אלי בר און: טכנולוגית הראיה ממוחשבת היא זו שתשנה את העולם

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידיPublicDomainPictures לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים: 'העתיד כבר כאן', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

היום מתברר כי תחום הראיה ממוחשבת הוא זה שישפיע יותר מכל תחום טכנולוגי אחר על המציאות של השנים הבאות.

מה הוא החוש החשוב ביותר שלנו? ראיה, העיניים.

היכולת המופלאה שלנו - וגם של בעלי חיים אחרים - לקלוט בשבריר שנייה, וברצף שנמשך כל השעות בהם אנו ערים, את גלי האור מהסביבה; ולהפוך אותם לתמונה רחבה ומדויקת של המציאות, כולל הפרדה של הפרטים השונים והערכת חשיבותם; ואחר כך - לעיתים תוך שבריר שנייה ותוך כדי המשך קליטת המידע - לפעול בהתאם.

כך בנהיגה, כך בקריאה, כך בקשר עם אנשים אחרים, כך בצפייה במסכים, כך בכל דבר.

מהו חוש הראיה? זהו חיבור של שתי מצלמות שהם העיניים שלנו למוח, שהוא המחשב שמפעיל אותנו. כאשר המוח קולט מידע חזותי, לעיתים אנחנו מגיבים מיד ולעיתים אנחנו שומרים בזיכרון את התמונות לצורכי שימוש עתידי.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידיcocoparisienne לאתר Pixabay]

היום, ניתן לייצר מצלמות משוכללות יותר מהעיניים שלנו...

מצלמות ארוכות טווח, עם מיקוד משופר, מצלמות שעובדות במשותף 24 שעות ביממה, ומצלמות פעילות בהיקף של 360 מעלות; ולא רק קדימה, כפי שעובדות העיניים שלנו. את המצלמות מחברים למחשבים מהירים ולמאגרי זיכרון. את המחשב ניתן לחבר לתקשורת מהירה, מעבירה תמונות למרחק עצום ולאינטליגנציה מלאכותית.

צפוי שכל הרובוטים החדישים יהיו מצוידים ומונחים באמצעות הטכנולוגיה הזו. זה הבסיס לתחזית של צפי להחלפת עד לכ- 80 אחוז מבני האדם בעבודה, במתקנים רובוטיים.

[בתמונה: מצלמות היקפיות... התמונה באדיבות אדי מערכות לרכב. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן...]

לדוגמה...

כל הרעיון והביצוע של המכונית האוטונומית - שתשנה את דרך החיים בעולם - עובד על שילוב של מצלמות, שמעבירות תמונות למחשב המכונית, שמחליט בשבריר שנייה מה הרכב יעשה: יעצור, יאיץ, יעקוף, יחנה, יעלה ויוריד נוסעים, ואיך ומתי יגיע ליעד.

ההשלכות הביטחוניות לשימוש בראיה ממוחשבת הן אדירות: איכון מטרות ואיומים; ומתן התראות - אלה דברים שמבוצעים כבר כעת.

הבעיה היא בנושא החימוש, שיהיה מבוסס כולו על הנחיה של ראיה ממוחשבת; וכך גם משגרי החימוש הרובוטיים, שיופעלו ע"י אלגוריתמים של אינטליגנציה מלאכותית. אנחנו נידרש לעבור למערכות יירוט אוטונומיות רבות עוצמה באמצעות קרני לייזר. זאת, מאחר ובגלל הוודאות בפגיעה מדויקת של החימוש הרובוטי המדויק ביעדים החשובים ביותר, נאלץ ליירט כל איום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *