פנחס יחזקאלי: קצין שיימינג במשטרה – מוטי כהן, בשביל מה היית צריך את זה??

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על ביוש - שיימינג, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

משטרת ישראל מהווה עבורי, בעיקר בעשור האחרון, מקרה לימודי מצוין להסביר לתלמידי את השלכותיה של ביורוקרטיה שעלתה על גדותיה, במצב של סטגנציה מתקדמת (קיפאון); והיא אף פעם אינה מכזיבה (ראו בהמשך).

אחד החוקים שמאפיין ביורוקרטיה - בשלב כזה של חייה - הוא חוק הארגונים הביורוקרטים, המצויים במצב של קיפאון, שטבע אחד, ד"ר פנחס יחזקאלי. החוק הזה - שלעולם אינו מכזיב - גורס כך:

  • בין שתי החלטות, בארגון כזה, תתקבל ההחלטה הלא נכונה.
  • היה והתקבלה ההחלטה הנכונה, היא תתקבל מהסיבות הלא נכונות.

[להרחבה בנושא, 'קיפאון' - 'סטגנציה', לחצו כאן]

ההחלטות הלא נכונות הללו יוצרות פער רלוונטיות (ראו התרשים למטה) הולך וגובר עם המציאות: שינוי זוחל בתפיסת המציאות, בין המציאות בפועל לזו הנתפסת על ידי קברניטי הארגון.

הארגון מפתח נקודות עיוורון (blind spots), משמע, נוצרים מצבים במציאות, שהגישה הקיימת בארגון איננה מאפשרת להכיר בקיומם, או שהיא מדחיקה את משמעותo באופן מתמשך כך, שלא יאיים על הסדר הקיים:

[בתרשים למעלה: כך נוצר פער רלוונטיות...]

[להרחבה בנושא 'פער רלוונטיות', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא 'נקודת עיוורון', לחצו כאן]

דוגמאות לסיטואציה הזו יש בשפע ואין טעם להרחיב עליה את הדיבור כאן. לדוגמה, חוסר היכולת של המשטרה להתנתק מהמנהג לעשות שימוש בתיקי קנאביס לצורך הגדלת הסטטיסטיקה המשטרתית, גם אם בדרך היא דורכת על חולי סרטן וגוזלת מהם את תרופותיהם...

[למאמרו של עו"ד יאיר רגב בהקשר זה: וְאִם יֶשׁ-צֶדֶק – יוֹפַע מִיָּד!, לחצו כאן]

למה זה קורה?

הסבר להיווצרותו של לפער רלוונטיות כזה נותן מומחה הארגון, פרופ' יצחק אדיג'ס (ראו תמונה משמאל) הטוען כי:

"ביורוקרטיות הופכות לא רלוונטיות במציאות דינאמית, כי הן מנסות לפתור בעיות בדרך שהן יודעות – הקמת יחידות מטה נוספות ותוספת נהלים, וזה הדבר האחרון שארגון זקוק לו במצבים הללו. מה שהוא צריך זה גמישות!"

ההסברים הללו הם רקע מצוין להבנת הטיפשות הארגונית המשטרתית התורנית: הפיכת השיימינג שעוברת המשטרה ברשתות החברתיות למקצוע... 

רקע:

שוטרים סובלים היום משיימינג מתמשך ברשתות החברתיות. זו עובדה. כתוצאה מכך הם מרגישים מופקרים, ומפתחים תחושות קשות כלפי הפיקוד, ש'מפקיר' אותם...

עובדה נוספת היא, שבמקרים רבים, הם מרוויחים את השיימינג הזה ביושר... (ובמקרים אחרים לא!): אזרחים אינם מאמינים למשטרה, והם יודעים למה... הם רוכשים מצלמות רכב ומתעדים בטלפונים החכמים שלהם כל מפגש עם שוטרים. זו גם הסיבה שכל השוטרים כולם היו אמורים להיות מצוידים היום במצלמות אישיות. זו המציאות.

[להרחבה בנושא 'שיימינג' - 'ביוש', לחצו כאן] [להרחבת המושגים: 'ארגונים מטומטמים' ו'טפשות לפי הנוהל', לחצו כאן]

את השד הזה כבר לא ניתן להכניס לבקבוק!

את את השיימינג ברשתות החברתיות לא ניתן לחסל משתי סיבות עיקריות:

  • הראשונה, מהטעם הפשוט שכאמור, רוב השיימינג מוצדק; ועוד לא נולד הביורוקרט שיצליח להשתיק ביקורת אזרחית על חריגות הממשל!
  • והשנייה: כי גדולים וטובים מהמשטרה לא הצליחו לביית את הרשתות החברתיות. ההנחה שהמשטרה תצליח לעשות זאת - ועוד דרך בתי המשפט - היא בכל הכבוד, נלעגת.

חוק בסיסי לכל תהליך קבלת החלטות רציונלי הוא מה שמכונה, תפילת השלווה (ראו כרזה בראש המאמר):

"אֵלִי, תֵּן בִּי אֶת הַשַּׁלְוָה – לְקַבֵּל אֶת הַדְּבָרִים שֶׁאֵין בִּיכָלְתִּי לְשַׁנּוֹתָם,

אֶת הָאֹמֶץ – לְשַׁנּוֹת אֵת אֲשֶׁר בִּיכָלְתִּי,

וְאֵת הַתְּבוּנָה – לְהַבְדִיל בֵּינֵיהֶם."

[להרחבת המושג: 'קבלת החלטות', לחצו כאן]

"Feed me...": המנגנון רוצה לגדול...

ארגון משטרתי חכם היה ממהר לצייד את שוטריו במצלמות גוף (כבר לפני 15 שנים...); מעביר להם את המסר: המציאות השתנתה. בואו נלמד אתכם להתמודד... וקופץ על ההזדמנות לנסות לשנות דרך זה את התרבות המשטרתית.

אבל ארגון בקיפאון נשאר לכוד בתוך הדינמיקה הפנימית שלו ובתוך חוקי התרבות הארגונית. השוטרים - שרואים בתגובת מפקדיהם לשיימינג הפקרה - לא רוצים להשתנות, אבל דורשים מהארגון לעשות מעשה.

את זה מנצל המנגנון כדי לגדול. מנגנון של ארגון בסטגנציה חושב אחרת כמו גידול סרטני שלא ניתן לבולמו עד שישתלט כליל על גוף החולה וימית אותו יחד עם עצמו, שום דבר לא יעצור את בולמוס ההתרחבות של המנגנון המשטרתי, שרוצה בכל תקלה, הזדמנות להתרחב ולגדול עוד ועוד; כמו הפרח הטורף בסרט: חנות קטנה ומטריפה...

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

התוצאה

  • יש לנו קצין שיימינג במטה הארצי, המכונה: "ר' תחום אלימות נגד שוטרים ברשת" / "רכז שיימינג", בחטיבת אבטחה ורישוי באגף השיטור. דרגתו בינתיים רב פקד אבל אתם יכולים להאמין לי: התקן עוד יעלה ופקידים נוספים יתווספו לו...
  • לכל מחוז יהיה "רפרנט מחוזי" - קצין מאגף החקירות המחוזי, לריכוז הטיפול במחוז. בינתיים, זה בנוסף לתפקידיו האחרים; אבל, האמינו לי, קצת זמן וזה יהיה תפקיד במשרה מלאה...
  • ויש נוהל חדש: "הטיפול בפרסום פוגעני נגד שוטרים ברשת", עם טפסים למכביר שחייבים למלא. בינתיים הוא מונה 17 עמודים 'בלבד'. האמינו לי, קצת זמן וזה ימנה עשרות רבות של עמודים...
  • ויש איסוף סטטיסטיקות. כדי שיקרה כל מה שנכתב למעלה צריך לייצר סטטיסטיקות וצריך לייצר פעילות.
  • ויש גם פעולות. צריך להעמיד לדין כאלה שביצעו שיימינג... רק שבין שתי החלטות תתקבל הלא נכונה, זוכרים? מן הסתם, ייבחרו המקרים הלא נכונים; כאלה שבית המשפט יזרוק מהמדרגות; או כאלה שכל העולם יתנדב להגן עליהם מפני המערכת במעין מסע צלב אזרחי כזה...

אחת ההצלחות הגדולות של מ"מ המפכ"ל, מוטי כהן, היא הדממה התקשורתית שכפה על עצמו. אי אפשר לדברר ארגון כושל. לכן, כששותקים, הציבור מתעייף ויורד מהעניין ואיתו התקשורת (וכי מה חדש בכך שהמשטרה מפשלת?...); ולהיפך. כשאתה מפטפט את עצמך לדעת בתקשורת כמו אלשיך והדוברת שלו - אתה מוסיף דלק למדורה וכולם עוסקים בך.

אבל 'מסע צלב כזה' יזרים דלק סילוני ובגדול ויחזיר את המשטרה למרכז הדיון הציבורי. כבר עתה עוקבים בשבע עיניים אחר כל שטות שהקצין הזה מנפק (ובינתיים - הוא עושה זאת בכמויות...).

מוטי כהן, בשביל מה היית צריך את זה??

הנה קדימון למסע הציבורי בעקבות קצין השיימינג המשטרתי. האמינו לי, זו רק ההתחלה!

[הקריקטורה באדיבות משטרת לואי דה פינס ועו"ד פנחס פישלר]

[לאוסף המאמרים על ביוש - שיימינג, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: קצין שיימינג במשטרה – מוטי כהן, בשביל מה היית צריך את זה??

  1. לא מסכים עם הפוסט המשתלח.
    כשמתירים את דם השוטרים הציבור הוא הנפגע הראשון. שוטר שאינו חש בטחון בארגון בו הוא פועל – לא יחתור למגע ולא יהיה חופשי בתחושתו על מנת לפעול באופן מקצועי וללא פשרות.
    טוב עשה מי שהחליט על קיום פונקציה שתדע מתי נחצה גבול ושיש לעשות מעשה.
    אין להפוך את השוטרים לשק חבטות בשם הדמוקרטיה וחופש הבעת הדעה רק כי ישנו כלי המאפשר זאת באלמוניות ושהתופעה בעלת מימדים.
    בסוף, השוטר הוא שליח ציבור בעבודה קשה וכפויית טובה.

  2. בלתי מקובל ואף לא מקצועי להאשים מפכל ממלא מקום מפכל בקושי שנה על פער של 15 שנה !!!!! מן הראוי לבוא לממשלה ולדרוש מינוי ממלא מקום כמפכל קבוע ולתת לו לעבוד כמו שהוא רוצה ויודע !!! ממ מפכל כבול ולא יכול לאפשר הרבה מינויים וסבבים של קצינים מוכשרים, מי שמעט מכיר את עשייתו של מוטי כהן יודע שהוא האיש הכי מתאים הכי מקצועי והכי מוכר במשטרה ונעל העל הכי מוערך במשטרת ישראל , תנו לו 3 שנים של מפכל ותראו איזו משטרה טובה הרבה יותר תהייה לנו !! מי שיביט שנה לאחור ייווכח לראות ששנה שלמה עברה ללא בעיות וחיכוכים בין ממ מפכל ובין השר, ייווכח לדעת שהמשטרה עובדת ולא עסוקה במשחקי כוחות בין מטה ושטח. מפכל צריך להיות רצוני ולא פוליטי אלא איש שטח מהשורה הראשונה וזה מה שמוטי כהן מייצג !!!

  3. מסכים עם רוב הדברים. לא מסכים שמוטי כהן התנהל עד עתה בצורה טובה. זה שהוא שתק, לא אומר שהוא חכם או שפעל נכון. היו מספיק אירועים שהוא היה צריך לדבר בעצמו והיו יותר אירועים שהיה עליו לפעול כדי לתקן ליקויים, אך לא עשה זאת. יש הרבה דוגמאות לכך. בעניין השיימינג – השוטרים עושים את זה לעצמם הכי טוב. ראו למשל הקישור הזה –
    https://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.7964601
    לעניין מצלמות הגוף – צודק. עוד כשהייתי במשטרה וצילומי שוטרים בהפגנות, במעצרים ובמצבים מביכים (בהמעטה) אחרים, היו נדירים, טענתי בתוך המשטרה, שעליה להדריך שוטרים כיצד לעבוד ולפעול בהנחה שהם תמיד מצולמים. אך, כרגיל, אין נביא בעירו. כשהייתי ברשות ההגבלים העסקיים, חלק חשוב מההדרכה הייתה בעניין התנהגות של חוקרים בעת חקירה בכלל ומצולמת בוידיאו פרט. לא בדקתי אם יישמו זאת במשטרה, אך אני מניח לקורא להחליט אם עשו כן או לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *