למה שיתוף פעולה קשה כל כך?

[תמונת הבסיס היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי 3dman_eu לאתר Pixabayתמונת הפצצה היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

[מאמר זה נכתב במשותף עם אינג' שרית אונגר משיח]

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

שותפויות לא עובדות...

מספרים לנו, ש- 67% מהשותפויות העסקיות מתפרקות - מחצית הפירוקים מתרחשים עוד במהלך השנה הראשונה (ראו את כתבתו של אריאל ויטמן ב'ישראל היום', מה- 26 באוגוסט 2018). מופתעים? אתם לא צריכים להיות!

מערכות מורכבות פועלות על פי מאפיינים קבועים ומוכרים. כשמכירים אותם מתאפשר לנו ניבוי ברמה מסוימת לאופן שבו תפעל המערכת. אחד המאפיינים המוכרים הוא שאנשים לא ממהרים לשתף פעולה עם השווים להם (אם אלה שמתחתם או מעליהם זה סיפור אחר...); ואם הם הולכים לשיתוף פעולה כזה, הוא בדרך כלל נגמר רע!

[להרחבה בנושא 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'שיתוף פעולה', לחצו כאן]

ויטמן (2018) מספר לנו בכתבה על סקר שנערך על ידי חברת הסקרים P.VALUE, לפיו 67% מבעלי העסקים פירקו שותפות עסקית, מחציתם עוד בטרם מלאה שנה לעסק. ועוד: 58% מבעלי העסקים שהשתתפו בסקר אינם ממליצים על ניהול עסקים עם שותף.

הסקר נערך בקרב בעלי עסקים שהיה להם בעבר או בהווה שותף עסקי אחד לפחות. זאת במטרה לבחון את היקף סכסוכי השותפים בקרב העסקים בישראל. הוא חושף גם את הסיבות שהובילו לפירוק השותפות: 

  • 80% מהמחלוקות הן מקצועיות.
  • 76% מהנשאלים השיבו כי הסיבה נעוצה במחלוקות כספיות.
  • 73% מהנשאלים ציינו כי מחלוקות אישיות עמדו מאחורי הפיצול.
  • 53% דיווחו כי חוסר יושר הביא לפירוד.

[לכתבה המלאה של אריאל ויטמן ב''ישראל היום', לחצו כאן]

  כשנשאלו משתתפי הסקר, מהם הגורמים העיקריים שיכולים להכשיל שותפות עסקית, הם ענו כך (בסקר ניתן לבחור יותר מתשובה אחת, לכן הנתונים לא אמורים להסתכם ב־100%):
  • 89% ציינו "אגו".
  • 90% ציינו חוסר תקשורת אישית בין שותפים.
  • 83% הציגו כי "חמדנות".
  • 76% ציינו "כמות השקעה לא שווה של השותפים".
  • 69% ציינו אסטרטגיה מקצועית בעייתית.

למה?

מערכת מורכבת אינן מתנהלות על מי מנוחות. הן מתאימות עצמן למציאות משתנה בדרך של מאבקי עוצמה בין מרכיבי המערכת. לכן, מה שמניע מערכת מורכבת הוא דווקא מאבקי העוצמה שבין מרכיביה; ומאבקי העוצמה הם ההפך הגמור משיתוף פעולה. משמע, לא משנה כמה רצון טוב נכנס לשותפות בהתחלה, המטרות האישיות והאינטרסים האישיים של כל צד ייעשו את שלהם. כדי שזה יעבוד צריך:
  • אהבה גדולה במיוחד בין השותפים (כמו בין בני זוג...);
  • ו/או איום משמעותי משותף על שניהם שמאחד ביניהם;
  • ו/או מטרה משותפת חזקה במיוחד שגוברת על האינטרסים האישיים של כל אחד...

[להרחבה בנושא 'מאבק העוצמה בארגונים', לחצו כאן] [להרחבה בנושא 'שיתוף פעולה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מטרה של מערכת', לחצו כאן]

ויש גם לקח לסיפור הזה...

אנחנו בעצמנו מערכות מורכבות; המשפחות שלנו הן מערכות מורכבות; מקומות העבודה שלנו הם מערכות מורכבות; העיר והמדינה שלנו הם מערכות מורכבות...

אבל אנחנו איננו בקיאים בחוקים ובמאפיינים של מערכת מורכבת;, שמאפשרים לנו סוג של ניבוי מסוים לגבי מה כדאי ומה שפחות כדאי לעשות. אנחנו מדחיקים ומתעקשים לא ללמוד, כיוון שאלה מתנגשים עם ערכים שהטמענו...

אז: החומר זמין, והרשות נתונה!

[להרחבה בנושא 'חיזוי' - 'ניבוי', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *