כבוד השר אוחנה: תרגיע!

[בתמונה: האופן שבו השר אוחנה מתייחס - בפומבי - למפכ"ל, מוטי כהן, איננו מעיד ששניים הללו הולכים לחופה... תמונתו של מוטי כהן: דוברות המשטרה. תמונת השר אוחנה: פייסבוק]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

"תבל זו רבה ודרכים בה רב" – חרזה המשוררת רחל לנשוא געגועיה;

"נפגשות לדק, נפרדות לעד,

מבקש אדם, אך כושלות רגליו, לא יוכל למצוא את אשר אבד".

במילים אחרות – אחרי שנפרדים זה אבוד...

באמצע יולי 2020, הודיע השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, שתוך חודש ימים, ימנה מפכ"ל קבוע. האופן שבו הוא מתייחס – בפומבי - למפכ"ל, מוטי כהן, איננו מעיד ששניים הללו הולכים לחופה. רק שאם הוא הולך להיפרד ממנו, כדאי שישנן את מילות השיר הזה, שנן היטב. הוא עוד יתגעגע חזק...

אבל בואו קודם נעבור על הסקנדל התורן:

הדלפה לתקשורת מלמדת על עימות חריף שפרץ - בין השר אוחנה ובין המפכ"ל כהן - במהלך ישיבה שהתקיימה במשרד לביטחון הפנים. אנו למדים מההדלפה, שהישיבה התקיימה ביזמת השר, עם דיירי בלפור שלא מצליחים לישון בלילות וחייהם הפכו לגיהינום.

בטח חשבתם שנושא העימות היה שהשר הגן על הדיירים... אז ממש לא. הוא היה על רקע שונה לגמרי: על רקע "היחס לציבור החרדי והאלימות שבה נוקטים שוטרים רבים כלפי המגזר". על פי ההדלפה, השווה השר אוחנה את איפוק המשטרה בהפגנות בבלפור לאלימות המשטרה בהפגנות החרדים. הוא פנה למ"מ המפכ"ל כהן ושאר היושבים בחדר ואמר:

[בתמונה משמאל: המשוררת רחל. אם השר הולך להיפרד ממוטי כהן, כדאי שישנן את מילות השיר הזה, שנן היטב. הוא עוד יתגעגע חזק... תמונתה של רחל המשוררת משמאל הוא נחלת הכלל]

"אני אגיד משהו קשה, אני מבקש שלא תענו לי על זה; אל תענו לי. עם יד על הלב, תענו לעצמכם: אם היה מדובר בהפגנה של חרדים או ערבים או יוצאי אתיופיה האם כך זה היה נראה? אל תענו לי".

תפקידו וחובתו של השר לשאול את המשטרה שאלות קשות, בין היתר על מדיניות פיזור ההפגנות של מחוז ירושלים. אבל כשזה נעשה במהלך פגישה עם דיירי בלפור - שבאו לבקש קצת שקט ומרגוע – וכשנושא ההדלפה זה בכלל האלימות בהפגנות החרדים, זה מריח כמו אמבוש מתוכנן.

אבל בואו נמשיך...

ע"פ ההדלפה,

  • מ"מ המפכ"ל השיב לו בתקיפות: "השר, אני גם לא מתכוון לענות לך בנושא הזה".
  • השר אוחנה בתגובה: "לא ביקשתי שתענה לי. אמרתי לך אל תענה לי. רק לעצמך תענה".
  • מ"מ המפכ"ל: "אני חושב שאתה אומר אמירות מאוד מסוכנות פה כרגע".
  • השר אוחנה:"תרשה לי את זכות הדיבור שלי".
  • מ"מ המפכ"ל: "אז גם לי תרשה".
  • השר אוחנה:"אבל אני לא ביקשתי תשובה, לא ביקשתי תשובה".
  • מ"מ המפכ"ל: "אז אל תעלה את זה".
  • אוחנה מגיב בתקיפות: "לא, אל תגיד לי מה לעלות או לא לעלות מוטי, עם כל הכבוד. באמת, יש גבול".

ממש הדלפה מפרוטוקול... (מי יכול להדליף פרוטוקול??)

ומה ניסה השר לעשות? ליצור ריב גלוי בין מפקד מחוז ירושלים למפקדו?

לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שכהן אוכל מרורים ממפקד המחוז ההיפר אקטיבי, שהנהיג מדיניות אלימה ובעייתית; עד שגם ארגונים שבדרך כלל עובדים היטב עם המשטרה, צועקים ומתריעים.

אבל מה יעשה? אם ייכנס בו הוא רק יפסיד; וזה יימצב את דורון ידיד כמועמד חשוב למפכ"לות, שכהן מנסה לסלק.

אבל כהן לא נגרר וכמנהיג אמיתי קם להגן על פקודו הסורר מירושלים.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי matthiasboeckel לאתר Pixabay]

אז עד פה מה שהאכילו את כהן; ועכשיו למה שמאכילים אותנו...

התבשיל הזה מורכב:

  • משר עם פתיל קצר, שמכריז שאו טו טו הוא ממנה מפכ"ל ומלהיט את הרוחות;
  • ממנכ"ל משרד מתוסכל, שחש שהמפכ"לות נלקחה ממנו, ושבוחש;
  • ממפקד מחוז ירושלים שפוזל לבלפור ובועט לכל הכיוונים;
  • וממלא מקום מפכ"ל אחד, שבשליטה עצמית ראויה לציון, מנסה להכיל את כולם;

אלה קורות משטרת ישראל בימים טרופים אלה... לזכותו של כהן, הוא לא נותן לסיר הלחץ הזה לגלוש לשטח ומנסה לשדר שהכל כרגיל; אבל השר ומשרדו מערבבים; הניצבים אחוזי תזזית; וקשה שלא לשאול, על מה המהומה; ובעיקר למה...

  • כדאי לזכור, שאי ודאות היא תקופה גרועה לשינויים ולרפורמות עמוקות במשטרה. די להביט בכמות המתים מקורונה כדי להבין שהפסטיבל הזה רק מתחיל...
  • במקביל אליו, הפך המרי האזרחי לשסתום הלחצים של הציבור; ומנקז עליו את כל מי שרוצה לזרוק אבנים, לא משנה על מי. זה לא הולך לדעוך.
  • המשבר הכלכלי הוא כמו ענני גשם גדולים שמצטברים מעלינו. הציבור מחזיק חובות אדירים שתופחים. יום אחד יצטרכו להפסיק להחזיק את הבנקים מלממש חובות ומשכנתאות שאין מי שיפרע; ואז יתחיל פה הבלגן הגדול; שלעומתו יראו הימים הללו מה שהם באמת: קייטנת חופש גדול.

בימים כאלה, כהן הוא מתנה עבור השר אוחנה. הוא שקט, לויאלי, לא מפעיל אגו; והוכיח יכולות מנהיגותיות מרשימות במשברים קשים.

[בתמונה: בימים כאלה, כהן הוא מתנה עבור השר אוחנה...  תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי blickpixel לאתר Pixabay]

אם אוחנה רוצה בלגן דווקא; כדאי לו לחשוב שנית!

מאז ועדת אור על אירועי המגזר הערבי באוקטובר 2000, גם השר הממונה משלם מחירים יקרים על כישלונות מהותיים באירועי סדר ציבורי.

משטרה אחוזת תזזית, עם תחושת רדיפה, היא מרשם בדוק למצבים שמהם מתהוות וועדות חקירה. בשנים הקרובות נצטרך פה משטרה רגועה, שקולה וממושמעת; שהרי הצרות רק לפנינו.

אז כבוד השר אוחנה, אם אתה יודע לקרוא מפה, תטמיע ותרגיע!

לשיחה המוקלטת: 

 

7 thoughts on “כבוד השר אוחנה: תרגיע!

  1. מישהו צריך להבהיר לשר לביטחון הפנים שאין לו מעמד בניהול המשטרתי של אירועים, לא הפגנות, לא חקירות, לא במה שעולה מן המקצועיות, לא במה שעולה מן האתיקה.
    התערבות השר בניהול אירועים פרטניים יהפוך את התנהלות המשטרה לתבשיל פוליטי שלא יהיה ראוי בשום זמן ובשום מקום לאמון האזרחים.

  2. יפה כתבת יחזקאלי. מ"מ מקום המפכ"ל מהווה דוגמא אישית להתנהלות מלאת כבוד וכנגד נסיונות לפוליטיזציה של המשטרה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *