נקודת עיוורון

נקודת עיוורון

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

נקודת עיוורון (blind spot) או לקונה תפיסתית היא פער בתפיסת העולם הארגונית, קרי - אזור שהגישה הקיימת בארגון איננה מאפשרת להכיר בקיומו או שהיא מדחיקה את משמעותו באופן מתמשך כך, שלא יאיים על הסדר הקיים (דואלוג).

נקודות העיוורון הללו גורמות ל- היסט (Drift) - לשינוי זוחל בתפיסת המציאות, בין זו הנתפסת על ידי קברניטי הארגון לזו שבפועל. השינוי הזה מוביל לאורך זמן לפער רלוונטיות עמוק בתפקוד של ארגון.

הבעיה בהתמודדות עם נקודות עיוורון היא, שקברניטי הארגון אינם מודעים לקיומן. בשל כך, יש צורך בפיתוח כלים המעידים על עצם הקיום של נקודות עיוורון משמעותיות עבור הארגון.

כלים מסוג זה יכולים להיות הקשבה לחריקות בארגון, שימור ופיתוח חיכוך מוגבר עם הסביבה, מודעות לכשלים מושגיים (למשל -העתקה ללא התמרה) וכן יצירת גנאולוגיה למצב הקיים. כל התהליכים האמורים לרוב לא יתרחשו אם לא מתקיים רצון להתוודע למבוכות הארגוניות! (דואלוג).

נקודת עיוורון

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי jason wilson לאתר flickr]

מקורות והעשרה