דרוש מפכ"ל? באמת?

13

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי rahu לאתר Pixabay]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אז זהו. סופית עד הבחירות: השר לבט"פ, גלעד ארדן החליט כי עקב הערמת קשיים משפטיים וסירוב ועדת גולדברג לבדוק מספר מועמדים, יש להקפיא את הליך מינוי המפכ"ל ונציב שב"ס, ולהמשיך בו אחרי הבחירות. ההחלטה הזו נוסכת שמן על מקהלת המייבבים, שבטוחים שכל צרות המשטרה תיפתרנה, אם רק ייבחר מפכ"ל קבוע. כמו תקליט מקולקל, פעם בתקופה, חוזר הניגון: הבו לנו מפכ"ל במשרה מלאה (ראו דוגמית בכתבה למטה). 13

מדהים אותי כל פעם מחדש הצורך הזה של אנשים להיאחז במשהו קבוע; כאילו המסגרת היא תכלית הכל. היא הביטוח האולטימטיבי מפני זעזועים (רק שבמערכת מורכבת ודינאמית, אין דבר כזה ביטוח מזעזועים...).

מדברים על היעדר תוכנית עתידית לשנים הקרובות, על התעצמות טכנולוגית שמעוכבת; ועל היעדרו של סבב המינויים. אז כדאי שנחשוב שוב:

  • במה התכניות העתידיות של המפכ"לים הקבועים קידמו את המשטרה?
  • התעצמות טכנולוגית: הכיצד? במחנק התקציבי שייפול עלינו לאחר הבחירות?
  • ומינויים? אין מינויים אין תככים ואין מלחמות... ומינויים אפשר לאשר גם ככה!

אם היינו בוחרים למשטרה את המפכ"ל הטוב ביותר בשבילה, ניחא... אבל תכונותיו הטובות ביותר של המפכ"ל שייבחר יהיו שהצליח לעבור את המסננת המשפטית... אז בשביל מה הטרחה?

אם היינו הולכים לרפורמה מקיפה במבנה המשטרה ובתהליכי עבודתה; וכך, נפטרים גם מהתרבות הארגונית שלה, מילא. אבל כל המהומה הזו בשביל מפכ"ל קבוע?

[למאמר של משה נסטלבאום במחלקה ראשונה, לחצו כאן]

[להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

במשך 30 שנותי במשטרה, ממלאי המקום היו מהמנהלים הטובים ביותר שהיו לי: אלה מנהלים בדרך כלל בשקט; בענווה וללא אגו; ללא תככים רבים מידי; ללא טעויות מהדהדות; ללא צורך להתמודד עם התנגדויות רבות מידי; תוך דגש על חברות ועל ביחד...

לכן אין פלא שהמפקדים הטובים ביותר בעשור האחרון היו שני ממלאי המקום: בנצי סאו ומוטי כהן.

המשטרה היא ארגון אבוד. ארגון אבוד צריך, בראש ובראשונה, יציבות ושקט תקשורתי; וצריך אנשים מיוחדים להנהיג ארגון אבוד: כאלה ששומרים על פרופיל תקשורתי נמוך; שיודעים שברגעים קשים לשתוק ולתת לסערה לחלוף. מוטי כהן הוכיח שהוא כזה. הוא הקנה למשטרה יציבות שלא הייתה לה מאז ימי אחיו, דודי כהן.

[בתמונה: מוטי כהן הקנה למשטרה יציבות ושקט תקשורתי. מוטי כהן הוכיח שהוא כזה... התמונה: דוברות המשטרה]

מי מתגעגע שוב למהומות במשטרה ולמה? 

מקורות

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *