פנחס יחזקאלי: נכסים – טריטוריות בארגונים

תקציר: עוצמה בארגון באה לידי ביטוי דרך שליטה בטריטוריות - בנכסים. טריטוריה ארגונית או נכס מבטאת בעלות על אחד או יותר מהגורמים הבאים: נכסים וירטואליים: תחומי עיסוק, תפקידים, סמכויות, תחומי אחריות, ידע וכדומה; נכסים אנושיים: נאמנים, תומכים וכדומה; ו-נכסים פיזיים כמו שטחי קרקע, כלי רכב, משרדים וכדומה...

טריטוריה

[התמונה מתוך סרטון היו-טיוב: Wild animals fight to death. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

עוצמה בארגון באה לידי ביטוי דרך שליטה בטריטוריות - בנכסים. טריטוריה ארגונית או נכס מבטאת בעלות על אחד או יותר מהגורמים הבאים:

  • נכסים וירטואליים: תחומי עיסוק, תפקידים, סמכויות, תחומי אחריות, ידע וכדומה.
  • נכסים אנושיים: נאמנים, תומכים וכדומה;
  • נכסים פיזיים כמו שטחי קרקע, כלי רכב, משרדים וכדומה;

הטריטוריות הללו מתוחמות ביניהן באמצעות גבול. הפרדה זו הינה לעתים פורמלית וברורה ולעתים איננה פורמלית, ואף סותרת קביעות פורמליות. למשל, ראש מחלקה מצטיין שמקבל לטיפולו תחומי עיסוק נוספים, המוגדרים פורמלית תחת שליטתו של ראש מחלקה אחר.

מאבקים בארגון על נכסים - טריטוריות קרוי מאבק עוצמה או פוליטיקה ארגונית.

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'פוליטיקה ארגונית', לחצו כאן]

זאבים מגנים על טריטוריה

[בתמונה: להקת זאבים מגנים על הטריטוריה; תמונה חופשית שהועלתה על ידי Giuseppe Calsamiglia לאתר flickr]

ככל שהמציאות דינאמית יותר, הופכים גם הגבולות דינאמיים בהתאמה, והם פועל יוצא של חלוקת העוצמה המשתנה תדירות במתח ובקונפליקטים המאפיינים את מרכיבי הארגון; ואת הארגון ביחס לארגונים אחרים בסביבתו המשימתית. שינויים בחלוקת העוצמה ייצרו לחצים לשינוי הסטטוס קוו בגבולות.

קיימים נכסים - טריטוריות ארגוניות המועדים לשינוי יותר מאחרים, למשל, סמכויות בפועל; ולהיפך. למשל: תקני רכב צמוד לפי דרגה.

[להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'ארגון', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

Comments are closed.