מוטי כהן – מפכ"ל חכם!

[בתמונה: ניצב מוטי כהן - מפכ"ל חכם... מקור התמונה: פייסבוק]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מישהו מכם שמע על המשטרה בחצי השנה האחרונה? כמעט ולא....

הכיצד? האנשים הרי אותם אנשים; התרבות הארגונית אותה תרבות; והכשלים אותם כשלים...

אז מה נשתנה? מדיניות הדוברות כמובן!

משך שנים, זה היה סוד ההישרדות של המפכ"לים... במשטרה בעייתית שבה תקלה רודפת תקלה כשהמפכ"ל מופיע כל העת בתקשורת; ולידו עובד דובר אקטיבי, שניהם משמשים תיבת תהודה לבעיות שאינן יורדות מסדר היום הציבורי, וסדין אדום למבקרי המשטרה, שמדורבנים 'להשיב אש' עוד ועוד.

לכן, חוכמת הדוברות המשטרתית היא התבססות על דוברות טקטית ברמת השטח, והימנעות ככל האפשר, מדוברות של בכירים ברמה הלאומית!

דוברות טקטית, על ידי דוברים זוטרים, יוצרת אהדה רבה יותר; ומונעת, בדרך כלל, מכשלים פוטנציאליים לדבוק בדרג הבכיר. ככל שהדרג המגיב נמוך יותר, כך הריקושטים קטנים יותר... זאת, בעוד שדוברות אינטנסיבית על ידי בכירים הופכת רק לסדין אדום בפני אלה המעלים את הבעיות הרבות שמייצרת המשטרה, ומקבעת אותן - על אש קטנה - במרכז סדר היום הציבורי.

זה מתחבר לסוד הקדום של הביורוקרטיות שיכולות להרשות לעצמן לתפקד באפקטיביות הולכת ויורדת, כיוון שמערכות מורכבות הן סביבה מסתגלת: הזקוקים לשירותיהן מתעייפים מביקורת שאינה משיגה דבר, מוצאים לבסוף דרכים אלטרנטיביות להשיג את צורכיהם. הם אינם חפצים יותר בשינוי, ומאפשרים לארגון החולה להמשיך בשלו, בשקט...

[לקובץ המאמרים, 'הכל על ביורוקרטיה', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]

הבעיה היא, שתבונת המעשה הזו מנוגדת לאגו של בכירים; והפוכה לחלוטין מהמדיניות המקובלת של דוברים ומנהלי יחסי ציבור, בעיקר במשרדי הממשלה; לפיה, ככל שהשיגו לאדוניהם זמן מסך רב יותר, הצליחו יותר.

כך למשל, הצליח הצמד רוני אלשיך ומירב לפידות לפטפט את עצמם לדעת בתקשורת, ולגרום לכך שהביקורת תאחז בהם ולא תרפה, וש'הבעיות בכחול' לא ירדו מסדר היום הציבורי!

[למאמר: 'אוי האגו… הלקח הניהולי של משה וחג הפסח…', לחצו כאן]

[בתמונה: מירב לפידות ורוני אלשיך: הצליחו לפטפט את עצמם לדעת בתקשורת, ולגרום לכך שהביקורת תאחז בהם ולא תרפה, וש'הבעיות בכחול' לא ירדו מסדר היום הציבורי! מקור תמונתו של אלשיך: דוברות המשטרה; מקור תמונתה של מירב לפידות: פייסבוק]

משך שנים, מפכ"לים רבים שמרו על הסוד הזה של "דוברות מתחת לרדאר", שגרם להם להאריך ימים בתפקידם, למרות תפקודו של הארגון שבראשו הם עומדים. 

אבל היו גם גירויים הפוכים: - בצירוף הרצון המסורתי של בכירי המשטרה לחקות את מבנה חטיבת דובר צה"ל, היו אלה שגרמו לאחיו של מוטי כהן, דודי, ליזום את הפארסה של חטיבת הדוברות, למרות שהוא לא יוכל לומר שלא הזהירו אותו...

[בתמונה משמאל: המפכ"ל לשעבר דודי כהן. מוטי כהן ניטרל את ה'מוקד' שטמן אחיו... מקור התמונה: דוברות המשטרה]

[למאמר: מפעל הזבל של הדוברות המשטרתית, לחצו כאן]

ניצב מוטי כהן איש חכם. הצעד המנהיגותי הראשון שעשה כמ"מ מפכ"ל היה לנטרל את מ'המוקש' שטמן אחיו; לעצור את הפארסה המתמשכת שקרויה דוברת המשטרה, ולהזיז גם את מפקדה, ראש חטיבת תקשורת ואוכלוסייה במשטרה, תת-ניצב יואב גת.

לפידות אמנם הודיעה על כוונתה לפרוש, אולם התכוונה להישאר בתפקיד עד תום החפיפה עם הדובר החדש. כהן ויתר ברצון על שירותיה והחליפה, מידית, בניצב משנה סיגל טולדנו (שעובדת בחריצות, בשקט ובתבונה, מתחת לרדאר).

בכך, השיג כהן את היתרון המשמעותי ביותר לקראת החלטת השר לביטחון הפנים הבא למנות מפכ"ל קבוע למשטרה. משטרה שקטה - ונטולת רעשים מיותרים - היא הנכס המשמעותי ביותר שלו יכול שר לביטחון פנים לצפות!

ומה עם הרפורמה במשטרה, בטח תשאלו... ובכן, היא תמתין, מן הסתם, לימים אחרים...

מקורות והעשרה

One thought on “מוטי כהן – מפכ"ל חכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *