמרים האחרים:

*  *  *

לא הזקן והכיפה מחוללים את ההתנגדות למינוי תא"ל (מיל') והשר לשעבר אפי איתם ליו"ר יד ושם. לרב מיכאל מלכיאור (ראו תמונה משמאל למטה) זקן ארוך יותר, וזה לא מנע ממנו להתייצב בנחרצות בוטה בהובלת מחנה המתנגדים. מסגור ההתנגדות לאיתם כהסתייגות מדמותו הציבורית, מובילה לדיאגנוזה שגויה. הסיפור עמוק ומשמעותי יותר מדימוי סטריאוטיפי. מדובר בשאלת היסוד של מיקום השואה בתודעת הזהות היהודית וביסוד זיקתה לתקומת מדינת ישראל.

זה כמה עשורים שמוסד יד ושם - על מדריכיו וחוקריו - נתון למגמות שנויות במחלוקת. מדובר בוויכוח עקרוני סביב שתי שאלות יסודיות: ראשית, האם היתה השואה אירוע ייחודי לעם היהודי, או שמדובר בתופעה אוניברסלית של רצח עם, שהתרחשה גם לעמים אחרים ועלולה להתרחש שוב בעתיד, בדפוס דומה, במקומות נוספים. שנית, האם הפשע הנורא ייחודי לגרמניה הנאצית ונבע מתשתית תרבותית לאומית ייחודית, או שמדובר גם כאן בתופעה אנושית בעלת מאפיינים אוניברסליים, שעלולה לחזור על עצמה בתרבויות אחרות, אולי אפילו גם אצלנו, במדינת ישראל.

[בתמונה משמאל: לרב מיכאל מלכיאור זקן ארוך יותר, וזה לא מנע ממנו להתייצב בנחרצות בוטה בהובלת מחנה המתנגדים...  התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה, כפי הנראה, על ידי Yoli~commonswiki; והיא נחלת הכלל]

שאלות אלה חובקות עולם ומלואו בדיון הפילוסופי והמדעי בשאלה מהו טבע אדם, והן מתקיימות במרחב העיון האינטלקטואלי, הרחק מעבר לסדר היום הפוליטי והחברתי במדינת ישראל הקטנה. בשתי סוגיות מהותיות אלה הפכו בהדרגה מדריכי יד ושם, לעיתים בעל כורחם, לסוכני השפעה של השקפת עולם אוניברסלית, זרה לעמדת הרוב היהודי במדינת ישראל. הדבר מתבטא באופן מובהק בהכנה ובליווי של משלחות צה"ל במסעות "עדים במדים".

חוויתי את המגמה הזו באופן אישי כשעמדתי בראש משלחת כזו בקיץ 2003. התפיסה שלפיה בתנאי לחץ וסיכון מסוימים יכולות השנאה, הגזענות והרצחנות לסחוף כל בן אנוש, אף הפכה לדגל במאבק נגד "הכיבוש" במרחבים שעבור יהודים רבים הם נחלת אבות.

בכל שנה, לקראת יום השואה, עולים אלופי המטכ"ל ליום עיון ביד ושם. באחד מביקורים אלה הובילה מדריכה בכירה לאולם שבו מוצגות יצירות אמנות, שיצרו שורדי השואה שעלו למדינת ישראל. סמוך לשלטי ההכוונה, דיברה המדריכה על יצירותיהם של "השורדים המהגרים". תיקנתי אותה, בהדגשה: "הם לא מהגרים, הם עולים"; יהודי עולה לארץ ישראל, וזה ייחודה של תופעת קיבוץ הגלויות כבשורה נבואית. היא התעקשה שהמילה "הגירה" היא המונח המקצועי האוניברסלי. זה בדיוק סלע המחלוקת: האופן שבו בוחרים לספר את סיפורם של העם היהודי ושל מדינת ישראל, בהתכחשות למאפייני יסוד ייחודיים שאין דומה להם בתולדות האנושות. מונחת כאן מחלוקת מהותית בגישת היסוד להבנת השואה ותקומת מדינת ישראל.

[בתמונה: עולה חדשה מאתיופיה מנשקת את האדמה עם הגיעה לארץ. האם הגירה ולעיה זה אותו הדבר?? המקור: פייסבוק. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

איך כל זה קשור לאפי איתם?

יד ושם כמוסד בעל השפעה הוא מעוז חיוני לשליטה על עיצוב הסיפור שמדינת ישראל מספרת לעצמה במאבק על המשך דרכה. לא במקרה כמה מחסידיה הבולטים והמובהקים של הגישה ה"אוניברסלית" בחקר השואה מובילים את המאבק הארסי והפרסונלי נגד אפי איתם. הם יודעים שבראשותו תנשב ביד ושם רוח יהודית ישראלית, ובדיוק את זה הם מבקשים למנוע.

מקורות והעשרה

 

3 thoughts on “גרשון הכהן: זו לא הכיפה, זה הסיפור הלאומי

  1. לא הבנתי איזו רוח יהודית אתה רוצה שאפי איתם ישיב ליד ושם? של גזענות כלפי מיעוטים בישראל, של דיכוי בני המיעוט הערבי, של ראייתם כאנשים נחותים, שצריך לגרשם מכאן בכוח? אם זו רוח יהודית – אז קדימה, יש למנותו ויפה שעה אחת קודם. אך, אל תתפלאו אם מנהיגי אומות מחו"ל לא ירצו לבקר יותר ביד ושם המונהגת על ידי אדם שתואר כגזען ולאומן. וצריך לשאול אם מי שתומך בו – דומה לו? לי בשלב זה אין תשובה על כך.

    • אני לא מבין את תגובתך.
      אני לא מכיר את אפי איתם ולא יודע אם הוא מתאים או שאינו מתאים לתפקיד.
      אבל מדבריך אני מבין שמדינת ישראל היא מדינת כל אזרחיה.
      אז אני מתנגד לכך שמדינת ישראל תהיה פתוחה להגירה של כל אחד בעולם.
      לכאן יכולים להגר רק יהודים, זה המינימום שנותר לנו מלקח השואה.
      יחס שווה לכולם כן, זכות לכולם להגר לכאן, לא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *