עופר בורין: האומץ להיות אם

[בתמונה: תמר אשת ער ציור של אמנון בקר. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Achavb. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[בתמונה: תמר אשת ער ציור של אמנון בקר. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Achavb. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[מאמר זה ראה אור לראשונה באתר העיתון 'דבר'. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר] [לאוסף המאמרים על פרשת וישב, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות סיפור תמר ויהודה והשלכותיו, לחצו כאן]

הלוגו של עיתון דבר

עודכן ב- 3 בנובמבר 2023

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

זהו מאמר שלישי מתוך ארבעה על סיפור תמר ויהודה. למאמרים האחרים:

*  *  *

תמר, לאחר שהופכת לאלמנה לשניים מבניו של יהודה, מבינה שלא יהיו לה ילדים כי מודבקת לה סטיגמה של אישה קטלנית, שהגברים שלה מתים לפני שהם מספיקים להקים איתה משפחה. היא מחליטה לעשות מעשה:

יד) וַתָּסַר בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ מֵעָלֶיהָ וַתְּכַס בַּצָּעִיף וַתִּתְעַלָּף וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם אֲשֶׁר עַל-דֶּרֶךְ תִּמְנָתָה כִּי רָאֲתָה כִּי-גָדַל שֵׁלָה וְהִוא לא-נִתְּנָה לוֹ לְאִשָּׁה:

תמר משילה את בגדי אלמנותה, מתחפשת לזונה, שוכבת עם יהודה ומביאה תאומים לעולם.

דווקא עם יהודה, אבי חתניה המתים, זה שמסרב לתת את בנו השלישי כחתן לתמר (עפ"י חוקי הייבום שהיו אז מקובלים), מחליטה תמר לממש את זכותה להיות אם.

[בתמונה: תמר ויהודה, 1667 Aert de Gelder. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: תמר ויהודה, 1667 Aert de Gelder. התמונה היא נחלת הכלל]

גם היום, נשים הרוצות בילדים והנסיבות אינן מאפשרות להן ללדת ילדים בזוגיות רגילה, פונות לשיטות "חלופיות". אלא שהיום הטכנולוגיה באה לעזרתן בכל מיני שיטות של לידות מבחנה, הפריות וכו'. הנשים האלה, האימהות החד-הוריות, נעזרות בטכנולוגיה, אך נתקלות בקשיים אדירים בחיי היום-יום הנובעים מאטימות (שמקורה לדעתי בפחד) של החברה מסביב, גם של חברה דמוקרטית ומתקדמת של המאה ה-21.

זה בא ללמדנו שלא די בטכנולוגיה כדי לפתור בעיות אנושיות, נדרשת גם התקדמות מוסרית כמו זו שנותן יהודה באומרו: כו) וַיַּכֵּר יְהוּדָה וַיֹּאמֶר צָדְקָה מִמֶּנִּי.

מלך השבט, יהודה, מכיר בצדקתה של תמר, האם החד-הורית, ובכך מראה לנו את הדרך עד היום. דרך הקבלה וההכרה בזכות האדם על גופו.
אנחנו נקראים יהודים על-שם יהודה. לא כל מעשיו ראויים. מעשה זה ראוי ועלינו גם להיות ראויים לו.

[בתמונה: "צדקה תמר ממני..." תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

[בתמונה: "צדקה תמר ממני..." תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay. הכרזה: ייצור ידע]

תמר יולדת תאומים. אחד מהם שמו פרץ. דורות רבים חולפים ואחד מצאצאי פרץ מביא לעולם את דוד המלך (מגילת רות, פרק ד'):

יח) וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ, פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת-חֶצְרוֹן.
יט) וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת-רָם, וְרָם הוֹלִיד אֶת-עַמִּינָדָב.
כ) וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת-נַחְשׁוֹן, וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת-שַׂלְמָה.
כא) וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת-בֹּעַז, וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת-עוֹבֵד.
כב) וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת-יִשָׁי, וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת-דָּוִד.

[לאוסף המאמרים על פרשת וישב, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נשים באתר, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות סיפור תמר ויהודה והשלכותיו, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

8 thoughts on “עופר בורין: האומץ להיות אם

  1. Pingback: יוסי פיינטוך: יורשו של ער – סיפור תמר; מדוע הוא שם? - ייצור ידע

  2. Pingback: גרשון הכהן: תמר ויהודה – רגע הרואי של אמת - ייצור ידע

  3. Pingback: אבי הראל: סיפור יהודה ותמר והקשרו למנהיגות ראויה - ייצור ידע

  4. Pingback: סיפור תמר ויהודה והשלכותיו, אתר ייצור ידע - ייצור ידע

  5. הי. אהבתי. תודה.
    מענין ש השם תמר פוגש גם את דוד המלך בסיטואציה מעניינת.
    תמר נאנסה על ידי אחיה (למחצה),אמנון. על תמר זו (אחות אבשלום בנו של דוד) נגזר על ידי אבשלום :אחיה לשתוק בשל פגיעתה מאמנון…."ועתה אחותי החרישי…". ואבשלום דואג להענישו.

    שאלה: האם כך התגלגל שמה של תמר מפרשה זו לספור אמנון ותמר?

    • שלום סוזי,

      את הקשר בין תמר של יהודה לזו של אמנון, לא מצאתי במובן העובדתי.
      אבל ההקשר המטפיזי הוא לדעתי קיים ומהדהד היטב.

      כל טוב
      עופר

  6. Pingback: נשים באתר ייצור ידע - ייצור ידע

  7. Pingback: פרשת וישב באתר ייצור ידע - ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *