יצחק בריק: מהפכת הטילים

[התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

המכתב הבא נכתב ביולי 2011 ע״י סא״ל (מיל') יורם פלד, בנו של מפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים האלוף בני פלד ז״ל, טייס קרב לשעבר, מפקד טיסת 101, אף 16 ד׳:

"... חלומו של מפקד חיל האוויר עומד להתגשם. הגנת שמי המדינה, אוטומטית, הרמטית, מידית, ללא סיכון. כל זאת באמצעות מערכת טילי ק"א לירוט כל גוף החודר לשמי ישראל. מערך זה מיתר את רוב כוח הירוט שהוקצע למשימה זו עד כה.

אם היה אפשר להגשים חלום נוסף עבור חיל האוויר, הרי זאת היא מערכת שתאפשר לחיל האוויר להפעיל את מעגלי המודיעין והשליטה המצוינים שלו, ולהגיע לכל נקודה במזרח התיכון ומעבר לו, בתוך דקות, ללא סיכון, בדיוק הקטן ממטרים ספורים, ולגרום להשמדתה הוודאית של כל מטרה, בכל מזג אוויר ובכל כמות שהמבצע ידרוש.

[צילום DoD של ארה"ב: SSGT SHANE CUOMO, USAF]

רוב משימות חיל האוויר בקרב יכולות להתבצע באמצעות הטכנולוגיות הקימות בטילים הטקטיים והאסטרטגיים, למעט מערכי התובלה ומסוקים, ומערכות שליטה ואיסוף מודיעין.

מערך מטוסי הקרב בחיל האוויר הוא כנראה המערכת היקרה ביותר בצה"ל, ברכש ותחזוקה, בהון האנושי המעולה הנדרש להפעילו הדורש הכשרה ואימון של שנים ארוכות. בחישוב גס המחיר להבאת כל ק"ג של חומר נפץ לשטח אויב גדול ממחיר קילו זהב. מיקום קבוע וצורך במסלולים בבסיסים מהוה מטרה לטילי האויב.

אמצעי זה להביא חומרי נפץ וחומרים לא קונבציונליים לשטחי האויב הוא אנכרוניסטי וכמעט ולא השתנה מאז תחילת המאה שעברה. הסיבה העיקרית היתה בעיקר חוסר דיוק וצורך לראות בעין את האויב. דווקא אויבנו, בעיקר סוריה, אירן, חיזבלה והחמס מראים לנו את הדרך ליצירת "מאזן אימה" מבלי הצורך להפעיל מערך אדיר ויקר של מטוסי קרב.

במלחמת לבנון השנייה (2006) בה לא היו טילי ק"א או כל איום על מטוסינו, חיל האוויר שימש בעיקר כמרכז לתובלת פצצות לבירות והפצצות שטח מגובה רב מחשש לנ"מ. הנסיונות לטפל באיום טילי ק"ק הקטנים נכשל למרות שלחיל האוויר היה חופש פעולה מלא (למעט הצלחה אחת בטיפול בטילים ארוכי טווח באזור ללא כל הגנה אווירית, ובעיקר בזכות המודיעין המדויק. ניתן היה לעשות זאת גם עם מטוסי מיסטר 4 ישנים).

הרצון להלחם "בזהירות" במלחמת לבנון ה-2 הביא את ח"א לאבסורד באופן הפעלתו. היות ולמעשה לא הוכרזה מלחמה בשום שלב, היתה משימתו העיקרית של ח"א לשוב הביתה בשלום כמו בכל פעילות בט"ש. פיקוד חיל האוויר עשה הכל כדי למנוע מצב בו יופל מטוס וצוותו בידי האויב, מאחר והמכה המורלית במקרה זה נחשבת כגרועה ביותר. נשאלת השאלה מדוע צה"ל מוכן לקבל אובדן של טנקי מרכבה על צוותיהם ולוחמי חי"ר בלחימה, אך נפילת צ"א ב F-16 - פירושה ניצחון לאויב והפסד שלנו. (ממכתבי טייסים מ-2006).

[בתמונה: מערך מטוסי הקרב בחיל האוויר הוא כנראה המערכת היקרה ביותר בצה"ל, ברכש ותחזוקה, בהון האנושי המעולה הנדרש להפעילו הדורש הכשרה ואימון של שנים ארוכות. בחישוב גס המחיר להבאת כל ק"ג של חומר נפץ לשטח אויב גדול ממחיר קילו זהב. מיקום קבוע וצורך במסלולים בבסיסים מהוה מטרה לטילי האויב.. מקור התמונה: היצרן]

יש לצפות לכך שבעתיד אזורי לבנון ועזה וסוריה ואולי גם מצרים, יהיו מוגנים ע"י מערכת הגנה אווירית יעלות כדוגמת S-300 ודומיו. חיל האוויר עלול לאבד מטוסים רבים במהלך הניסיון להשמיד את מערך הטילים וזאת עוד לפני הטיפול בטילים הנורים לעבר ישראל ולסייע לכוחות הקרקע. בנוסף, ינסה האויב לפגוע בבסיסי ח"א בירי טק"ק מסיבי על מנת למנוע יציאת מטוסי קרב לתקיפה. מערך התחזוקה יפעל לראשונה תחת אש.

עיקר השינוי צריך להיעשות בהצטיידות באלפי טילים טקטיים מסוגים שונים

בתהליך בו הגנת שמי המדינה תעשה ע"י "כיפת ברזל" ומערכות טילים נוספות, ושיגור פצצות למטרות בכל שיטחי האויב יכול להעשות ללא שימוש במטוסים - המשך הרכש והכשרה הנדרשים להפעלת מאות מטוסי קרב להגנת שמי המדינה ותקיפה הוא נטל כבד על תקציבי הבטחון. תלותנו בטכנולוגיות זרות תפחת ותתאפשר גמישות מדינית בהפעלתו.

בכך יתגשם חלומו השני של מפקד ח"א, השמדת מטרות ללא סיכון, בכל מז"א, בכל המזרח התיכון ומעבר לו, תוך דקות מגילוי מערכות המודיעין.״

סא״ל (מיל) יורם פלד

והנה תגובה של טייס קרב נוסף - שעשה תפקידים בכירים בחיל האויר ובחברת אל על - על המכתב של סא״ל יורם פלד:

״ומה קרה עם החזון של יורם פלד, טייס קרב מעולה, מפקד טייסת 101 אף 16 די, ובנו של האלוף ז"ל בני פלד? ישראל מגדילה את מחיר ההימור! חיל טילים אאוט, 3 טייסות אף 35 אין!!. זה יעלה לנו ביוקר רב, שלעומתו עלות חיל האוויר הקרבי עוד תתגמד

.

One thought on “יצחק בריק: מהפכת הטילים

  1. חייבים לשנות את הקונספציה הבטחונית.
    חיל האוויר באמצעות מטוסיו המשוכללים וטייסיו המוכשרים יביא לנו את הניצחון.
    זה לא היה מכון בעבר ואין סיכוי לכך בעתיד.
    חיל האוויר מעולם לא הצליח לנטרל את מערך הרקטות שמשוגרות לכאן.
    גם לא לצמצם את קצב השיגורים.
    כעת בעידן הטילים המדוייקים המצב חמור שבעתיים כי האתרים החיוניים כמו גם המאוכלסים ביותר פגיעים מאוד.
    לכן חייבים חיל טילים שיקל על חיל האוויר ויבצע חלק ניכר מהתקיפות.
    חייבים גם מערכות לייזר רב עוצמה שיגנו על מרכזי האוכלוסיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *