הסכמי נייר והשלכותיהם על הביטחון הלאומי

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי T0nymix לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא הסכמי נייר וביטחון לאומי, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

'התגרה הדיפלומטית' המשמעותית ביותר בין גרמניה הנאצית של אדולף היטלר, לברית המועצות של יוזף סטלין לפני מבצע ברברוסה - הפלישה הגרמנית לברית המועצות - ארעה בביקורו של שר החוץ הסובייטי, ויצ'סלב מיכאילוביץ' מולוטוב, בברלין בנובמבר 1940.

ברית המועצות נחרדה מההתפתחויות השליליות מבחינתה שחוללה גרמניה בבלקנים אחרי חלוקת פולין ביניהן; והגרמנים מצידם, ניסו להסיט, לשווא, את תשומת ליבה של רוסיה ל"חלוקת הקיסרות הבריטית הקורסת".

משהוצע למולוטוב (איש קשה, קפדן וחסר חוש הומור) כי המחלוקות הרבות יחוסלו על ידי הצטרפות רוסיה לברית המשולשת (גרמניה - יפן - איטליה), השיב מולוטוב כי "הסכמי ניר לא די בם לברית המועצות; עליה לבכר ערובה תכליתית לביטחונה ולעמוד עליה".

[תמונתו של ויצ'סלב מולוטוב נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי неизвестен. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

ואכן הרוסים ידעו על מה הם מדברים. לא מכבר, דרסו - הם והגרמנים - ברגל גסה את הסכמיהם עם פולין, כבשו אותה וחילקוה ביניהם...

אבל את הלקח העיקרי - של חשיבותם של 'הסכמי הנייר' לביטחון הלאומי שלהם - קיבלו הרוסים במלחמת העולם הראשונה. אז, הייתה רוסיה קשורה בברית הגנה עם צרפת. כשפלשו הגרמנים למדינות המערב הצילה רוסיה את צרפת כשפרעה את התחייבותה במלואה, פלשה לגרמניה והקהתה את חודה של מתקפת הגרמנים, שנאלצו להעביר כוחות מהחזית המערבית מזרחה. רוסיה שילמה מחיר כבד על נאמנותה זו. היא ניגפה במלחמה ומשטר הצאר קרס.

משמע, לא מילוי הסכמים כלשונם ולא הפרתם היא תחליף ליכולת הגנה אובייקטיבית; ולעולם אסור למדינה להתפתות ולהסכים להמיר נכסים מוחשיים של ביטחון לאומי, בהסכמי נייר!

זו תורת המערכות המורכבות, טמבל!

האמונה בהסכמי נייר היא תוצר מערבי הנובע מעליית המשפט וההשלכה בין השלטת החוק בתוך מדינה במסגרת יחסים בין אנשים וחברות; לבין הזירה הבינלאומית.

אבל, אין טעות קשה מזו. מאבק העוצמה נובע מתכונותיה של מערכת מורכבת, לפיהן, ברגע שישתנה מאזן העוצמה לרעתו של גורם במערכת, יתבטא הדבר מיד בלחץ שיפעילו הגורמים האחרים על הגבולות, הטריטוריות והנכסים של אותו גורם ולהיפך: ברגע שישתנה לטובה, מיד הוא ילחץ לחלק מחדש את הנכסים בהתאמה.

בתוך מדינה, התכונה הזו של מערכת מורכבת מרוסנת על ידי מערכת אכיפת החוק (וגם שם, החוק משרת בעיקר את בעלי העוצמה...). אבל, הזירה הבינלאומית פרוצה ונשלטת על ידי החזקים. לכן, הניסיון להיתלות בזירה הזו בהסכמי נייר הוא לא רק נלעג. הוא גם מסוכן מאוד!

ומי שמבקש להשליך מהלקח הזה למזרח התיכון שלנו, בהחלט מוזמן!

[להרחבה על מאבק העוצמה במערכת מורכבת, לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'טריטוריות ונכסים' במערכת מורכבת, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא הסכמי נייר וביטחון לאומי, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *