אלי בר און: חיל הטילים המדויקים, מדוע הוא חיוני כל כך?

[בתמונה: ניסוי במערכת לורה בלב ים. 20 ביוני 2017. צילום: התעשייה האווירית]

[לקובץ המאמרים על פער הרלוונטיות של חיל האוויר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

הניסוי המוצלח מהימים האחרונים, זה של טיל הלורה המדויק מתוצרת התעשייה האווירית, טיל שמשוגר מהקרקע או מהים כנגד איומים מרוחקים פתח שוב דיון בנושא.

אין בכוונתי להתנצח כאן עם מי שמתנגדים להקמת חיל טילים. להערכתי, אלה הם גורמים אינטרסנטים; ושביטחון המדינה הכולל במקרה הזה אינו השיקול הקובע כאן.

.

.

.

[למאמר המלא של עמי רוחקס דומבה בישראל דיפנס, לחצו כאן]

מהם היתרונות של הטיל המדויק ארוך הטווח על המטוס המפציץ?

1, זמן תגובה מהיר מאוד:

זה היתרון הגדול והחשוב ביותר של הטיל המדויק על מטוס ההפצצה. לסוללת הטילים נדרשות דקות ספורות, כדי להשמיד איום מסוכן, זמן קצר פי כמה וכמה מהזמן שנידרש לחיל האוויר להזניק מטוסים כדי להשמיד את האיום מסוכן.

מדוע? כי הטיל מוצב על הקרקע, זמין להפעלה מידית 24/7. אין כאן צורך לחמש מטוס, להדריך טייסים טרם הטיסה, לטוס עשרות דקות לאזור היעד אותו רוצים לתקוף וכד'. המפעילים בסוללת הטילים מקבלים בקשר את נקודת הציון של האיום, בעתיד יקבלו גם את תמונת האיום ואזי הטיל יתביית על התמונה. הטיל בלחיצת כפתור משוגר מידית; ויפגע בתוך כ 5 דקות בדיוק במטרה.

תכונה זאת של סגירת מעגל אש מידית היא החשובה ביותר היום, מאחר והאיומים המסוכנים הפכו כעת לניידים. האיום, נניח משגר הטילים, יוצא מהמסתור שלו לדקות ספורות משגר טיל כבד ומדויק למרכזי האוכלוסייה והמתקנים החיוניים שלנו; וחוזר לעיתים למסתור אחר. מכאן שלטיל המדויק יתרון עצום על מטוסי חיל האוויר בנושא הזה של יכולת פגיעה מהירה ביעדים מסוכנים מזדמנים בטווחים הקצרים והבינוניים.

2. העלות הכלכלית של המערכת נמוכה משמעותית: 

יש לדעת כי עלות הרכש של מטוס הפצצה חדיש אחד מסתכמת ב- 100 מליון דולר ויותר. בנוסף, עלויות אחזקתו השנתית של של מטוס ההפצצה - לרבות העלויות המתחייבות של הכשרת ואימון הטייסים, התחזוקה הטכנית המורכבת, שעות טיסה היקרות, אנשי צוות הקרקע הישירים והעקיפים הרבים של המטוס וכד' - העלויות הנ"ל מסתכמות במיליונים רבים נוספים כל שנה. בנוסף, עלות החימוש האווירי המדויק אינה נמוכה משמעותית מעלות הטילים המדויקים; כך שאין ספק, שמהבחינה הכלכלית והלוגיסטית, הפעלה של טילים מדויקים שמשוגרים מהקרקע וז/או הים עדיפה במקרים רבים על הפעלת מטוסי הפצצה.

3, יכולת האויב ליירט טילים מדויקים 

זו מוגבלת מאוד בגלל מהירות הטילים שהיא על קולית גבוה(מעל 1000מ/ש) במקרה של טילים בליסטיים וגובה טיסה נמוך מתחת למכ"מ במקרה של טילי שיוט.

4, הניידות הגבוה של סוללת הטילים היא יתרון חשוב

סוללת הטילים מורכבת מכלי רכב ספורים. היא ניידת, בהתאם לצרכים המבצעיים ובהתאם לסיכונים. משגרת טיל אחד או מס' טילים ובתוך דקות מחליפה מיקום.

המטוסים נדרשים, לצורך תפעולם, לשדה תעופה ולמתקנים גדולים; ואלה יהיו חשופים לאש סטטיסטית ומדויקת של האויב.

[בתמונה: הטיל פוגע במטרה... התמונה - התעשייה האווירית]

סיכום

כאשר מקבלים החלטות על מבנה הכוח הביטחוני, חייבים להפעיל שיקול מתכלל. שיקול של איזה אמל"ח - ובאיזה מצב - נותנים את התמורה הגדולה ביותר ובעלות הקטנה ביותר.

צבאות זרים בעולם מבינים את היתרונות הגדולים של הטילים המדויקים שמופעלים מהיבשה והים ומצטיידים וכן לעיתים זה קורה גם ע"ח הצטיידות בעוד מטוסים.

נקווה שגם כאן השכל הישר יגבר על היוקרה והמסורת; מה גם שהתעשייה הביטחונית שלנו היא מהיצרניות של טילים מדויקים מהמשוכללים בעולם; ומוכרת טילים מדויקים למדינות זרות.

אז גם השיקול של כחול לבן נוסף כאן ליתרונות הכלכליים, לרבות מגבלות מופחתות על יצוא מפיתוח וייצור כחול לבן.

[לקובץ המאמרים על פער הרלוונטיות של חיל האוויר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

One thought on “אלי בר און: חיל הטילים המדויקים, מדוע הוא חיוני כל כך?

  1. כל מילה בסלע, אני מקווה שהשמרנות לא תנצח וחיל הטילים יתקדם הרבה יותר מהר.
    אגב,לא כל דבר שאוייבנו עושים אנחנו צריכים לאמץ כמובן.
    אבל יש דברים שזה פשוט חיוני לאמץ.
    ככה זה בטילים (בלי למחוק את המטוסים, יש להם גם תפקיד, רק צריך להגביר מאד את המשקל של הטילים על חשבונם).
    ככה זה גם בנושא מדיום התת-קרקע.
    בישראל אין הבנה שכל מה שמעל הקרקע נמצא באיום חמור ביותר וסביר מאד.
    צריך להעביר הרבה מאד אלמנטים אל מתחת לקרקע. זה יקר, אבל צריך למצוא את הטכנולוגיות והשיטות להפוך את זה להרבה פחות יקר ולהתחיל עם זה. ייקח שנים, אבל השקעה מעולה שמגבירה את השרידות והעמידות – וזה חשוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *