יורם אטינגר: סעודיה מתנגדת למדינה פלסטינית

[בתמונה: דגלי ערב הסעודית והרשות הפלסטינית הם נחלת הכלל]

[המאמר ראה אור לראשונה ב'חדשות מחלקה ראשונה' ובבלוג של יורם אטינגר. הוא מופיע כאן באישור המחבר. לגישה לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על סעודיה, לחצו כאן]

%d7%99%d7%95%d7%a8%d7%9d-%d7%90%d7%98%d7%99%d7%a0%d7%92%d7%a8יורם אטינגר הוא מומחה ביחסי ארצות הברית-ישראל, כיהן בעבר כציר בשגרירות ישראל בארצות הברית וכמנהל לשכת העיתונות הממשלתית.

[בתמונה משמאל: יורם אטינגר בעת הרצאה. טקסס, מאי 2011. התמונה היא נחלת הכלל]

*  *  *

למרות המלל הפרו-פלסטיני, סעודיה מדרגת את הנושא הפלסטיני נמוך בסדר העדיפויות שלה. הנושא הפלסטיני חשוב פחות מהאיום הקטלני של האייתולות מאיראן, התפרצות אפשרית של הר געש של טרור בעיראק, האש המתפשטת מתימן, העימות רב-השנים מול הרוב השיעי באזורי הנפט של אל-קטיף ואל-חסא במזרח סעודיה, איומי "האחים המוסלמים" ודאע"ש, הפעלתנות האזורית של ארדואן, הקרקע הבוערת בסוריה ולבנון, והמאכלת המונחת על צוואר כל משטר ערבי פרו-אמריקאי.

סעודיה לא שוכחת את - ולא מוחלת על - מעורבות הפלסטינים בחתרנות וטרור בינערביים (במצרים, בסוריה, בירדן, בלבנון ובכווית), ובמיוחד על שיתוף הפעולה הפלסטיני עם פלישת עיראק לכווית ב-1990, והזדהות הפלסטינים עם השתלטות האייתולות על איראן ב-1979. כמו כל מדינות ערב הפרו-אמריקאיות היא רואה בפלסטינים (אש"פ וחמאס) סמל לחתרנות, טרור וכפיות-תודה; ומשוכנעת, שמדינה פלסטינית תהייה פורעת-חוק, שתלבה את מדורת המזרח התיכון יחד עם תורכיה, איראן, חיזבאללה, "האחים המוסלמים" וגורמי טרור בתימן, עיראק, לוב ואלג'יריה.

במקביל, סעודיה מרחיבה את שיתוף הפעולה עם ישראל הנתפסת כגורם חיוני לגיוון כלכלתה ולביטחונה מול איומים משותפים.

בניגוד למלל החם הרשמי הפרו-פלסטיני המקדם כל מבקר בריאד, המעש הסעודי כלפי הפלסטינים צונן מאד, צבאית ומדינית. הסיוע הפיננסי צנוע וממומש-חלקית. לעומת 15 מיליארד דולר למצרים, 8 מיליארד לתימן, 3 מיליארד לירדן (יחד עם כווית ואיחוד האמירויות) ומיליארד דולר סיוע שנתי למורדים המוסלמים באפגניסטן (1988-1980), הפלסטינים קיבלו לכל היותר 150-100 מיליון לשנה. וזאת כאשר המשפחה המלכותית רכשה ציור של דה-וינצ'י ב-450 מיליון דולרים, וילה בצרפת תמורת 300 מיליון ו-יאכטה  ב-500 מיליון דולרים.

לאחרונה מצטנן המלל הסעודי כלפי הפלסטינים. לדוגמה, הפעיל הפוליטי עבד אלחאמיד אלע'בין, הנוהג לבטא את תפיסת העולם של יורש העצר מוחמד בן סלמן, אמר לרדיו בי. בי. סי. בערבית ב-10 למאי 2020: "הציבור הסעודי נוטה נגד הפלסטינים…. הציבור אדיש לנושא הפלסטיני…. יש לפעול לקידום האינטרס הסעודי ולהרחיב את הקשר עם ישראל…. [וללמוד] מתורכיה הנהנית מקידום הקשר [האזרחי] עם ישראל…."  לראשונה, שתי סדרות טלביזיה סעודיות לרגל חודש הראמאדן קידמו את תדמית היהודים וישראל, במקביל להטחת ביקורת קשה בפלסטינים. לפי "חדשות העולם ממרוקו", הסדרות הסעודיות מבטאות את תפישת העולם של יורש העצר הסעודי, מתחנפות לישראל והולמות בפלסטינים.

[התמונה של עבד אלחאמיד אלע'בין היא צילום מסך. לסרטון המלא, לחצו כאן]

למעשה, סעודיה מונחית על ידי אינטרסים קיומיים ומאפסנת, לפי שעה, את הרגשות. היא רואה בהקמת מדינה פלסטינית גפרור נוסף למדורת האיומים האזוריים, בעוד ישראל נתפסת ככבאית-אש אמינה, חיונית, יעילה, ייחודית ומרתיעה מול איומים אלו. אמנם ארה"ב היא בעלת הברית הבכירה, אך אמינותה נפגעה עקב ירח הדבש שניהל הנשיא לשעבר, ברק אובמה, עם איראן.

לתדמית ההרתעה של ישראל – הנשענת במידה רבה על השליטה ברמת הגולן ורכסי יו"ש והנכונות להדוף לחץ בינלאומי – חלק מרכזי בהתייחסות סעודיה לישראל. הקמת מדינה פלסטינית ביו"ש תכרסם בתדמית ההרתעה של ישראל ובחיוניותה בעיני סעודיה.

[לאוסף המאמרים על סעודיה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *