אלי בר און: בזכות מכירת מטוסי אף 35 לאיחוד האמירויות

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי skeeze לאתר Pixabay]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

נראה לי כי רבים מהפוליטיקאים והעיתונאים שלנו התבלבלו.

מדוע התבלבלו? כי כהרגלם הם לא טרחו ללמוד את העובדות,ושוב הם מלהגים בנושא שאינו מובן להם היטב מלמידה וממחקר. כך, יוצא שהם עוסקים בניפוח של שמועות שמופצות לציבור ע"י אינטרסנטים או אנשים חסרי ידע.

"זו פרשת צוללות מס' 2", זועקות הכותרות בערוצי התיקשורת... ראש הממשלה - כדי לקדם את היוקרה האישית שלו, כמי שהביא הסכם שלום עם מדינה ערבית חשובה, אחרי 25 שנה - אישר לאמריקאים למכור לאיחוד האמירויות את כלי הנשק המסוכן והקטלני מכולם; ובכך, אפשר את חתימת ההסכם במועד הזה.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Military_Material לאתר Pixabay]

ואני אומר לכם שאם הייתי ראש הממשלה, לא רק שלא הייתי מתנגד כלל ועיקר לעסקה הזו, סביר שביני לביני, הייתי מרוצה מכך שהיא מתבצעת. מדוע?

1, עקרון הצביעות והולכת השולל...

יש לדעת כי האף 35 אינו המטוס הטוב והמסוכן בעולם. הוא מטוס טוב, אך בשום אופן לא המטוס הכי טוב בעולם. בנוסף, זה מטוס שעדיין סובל ממחלות ילדות לא קלות.

מי מטוס מסוכן יותר? האף 15e, שכ 70 מטוסים מהדגם הזה נמצאים ברשות ערב הסעודית, הקרובה מאוד לישראל; ומספר קטן משמעותית של מטוסים מהדגם הזה מופעל גם ע"י חיל האוויר הישראלי.

כך האף 15e הדו מנועי עולה ביכולותיו משמעותית על האף 35, עולה גם בטווח ההפצצה היעיל, גם ביכולת לבצע הפצצות כבדות יותר וגם ביכולת קרבות אוויר אוויר המשופרת ובעוד נושאים שלא נפרט אותם כאן.

אז מדוע כן אישרו לספק מטוסים רבים ומסוכנים יותר לערב הסעודית, מדינה שאין לנו איתם יחסים דיפלומטיים והסכם שלום כמו זה שמתרחש כעת עם איחוד האמירויות?

2. בסופו של עניין הכסף הגדול הוא זה שקובע

אם כל הכבוד למדינת ישראל הקטנה, ארה"ב והתעשיות הביטחוניות אדירות הכוח שלהם לא יפספסו הזדמנות לעסקת נשק רב שנתית, שהיקפה מיליארדים רבים. זאת, כי כמה פוליטיקאים כאן מספרים לנו סיפורים.

3. גם היום, איחוד האמירויות מצוידת במיטב אמצעי הלחימה של ארה"ב

זאת, לרבות מטוסי אף 16 מהדגם האחרון, שהוא חדיש ומשופר גם ביחס הדגם שמצוי בשירות חיל האוויר שלנו.

4, חיזוק הציר נגד האויב מס' 1 היא איראן

איחוד האמירויות גובלת באיראן; ולכן, המטוסים החדשים מאיימים, ומקרוב, על טהראן ולא על ירושלים.

5, הצורך במניעת תחרות רוסית

איחוד האמירויות רוכשים גם היום מערכות נ"מ חדישות מרוסיה, במצב בו ארה"ב תסרב לספק להם מטוסים חדישים הם יפנו לרוסיה ויקבלו מיד ובעלות נמוכה יותר מטוסי סוחוי 57 חמקניים שהם להערכתי מסוכנים יותר.

6. אז אם לא ניתן למנוע את העיסקה כדאי להפיק ממנה את המירב

למשל, לקבל בחינם מוצרים איכותיים נוספים או מוצרים שעדיין לא הסכימו לספק לנו.

*  *  *

ותמיד תמיד יש לזכור כי בתחום אמצעי הלחימה - וכך גם בנושאים חשובים אחרים - גם כשהכלבים נובחים השיירה עוברת; אז רצוי, שלא נחשב לפתטיים; ונניח לנושא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *